Hej. Jag undrar lite hur jag ska tänka nu… bor i hyresrätt och kommer med all sannolikhet inte köpa vare sig hus eller bostadsrätt så länge jag lever. Nu måste jag dock investera mina pengar på något sätt. Det är ett långsiktigt sparande som jag ska kunna ha orört i minst 15 år.
Efter att ha läst på lite så tänkte jag egentligen spara 2 000 kr i månaden i en global indexfond med låg avgift och 1 000 kronor i månaden i en räntefond med lite längre bindningstider. Vet att man kanske ska ha högre exponering mot aktier än det då man har så lång tidshorisont, men det känns som att vi går mot lite tuffare tider nu.
Mina frågor är:
Tar jag för stora risker om jag inte väljer fler fonder? Räcker det med två om indexfonden faktiskt följer index?
Varför måste jag ta in fler typer av fonder? Är det för att minska risken? Guld, fonder inriktade på tillväxtekonomier, etc... varför borde jag lägga in detta också?
Vill egentligen bara hålla det så enkelt som möjligt, inte betala extraavgifter till några robotar och inte behöva bry mig om pengarna på 15 år.
Hej! Risknivån får man såklart fundera över, på lång sikt kör jag själv 100 % aktier, men där finns egentligen inget som är rätt för alla. Tiderna är alltid osäkra, det finns inget som säger att det är osäkrare nu än vad det brukar vara.
En global indexfond tycker jag ger en tillräckligt bra riskspridning i sig, så det räcker att välja en sådan om man vill hålla det enkelt och man kommer antagligen få bättre avkastning än de flesta.