Diversifiera med fastigheter (REIT/bolag/Svenska Bostadsfonden)

Hej!
Efter att ha sett en hel del modellportföljer som ser bra ut med fastighetsexponering (oftast rakt av benämnt som REIT eftersom allt som finns att läsa om portföljteori/investeringsstrategier är så USA-centrerat) och läst en del om dess egenskaper för diversifiering av riskdelen i en portfölj är jag ute efter att hitta bra alternativ att investera i själv.

Tänkte fråga om någon här har några bra tankar och förlag. Det jag kan hitta är:

Fonder/ETF:er som investerar i fastighets- och/eller byggbolag
Fastighetsbolag ju inte samma sak, mer som “en vanlig aktie”, och känns som att det bör undvikas när syftet är att just diversifiera från aktier? Byggbolag känns verkligen som någonting annat och borde väl undvikas helt?

Fonder/ETF:er som investerar i REIT:s
Ser lite luriga ut så fort man vill investera utanför USA/Nordamerika. Fonderna tycks kompensera för bristen på icke-amerikanska aktier i just REIT-formatet med att köpa in fastighetsbolag istället. Är detta nära nog för att fylla rätt funktion i en portfölj som är tänkt att ha REIT:s?

Svenska Bostadsfonden (SBF Bostad)
Känns väl spontant som det lite bättre alternativet pga avsaknad av valutarisk och att det faktum att den är svensk bör göra den till en bättre hedge mot svensk inflation. Samtidigt ser jag några frågetecken, dels har den riskklass 3 där fonder med nordamerikanska REIT:s har 6-7, dels har den hög avgift.
Sen är väl frågan om de är tillräckligt diversifierade för att räknas som en fond (investerar enligt deras sajt bara i bostäder i mellanstora svenska städer med större bostadsbehov) eller mer ska ses som aktie? För mig skulle det i så fall innebära att jag inte vill ha mer än max 5% i portföljen.

Vad har ni för tankar om att få till exponering mot fastigheter? Jag tänker mig allokera 10-20% (eller 0) beroende på hur bra de alternativ som finns känns. Just nu lutar jag åt 5 % SBF Bostad och 5 % Ishares US Property Yield ETF.

Särskilt bostäder känns vettigt att investera i långsiktigt.
Så länge vi har utbredd bostadsbrist kommer hyresfastigheter ha hög uthyrningsgrad. Bostadsbristen kommer inte sjunka nämnvärt i närtid om det inte sker förändringar i plan- och bygglagen och hur kommunerna hanterar planprocessen och sitt planmonopol.

Om jag inte fattar helt snett så såg ju SBF Bostad inte ut att ha så väldigt hög avkastning och både avgift och pris per andel avskräcker (och omöjliggör för egen del).

Ett alternativ kan väl vara att kika på fbindex och sätta ihop en egen liten portfölj av bolag?

Tycker mig minnas att pref- och D-aktier i flera fastighetsbolag ofta omskrivs i goda ordalag.

Finns ju många sorters “fastighetsbolag”.

Bostadshus
Kontorslägenheter i citylägen
Köpcentrum och butikslägen
Logistikfastigheter
Bostadsutvecklare som bygger nya bestånd av lägenheter Brf/hyres
Byggbolag stora/små

Så det gäller nog att fundera på vilken marknad/risk man vänder sig mot eftersom det antagligen kan se väldigt olika ut beroende på vilken typ av fastigheter/bostäder man tänker sig finns i den fonden. Dessutom är det nog ganska svårt som utomstående att bedöma om det är “sunda bostadsbestånd” de har sammantaget när de antagligen är ganska stora innan de återfinns på börsen/fonder. (Eftersatt underhåll, säkra hyresgäster/långsiktigt ägande, andra planer i området osv)

Så personligen tror jag man behöver sätta sig in i de specifika fonder/bolag man funderar på och att välja en nisch där man tror på har utveckling.

Internethandeln driver t ex kanske upp värdet på logistikfastigheter och ner värdet på butikslägen osv.

1 gillning