Hej,
Hur ofta tar ni hem vinster från fonder?
Är det någon idé med tanke på avgiften som betalas?
Funderar lite om det är värt att ta ut lite vinst innan räntebeskedet nästa vecka.
Det kanske är bäst att låta det vara?
Mvh
Hej,
Hur ofta tar ni hem vinster från fonder?
Är det någon idé med tanke på avgiften som betalas?
Funderar lite om det är värt att ta ut lite vinst innan räntebeskedet nästa vecka.
Det kanske är bäst att låta det vara?
Mvh
Om du avser att det ska växa vidare finns ju inga skäl att ta ut vinst. Eller?
Jag ombalanserar mellan mina olika fonder när procent-vikterna gått för långt från det de ska vara.
I övrigt säljer jag bara av när jag behöver pengarna till något annat.
Tänk om du istället missar en uppgång? Sitt stilla i båten och månadsköp. Hade det varit lätt att tajma marknaden så hade många kunnat slå indexfonder men så är det inte.
Lånar tråden för en egen fråga i samma kategori;
Har en större del av mina investerade pengar i en techfond, Swedbank robur tech - den har visserligen gått väldigt bra senaste året. Men fundersam om det gått lite “väl bra” - så min tanke är om det kan vara klokt att flytta över en del av vinsten till en annan fond. Tex flytta en summa till Plus fastigheter där det i mina ögon finns potential till en större uppgång om ränteläget nu börjar förändras kommande år.
Eller kommer techbolagens kraftiga uppgång hålla i sig och fortsätta uppåt?
Känns något onödigt att flytta runt pengar för mycket. Finns det någon strategi gällande när det kan vara värt att omplacera?
Mvh
Till pensionen tänkte jag om sisådär 30 år.
Har svårt att tro att någon som vet svaret på det skulle hålla till på ett onlineforum istf på sin lustjakt ![]()
Hur fonden har gått tidigare (i synnerhet med tanke på att det är en aktiv fond) har noll koppling till framtida avkastning.
Avgiften för den fonden är dock något som ger långsiktigt sämre förväntad avkastning, så du bör sälja av den snarast.
Svaret är japan.
Riskjusterat kommer förmodligen avkastningen i en enskild sektor vara sämre än index p.g.a. sämre diversifiering.
Ja. Börja med att placera i fonder med låga avgifter efter en förbestämd fördelning (vanligtvis motsvarande marknadsvikt eller med viss faktorexponering). Sen balansera om årligen till den fördelningen om den har förändrats under året.
Du måste själv besluta dig för om du tror att den kommer fortsätta leverera framöver eller inte. Om du hade haft pengarna kontant idag, hade du köpt den fonden då? Om ja, behåll men om nej, sälj och byt till billiga indexfonder.
Om du har fomo över t.ex teknik eller fastigheter så kanske du ska överväga att ha en lekhink med 10-20% av kapitalet där du kan ha sådana investeringar. Alternativt placera dessa, ofta dyra, fonder inom pensionen istället där sådana fonder ofta är kraftigt rabbaterad.
Om jag hade suttit utanför innehav i fonden idag hade jag nog inte gjort ett köp på dessa nivåer, men det beror ju primärt på att uppgången har varit så kraftig - branschinriktningen på fonden ser jag som väldigt intressant.
Tack för svar. Får ta mig en funderare helt enkelt.