Hej! Erkänner direkt🤷🏽♂️, hoppade på tin ny teknik/länsförsäkringar fastighetsfond racet för några år sedan, och båda är ner 40%. Men har vägrat ge upp, fortsatt att, dock med mindre summor, köpa varje månad. Dock sjunker skeppet ständigt😂
Men som man läser, fortsätt månadsspara och tänk långsiktigt. Men är jag dum och ignorant som fortsätter? Vi vet ju aldrig framtiden.
Dock har jag lärt mig under tiden att jag kanske bara ska ta smällen med förlusten på 23 000 och köra in allt i global indexfonden jag har. Pengarna i dessa fonder i sig är inget jag är i behov av på länge.
Summan är bara några få % av hela portföljen, men dock så tvivlar tvekar och funderar man varje månad och kan inte släppa tanken hur ska jag göra.
Är vi flera här inne som fortsätter in spara i dessa fonder?
Nog har man lärt sig en läxa iaf.
Tips råd och kloka tankar är välkomna😄
God morgon!
Svårt och sia om vad som händer i framtiden men jag resonerar såhär. Min portfölj utgörs med majoriten av breda, globala/regionala indexfonder. Detta ser jag som en stabil grund och kommer alltid att utgöra 70-80% av sparandet.
Utöver det så har jag mina nisch-fonder så som Plus Fastigheter Sverige (ner 25%), Tin Nyteknik (ner 19%) och Handelsbanken Hållbar Energi (ner 14%). Jag tror långsiktigt på dessa branscher och jag ser dem som en krydda i en annan ganska tråkig portfölj. Tycker också det är spännande att följa branschen och läsa på vad som händer. Det positiva är ju också att detta är just fonder och inte spekulationer i en enskild aktie utan snarare ”spekulationer” i flertalet olika aktier som finns inom en specifik bransch.
Fråga dig själv vad det var som gjorde att du från första början gick in med kapital i fonderna och om denna strategi har förändrats. Vi befinner ju oss i en ganska svajig omvärld just nu med höga räntor och en lågkonjunktur som påverkar börsen och speciellt dessa räntekänsliga branscher
Efter ett långt inlägg - Tror du fortfarande långsiktigt på branschen och utgörs portföljen annars av en stabil grund så hade jag personligen legat kvar ![]()
Glöm det som varit och tänk att du börjar om idag.
Hade du då köpt dessa fonderna?
Tänkt på det med som många säger, skulle jag köpa dom igen idag om jag skulle börja om? Nej det skulle jag inte utan endast köra globala indexfonder. Men samtidigt tänker jag, nu har jag plöjt ner en hel del pengar i varje fond, som jag inte behöver. Om skadan redan är skedd, ska man inte då bara avvakta för att se vad som händer med kanske en förhoppning om att tech och fastighetsbranschen hämtar sig lite?
Men samtidigt kan 30 -40 000 växa mycket i en global indexfond under dessa år? Kanske mer än vad tech och fastighetsfonder hämtar sig?
Ja detta kan man dividera om i evighet😂
Mer råd och argument:joy:![]()