Tack för lite mognare svar.
Nu var det ju inte så att jag tänkt mig berätta mina, i min åsikt, ISK handel som amatör. Men visst, kan ju redogöra för vad jag antar de flesta redan kan och känner till.
Som jag skrev ovan så håller jag bara helt enkelt koll på hur fonderna går över viss tid. Vid första köp studerar jag hur de gått över längre tid, 5år eller så, men framförallt det senaste året. Jag håller koll varje dag på de fonder jag köpt. I “normala” tider så byter jag fonden om den går ner under en längre period, 2-4 veckor, om de andra jag har eller håller koll på går bättre. Detta tycker jag inte är något revolutionerande grepp.
Jag jämför mig med min partner, mina bröder, mina arbetskamrater. De köper fonder och sen står deras köp kvar i flera år. Jag byter fonder 2-3 gånger per år. Min vinst har varit högre än deras.
Under dessa tider när det är mycket instabilt så byter jag mycket oftare, ibland varannan vecka. Det är fel som vissa här påstår att köpen tar flera dagar. Vissa fonder går att få sålda på mindre än 24 timmar, andra kan ta flera dagar.
När börsen började krascha (corona) så insåg jag, liksom många så klart, att mina fonder skulle rasa. Jag väntade en vecka med att se hur det gick men insåg att jag förlorade väldigt mycket. Jag insåg även att med tiden så kommer de återhämta sig och allra troligast återgå till samma nivå, men jag ville ändå minimera förlusten så jag sålde allt, sen väntade jag tyvärr lite för många dagar med att köpa CF Bear, annars hade jag fått tillbaka det mesta väldigt fort, men jag fick alla fall tillbaka en hel del. Eftersom jag är nybörjare på sånt här så visste jag inte heller att det fanns en fond som heter Amundi Fds Volatil Wld A vilket också hade varit ett bra köp tycker jag som jag kunnat dela upp mina investeringar med. Jag sålde av alla Bear och Amundi för ett bra tag sen när börsen började stabilisera sig något, jämfört med tidigare.
Senaste veckorna har jag bara köpt fonder som går plus nästan varje vecka, i vissa fall många procent per vecka. De flesta av mina fonder, eller kanske alla, är fonder som har största innehav i Sverige eller Norden.
Jag har nästan ingen koll alls på marknaden, kollar aldrig på TV nyheter, men lite koll har jag ändå över guldpriset, oljan, IT, USA vs Kina barnsligheten, och jag kollar aldrig enskilda företags situation.
Självklart hade jag inte brytt mig om att jobba så pass mycket med detta om jag haft vanliga jobb som betalade bra så att jag kunde få en pension att leva på, men jag har bara jobbat inom välgörenhetssektorn så jag kommer inte kunna leva på min pension och därför måste jag försöka få de små besparingar jag har att växa så mycket som möjligt.