Plus allabolag, avgift och dagskurs

Hur tolkar man detta? Är det alltid 1% dom tar när man väl säljer eller är det endast om man innehaft andelarna i mindre än 30 dagar?
Samtidigt som faktabladet säger det så visar avanza sälva ingen köp/sälj avgift i den totalta avgiften.

Sen tar det väligt lång tid innan fonden kurssäts, köpte fonden kl 12 i torsdags och köpet gick igenom kl 16 på fredagen.
Så kursen för dagen sätts alltså nästa dag runt kl 16.
Lite störigt när man vill se fredagens kurs och måste vänta ända tills måndag kl 16.

2 gillningar

Det är normalt när det gäller fonder, köp/sälj genomförs bara som oftast bara en gång per dygn. En del fonder mer sällan.
Andelarna är inte börshandlade som en ETF utan det är en konsekvens av den juridiska konstruktionen fond.

Tittar man i informationsbladet nämns ingen köp/sälj avgift, utan där står att den är noll. Jag gissar att den skrivningen är en regel de kan nyttja *om’ för mycket sälj börjar ske inom 30 dagar från köp. Helt enkelt för att kunna begränsa det något. Håller du i minst 30 dagar så kommer du inte drabbas.

4 gillningar

@PLUSfonder, kan vi få klarhet i detta?

Jag har aldrig hört Avanza ta ut insättnings/uttagsavgift. Denna fråga kommer ofta upp på Avanzas twitter och de svara alltid typ som här:

Handlas fonden via oss gäller endast de avgifter som är listade på fondens sida. Övriga avgifter är bortförhandlade och gäller ej hos oss.

6 gillningar

Fondavgifter är en djungel!

Det är ganska ofta olika uppgifter i faktablad/kiid, nordnet, shareville och morningstar. Vilken ska man tro på?
Så, jag lägger ihop alla uppgifter från alla dessa källor och jämför sedan mina fonders kostnads-summor.

Ex Handelsbanken Hälsovård Tema har ingen köp/säljavgift enligt Nordnet;

Men enligt Morningstar tas det ut 0,5% avgift vid byten!!!

Inte heller faktabladet berättar om bytesavgiften på 0,5%:
https://doc.morningstar.com/document/552c476fc2c17d4bd8e05e55c3853bf6.msdoc/?clientid=nordnet&key=b3a3825282b90bac

Till detta kommer ofta Avanzas reservation:

Avgifter som visas för produkten kan vara felaktiga. Vi arbetar med våra leverantörer för att få rätt siffror. Se fullständig info i prospektet.

Och så läser man skitnoga och det står något konstigt som man frågar om och får svar, typ: “Nä, nä, det behöver du inte bry dig om. Det gäller inte hos oss.” :crazy_face:

5 gillningar

Det är en möjlighet för fonden att ta ut en avgift vid kortsiktig handel (innehavsperiod mindre än 30 dagar) av fondandelar. I praktiken kommer denna möjlighet endast eventuellt att utnyttjas vid mycket stora kortsiktiga flöden. Man ska också ha i åtanke att en eventuell uttagsavgift tillfaller fondandelsägarna.

Med vänlig hälsning,
PLUSfonder

5 gillningar