Är det bra att köra fördelningen 70/20/10 i en globalfond, teknikfond och sen sverigefond på lång sikt?
Troligen inte eftersom man som regel inte får betalt för att avvika från index i det långa loppet.
Det är ju indexfonder?
Går alldeles utmärkt. Vissa här kan inte ha andra åsikter än globalt index ända in i kaklet, ta det med en nypa salt.
Jo, men teknikfonden innebär att du koncentrerar mer av tillgångarna i teknik (och mindre i annat).
Likaså innebär Sverigefonden ett så kallat “home bias”, en koncentrationsrisk där du investerar mer i svenska bolag (och mindre i andra länder) vilket ökar risken i din köpkraft medan den minskar risken att din förmögenhet avviker från grannarna.
På så sätt avviker du från den fördelning som andra investerare anser är bäst.
Det är förväntat att dessa valen ger dig en sämre riskjusterad avkastning. Det kan ge mer eller mindre pengar, det vet vi först i efterhand. Men du tar så att säga en “risk som du inte får betalt för”.
Jag antar att jag är den du avser med vissa.
Vad skulle du rekommendera för investeringar på lång sikt?
Av aktiedelen, 70-75% global/Usa och resten lite vad man är intresserad av. Teknik, investmentbolag, Sverige etc
Jag skulle inte våga rekommendera en så aktietung portfölj i kombination med 25-30% investeringar utifrån intresse.
Så länge man är medveten om att man förmodligen tar en större risk så tycker jag det är ok att avvika från index. Är nybörjare själv och har inte hunnit åka på en rejäl baksmälla än så kanske ska vara tyst!
Branshfonder ökar utfallen åt bägge håll jämfört med index så klart.
Sen tycker åtminstone jag personligen att det är stor skillnad på om man har 500tkr eller 10 miljoner i sparat kapital. Jag skulle luta mycket tyngre mot index om jag hadde tio millar på isk:t jag underviktar mag-7 medvetet. jag har fömodligen fel men känns bättre för mig
Därför jag skrev ”av aktiedelen”. Förespråkar själv att man borde sprida ut sina pengar på bla guld och råvaror.
Sen är det min personliga åsikt att man bör ligga tung i aktier om man är ung och sparar på lång sikt. Och att det finns andra sätt att få sina pengar att växa utöver globalindex.