Hur mycket bör jag spara i Avanza Sverige av ett månadssparande på 5000 SEK?

Hej!

Månadssparar 5000:- per månad i 100% LF Global idxnära. Har dock fått lite sug att putta in en del av sparandet i den nya Avanza Sverige fonden. Det som lockar är den lite bredare exponeringen mot Sverige, samt den låga avgiften.
Hur mycket av mitt totala månadssparande på 5000:- bör isåfall gå till LF Global respektive Avanza Sverige? Är det ens en klok tanke att fördela månadssparandes mellan dessa två fonder?

Tacksam för tips!

4000 kr Avanza Global
1000 kr Avanza Sverige

Låter lagom. 20% home bias är t.ex. vad Lysa har.

Har omkring 400k i LF Global redan. Ska jag behålla detta eller sälja av så jag får fördelning med 20% i Avanza Sverige?

Jag hade föredragit LF Global Indexnära före Avanza global för LF fonden blir lite billigare för dig.

Vad gäller Avanza Sverige tycker jag den är för smal och hur de har valt ut urvalskriterierna är inte grundat i forskningen. Plus Alla bolag ska jag istället tagit för en Sverigeexponering.

Korslänkning:

Jag själv ser ingen större anledning spara i denna. Kör fortfarande PLUS AllaBolag själv.

Jag hade sålt av nu. Vill man ha en viss fördelning finns det ingen anledning att vänta flera år när man kan få den idag.

Avanza Sverige trycker väldigt mycket på hållbarhet. Samtidigt är Plus AllaBolag rena raka motsatsen (av alla 101 Sverige-fonder på Avanza så är Plus AllaBolag 3e sämst på fossila bränslen, näst sämst på arktisk olja & gas, och allra sämst på oljesand. Man kan tycka vad man vill om hållbarhetsfonder, men Avanza Sverige och Plus AllaBolag är verkligen som att jämföra äpple och päron.

1 gillning

Vilket är precis problemet. Plus alla bolag är specifikt inte screenad utan ren marknadsviktad indexfond för Sverige. Alltså rejält diversifierad.

Avanza Sverige blir p.g.a. av sin hårda screening mycket sämre diversifierad.

1 gillning

Problemet är väl snarare att miljö & klimat är den allra viktigaste frågan hos unga. Så det känns lite udda att rekommendera den kanske minst miljömedvetna fonden som Sverige har att erbjuda, rekommendationen borde iaf innehålla en disclaimer om bristen på hållbarhetsarbete. Absolut att Avanza Sverige är smal, men jag tror personligen ändå de flesta skulle föredra t.ex. SEB Sverige Indexnära framför Plus AllaBolag, även fast avgiften är 0.05% mer.

Nu tittade ju TS på just bredare fond med låg avgift och omnämnde inget om att vilja ha bortval med hänsyn till hållbarhet:

Bortval med hänsyn till hållbarhet har även kritiseras av flera aktörer för att det gör ingen till liten skillnad.