Göra om och göra förhoppningsvis rätt

Hej!

Jag gjorde bort mig i början av min investerarkarriär och satte in allt mitt kapital i fonder som rasade ett år efter inköp och därefter inte återhämtat sig. Ligger därför fortsatt på minus och kämpar nu för att ta mig upp på plus minus noll så jag kan börja om och göra “rätt”.

Har därför ett par frågor inför 2024.

En del av mina fonder som har övervikt i USA (mkt teknik och tillväxt) har gått bra 2023 men har fortfarande inte tagit sig upp dit jag var när jag gick in. Jag funderar nu på om jag borde omlokalisera dessa och satsa mer på Sverige inför nästa år. Tanken är att ligga i indexfonder tex AMF småbolag etc.
Är detta en bra tanke eller borde jag “sitta lugnt i båten” och hoppas att de amerikanska fonderna återhämtar sig? Tänker även med valutakurser i bakhuvudet.

En annan fråga jag har gäller Handelsbanken hållbar energi. Även denna var jag dum att satsa på i början av mitt sparande och den ligger fortsatt på minus och går trögt. Borde jag bara byta ut denna mot en billig Sverige eller globalfond eller ska jag även här bara hålla ut?

Vet att det inte finns några rätta svar men hittar inte rådgivning kring hur man ska agera när man “gjort fel från början”. Hade jag varit mer påläst då hade jag såklart köpt lite åt gången och satsat i global index för att undvika sitsen jag är i nu. Men det är lätt att vara efterklok :slight_smile:

I grunden är det bara att dra ett streck och börja om. Pengar har inget minne. Sälj allt du inte skulle köpt idag och köp det du vill ha istället.
Den enda brasklappen jag har här är om fonderna ligger på vanligt aktie/fondkonto så det utlöser skatteeffekter vid försäljning. Då kan du isf försöka räkna efter så du kan kvitta ev förluster och vinster. Om innehaven är på ISK el KF behöver du inte tänka på det.

10 gillningar

Hej!

Investera på ett sätt som du tror på och kan hålla framöver. Annars är risken att du börjar byta fonder och “jaga” trender som precis har gått bra. Det är inte någon bra långsiktig strategi. Du ger eventuellt själv svaret på vilken strategi du tror på:

Om indexfonder är det du vill investera i, tänk bara på Amf småbolag är en aktivt förvaltad fond. Vill du ha en bred indexfond för Sverige kan Plus Alla bolag vara ett alternativ.

Lycka till!

Håller med tidigare inlägg om att direkt omallokera till den strategi du tycker är bäst.

Tänk inte att de nuvarande fonderna måste komma upp i plus minus noll, utan tänk istället att de nya och enligt dig bättre positionerna återhämtar det tidigare tappet. Ju snabbare du omallokera ju snabbare kan den bättre strategin börja arbeta för dig.

Personligen hade jag inte lagt mycket i globalt sett ganska smala småbolag Sverige. Max några procent av portföljen. De andra du nämner som globala och svenska breda indexfonder låter bättre. Jag hade lagt majoriteten av pengarna i sådana fonder.

Vill du ha kvar lite hållbar energi, teknik, tillväxt behöver du inte sälja allt. Behåll några procent om du känner för det. USA i sig är inte fel, globala indexfonder brukar ha det mest placerat i USA även om kanske mer diversifierat i olika branscher.