Hej! Överallt ser man hur bra ränta-på-ränta-effekten är när det gäller sparande och investeringar. Jag undrar dock var och hur jag bör placera mina pengar för att kunna få en avkastning på mellan 8% och 10%.
Hej
Finns tyvärr inga garantier till att man kan få den avkastningen. Man tar då en risk att man får en negativ avkastning istället.
För att någon här inne ska kunna hjälpa dig bör du ge lite mer info om situationen.
Vad sparar / investerar du till?
Hur lång sparhorisont har du?
Vad gör du om börsen går ner tio procent under en vecka? Eller 20% eller 30%?
Säljer du allt eller avvaktar du?
Är det en liten del eller alla dina besparingar du vill investera?
Har du kollat eller lyssnat på de olika avsnitten här på sajten om hur man börjar spara?
Jag är för närvarande 26 år gammal och började spara när jag var typ 17 år. Mitt sparande är avsett för långsiktig tillväxt, med en plan på att spara i cirka 25-30 år. Varje månad sätter jag av 5000 kr för investeringar i Avanza Zero och Avanza Global. Dessutom har jag investerat i enskilda aktier. Nu undrar jag om Avanza Zero och Avanza Global är bra val för mina långsiktiga månads investeringar ?
Man brukar säga att en vanlig global indexfond ger runt 7% på riktigt lång sikt. Historiskt då såklart. En svensk indexfond kanske har legat någon procent högre.
Att få 8-10% inflationsjusterat är ett ganska högt mål. Lättast är nog genom en global indexfond och lite belåning på denna, men det är verkligen inte något för alla.
Angående Avanza Zero så förespråkar jag hellre Plus allabolag Sverige index som är en mycket bredare sverigefond.
Så en kombo av 80-90% Avanza global och 10-20% Plus allabolag Sverige index så har du en grym portfölj. Men vi kan inte veta vad den kommer avkastar de kommande 20-30 åren.
Tack så mycket för tipset. ![]()
Bred global Indexfond med låg avgift är väll den bästa ”get rich slowly” metoden över för 98% av befolkningen. Allt annat (på börsen) innebär oftast högre risk och för eller senare ras pga den mänskliga faktorn/hybris/felbedömningar/otur. Dock kommer indexportföljen backa vissa år…
Rekommendera dessa
Länsförsäkringar global indexnära
Amf aktiefond Nordamerika
Swedbank robur global.
Finns ingen fond som ej går ner då och då. Men över tid kommer dessa ge dig runt 70-100% avkastning. Ingen garanti såklart.
Under vilken tid då?
Med en sån kraftig avkastning får.du ta en högre risk. Betyder också risk för lägre eller negativ avkastning!
Om det var mig du frågade så de senaste 5 åren.
Är oftast timing när man sätter in som gör att det kan gå minus. Satte man in i länsförsäkringar fastighetsfond för 2 år sedan hade man varit minus 30-50%idag. Men de som satte in dag ett ligger 8000% plus