Jag har nyligen ärvt ca 500 000 SEK och behöver tips på hur det lönar sig att investera pengarna långsiktigt ca 10-20 år. Jag har kollat in bl.a. Nordnets globala, europeiska och nordiska indexfonder. Med dom får man en bra diversifiering. Samtidigt sägs det att man gärna ska sprida ut sina aktieköp över tid t.ex. månadsspara.
Min huvudsakliga fråga är alltså: Är det riskabelt att placera hela eller större delen av arvet som ett engångsköp i breda aktieindexfonder? Tänk om kurserna är höga och jag “köper dyrt”? Är det smartare att sprida ut köpen i indexfonderna över en längre tid och placera en del av arvet på t.ex. sparkonto? Eller är det ändå mera lönsamt att köpa indexfonder för hela slanten och hoppas på en hyfsad avkastning på sikt, trots att kurserna eventuellt är höga just nu?
Tack för ditt svar. Jag har nog övervägt att göra precis sådär. Alternativt att lägga de övriga 50% i en billig fondrobot t.ex. LYSA i stället bankkontot. Detta för att få en lite större avkastning jämfört med bankkonto. Fondroboten kan ju sedan vikta innehavet utifrån marknadsläget.
Hur låter detta, dvs 50% aktieindexfonder och 50% lågrisk-fondrobot.
Det finns flera globala indexfonder men väljer du någon av dessa så har du kommit en bra bit på väg.
Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Jag vet att det rent matematiskt sett sannolikt skulle löna sig att köpa globala indexfonder för hela slanten. Men jag är en person som grubblar en del. Därför vågar jag troligtvis inte gå “all in” på aktiefonder.
En plan kunde inledningsvis vara 50% indexfonder och 50% ränte/aktiefond med låg risk. Allteftersom tiden går (och börsen inte kraschar) kunde jag successivt minska andelen ränte/aktiefonder och öka globala indexfonder i portföljen. Om 3-5 år skulle jag därmed ha flyttat större delen av totalbeloppet till enbart globala indexfonder. Då sprider jag ut risker tidsmässigt. Låter det här vettigt?