Hej,
Haft denna fonden ett bra tag men såg till min fasa när jag häromveckan behövde lösgöra kapital till annat lite hastigt att det tar 3 bankdagar att synas på kontot sälj på Avanza.
Jag kan inte minnas att det varit så lång tid tidigare - för då hade jag inte köpt fonden ärligt talat. När ändrades detta och varför?
Som det är nu så funderar jag tyvärr starkt på att gå till någon konkurrerande liknande fond då det är viktigt för mig att det går relativt snabbt med köp/sälj även fast jag inte sysslar med daytrading. Den dagen pengarna behövs känns det som en evighet.
Tack på förhand
Edit: Innan folk fortsätter försöka tala om att fonder inte är buffertsparande… jag är mycket väl medveten om det - men det finns fonder (bl a LF Global indexnära) som har sälj nästa bankdag på kontot. + många fler fonder. Min fråga är varför det ändrats till hela 3 bankdagar på PLUS och om man har planer på att korta ner det.
Fast det bygger på att man inte kommer på behovet av cash efter kl 12 för då blir det ju ändå två dagar.
Förvisso teoretiskt lite snabbare men mig veterligen finns inga garantier att det ska ske på utsatt tid. Det är ett riktmärke.
Så cash som man behöver nästa dag ska vara på sparkonto. Om man vill vara säker på att ha det tillgängligt. Eller så accepterar man att det kan ta 2-3 dagar
Vi skulle vilja addera ett konkret exempel för inlösen i en PLUSfond hos Avanza, samt förklara varför det fungerar som det gör.
Om en sparare löser in andelar en måndag före Avanzas stopptid klockan 12.00 kommer pengar för de inlösta andelarna att skickas till Avanza från fondens förvaringsinstitut senast klockan 11.00 på onsdagen; fonden tillämpar alltså så kallat T+2. Efter att fondbolaget erhållit anmälan om inlösen från Avanza på måndag eftermiddag avyttrar fonden innan börsens stängning samma dag aktier för att skapa likviditet för det inlösta beloppet. Pengarna från de avyttrade aktierna har två likviddagar, alltså T+2, och kommer in på fondens konto hos förvaringsinstitutet på onsdagen.
Huvudanledningen att T+2 tillämpas är således att fonden inte ska behöva ha någon betydande kassa över tid, utan att i stort sett hela fondens tillgångar ska vara sysselsatta i aktier så att fondens avkastning följer sitt jämförelseindex. Hade fonden skickat pengarna redan på måndagen eller tisdagen i det här exemplet hade fonden antingen behövt ha en kassa alternativt låna pengar, vilket skulle belasta kvarvarande andelsägare.
Transaktionsavg varier beroende av en hel del anledningar. Ingen smyghöjer avg i den här fallet. Förvaltarnas avg är fortfarande 0,20%. Inga konstigheter
Men total avg inkl transaktioner kan variera från år till år eller kvartal. Det är helt normalt fenomen när det gäller alla fonder
Fonder har alltid en viss del kassa för att kunna hantera in- och utflöden smidigt. Hur mycket kassa man får ha styrs av fondbestämmelserna (ofta max 10%). Vid inflöden köper man värdepapper enligt fondens investeringsstrategi. Vid mycket stora inflöden är det rätt vanligt att man får en passiv breach och hamnar över 10% kassa, men då är det oftast för att nån pensionsstiftelse har satt in några miljarder snarare än att du eller jag trixar med fördelningen i vår ISK. Då behöver förvaltaren fixa till det så snart som möjligt genom att köpa. Det finns dock även andra regler att ta hänsyn till, som BestEx och kurspåverkan. Det är inte alltid så enkelt som att bara lägga ut köpordrar på marknaden när man förvaltar stora portföljer. På motsvarande sätt kan stora utflöden göra att fonden får likviditetsproblem och svårt att lösgöra tillräckligt mycket pengar tillräckligt fort.
Fondhandel sker till okänd kurs och NAV-sättning sker tidigast i slutet av handelsdagen. Man kan ALDRIG räkna med att ha pengarna på kontot inom någon dag, oavsett vad som står under “tidigast”. Under inledningen av corona fick flera fonder sådana likviditetsproblem att de var tvungna att stänga för inlösen helt under en period. Det var visserligen företagsobligationsfonder då, och FI var inte skitglada, men det kan hända om marknaden blir dysfunktionell under en period. Vill många sälja samtidigt och inte många vill köpa så kommer det hända.
Ok nu sålde inte jag fonder under corona, men under vanliga dagar så har jag alltid haft pengarna dagen efter med Storebrand Sverige och Handelsbanken Sverige. Och aldrig haft det med Plus Sverige.
Så jag tycker ändå att OP borde ta hänsyn till det om hen vill kunna göra snabbare affärer (eller gå över till krångligare ETF:er).
Lite väl dyrt tycker jag, om jag får klaga. Inte i absoluta tal givetvis, men i förhållande till vad man får. Varför finns det ingen prispress på (breda) svenska fonder? Ingen som vill prispressa under 0,20. Detta är ju dyrare än en globalfond. Är det inte billigare att bara handla inom det egna landet?
Nästa måndag smyger jag iväg medan chefen inte tittar, hittar avgiften och spreaden, på nåt sätt lär jag mig att det finns en valutaväxlingskostnad, och så ska jag sätta upp ett månadssparande så allt sköter sig själv.