Mina första investeringar

Hej. Jag började investera för cirka två veckor sedan och satte då in 50% av totala insättningen på Avanza Global och 50% på Avanza Zero. Detta är nu pengar som inte kommer röras på 5-10 år. Men nu till min fråga. Är detta två bra fonder att starta med eller behöver man massor av olika fonder för att sprida risken ännu mer? Vad jag hört och läst är att det tekniskt sett skulle räcka med en svensk index fond och en global index fond, Men hjälp mig gärna ni som har lite mer koll. Mvh John

1 gillning

Aningen Sverigetung, men du gör ju 90% rätt. Så det blir utmärkt. Viktigast är att du månadssparar och fortsätter även om tidningsrubrikerna säger att världen går under. Det är just då du gör de bästa affärerna.

2 gillningar

Jag tänkte komma till det. Hur ska man göra när världsläget ser ut som det gör. Folk skriker till höger och vänster om att allting kommer att krasha och att man ska paniksälja innan man förlorar allt osv. När man precis börjat så blir man ju lite smått orolig när man ser att det går ner med 3% hit och 5% dit. Men jag antar att det bara är att sitta lugnt och stilla i båten och köpa på sig mer varje månad. Skutan vänder väl tänker jag :smiley:

1 gillning

Det har ju alltid vänt tidigare, men visst. Blir det ett världskrig och det regnar kärnvapen i hela världen. Då kanske börsen tar längre tid att återhämta sig. Å andra sidan hade dina svenska kronor varit värdelösa ändå.

hade jag vetat år 2000 det jag vet idag så hade jag slutat jobba för länge sen. Det är ju bra när det går ned i och med att du får vara med om rekylen.

Apropå internationella kvinnodagen har det varit ett antal artiklar om att kvinnor har bättre avkastning än män. Varför? Jo för att kvinnor sparar på ett mer evidensbaserat sätt: månadssparar mer mekaniskt, tajmar ej marknaden, och sparar mer i fonder.

Dagen till ära har du också svaret på hur man bör agera i oroliga tider: som kvinnor.

2 gillningar

Historiskt sett har folk förlorat mer på att pilla än att sitta stilla.

Sen är det ju det där som alltid ingår i alla finansiella diskussioner med hur historisk data inte är en indikation eller facit på hur det kommer gå framöver.

1 gillning

Menar du att du bara kunde matat in i index då med mindre oro?

Redan då på allemansfondentiden togs upp vikten att vara konsekvent, men jag förstod inte. Men hur man lyckas på börsen är helt enkelt psykologi. Kan du leva med att släcka känslorna för börsen oavsett om den går upp eller ned så är det med väldigt stor sannolikhet en vinnare.

Bara ångesten och avundsjukan för andra kollegor på lönerevisionen. Folk ska försöka argumentera för en tusenlapp hit eller dit. För mig så är rörelsen per dag en månadslön upp eller ned. Så varför skulle jag bry mig om vad kollegan tjänar. Tävlar mot mig själv och där vinner jag redan.

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Grattis säger jag. Jag säger som slipbit, att du är lite tung i Sverige, men det är jag också, så jag ska bara hålla käften. :joy:

Toppen att du inte lyssnat på alla olycksfåglar. Sitt kvar och investera på, så ska du se att du får utdelning över tid. Jag har aldrig paniksålt trots många “krascher” genom åren. Idag jobbar jag inte. Jag hade inte kunnat sluta om jag lyssnat på kraxandet. :smiley:

1 gillning

Haha :joy: Oerhört tacksam för svar! Men har du något förslag på vad man skulle kunna göra för att bli mindre Sverigetung? Avanza Global är ju typ 75% USA och Avanza Zero enbart Sverige. Är det värt att kanske investera i någon annan billig global fond som sträcker sig lite mer österut i världen tro? Fast alla global fonder kanske är väldigt tunga i USA.

Vill du styra bort från USA medvetet så kan du ju välja en Europafond. Men glöm inte att en globalfond automatiskt krymper USA-innehavet om USA-börsen går sämre.

Men det viktigaste är att du är investerad och inte strular och försöker tajma. Om du sedan vill vikta om så kräver det ju ett beslut och sådana kan man alltid få ångra. Jag hade suttit still och försökt lära mig mer innan jag ger mig på ett byte, speciellt under tider som dessa när börsen går både upp och ner från dag till dag och land till land.

2 gillningar

Om du vill skaffa en fond till som ger mer diversifiering är det en tillväxtmarknadsfond du bör satsa på.
Givetvis en indexfond :slightly_smiling_face: