Behålla liten del av fond?

Jag har börjat sälja av mina fonder beroende på att jag ska byta bank och lägga upp det mesta av mitt sparande där istället. En av fonderna jag har där är Länsförsäkringar fastighetsfond som gått riktigt bra, men som är dyr. Jag har sålt av 50%, hade tänkt sälja av allt men nu klurar jag på att behålla en del av del. Jag kommer ha kvar en långsiktig portfölj i min gamla bank.

Skulle den platsa i en långsiktig 20 år portfölj? Eller är den för dyr? Hmm?

Hej Camilla!

Absolut skulle den fonden kunna passa bra i en långsiktig portfölj, men då är kriterierna att du verkligen vill ha en fond med bara exponering mot fastighetsbolag?
Är det inte det du är ute efter så blir det bara en dyr fond som i bästa fall avkastar pengar.

Eller så kanske man ska investera i investmentbolaget Lundbergs, de har ju fastigheter

Finns många bolag på börsen som har fastigheter, just Lundbergs är ett investmentbolag som investerar i många andra stora bolag och äger även som du säger fastigheter.
Men nu är vi inne på specifika aktier där man värderar om ett specifikt bolag är värt att investera i, lite mer avancerat och krångligare än att investera i fonder då du inte har lika stor riskspridning i just investmentbolag.