Hej!
Efter att ha sett en hel del modellportföljer som ser bra ut med fastighetsexponering (oftast rakt av benämnt som REIT eftersom allt som finns att läsa om portföljteori/investeringsstrategier är så USA-centrerat) och läst en del om dess egenskaper för diversifiering av riskdelen i en portfölj är jag ute efter att hitta bra alternativ att investera i själv.
Tänkte fråga om någon här har några bra tankar och förlag. Det jag kan hitta är:
Fonder/ETF:er som investerar i fastighets- och/eller byggbolag
Fastighetsbolag ju inte samma sak, mer som “en vanlig aktie”, och känns som att det bör undvikas när syftet är att just diversifiera från aktier? Byggbolag känns verkligen som någonting annat och borde väl undvikas helt?
Fonder/ETF:er som investerar i REIT:s
Ser lite luriga ut så fort man vill investera utanför USA/Nordamerika. Fonderna tycks kompensera för bristen på icke-amerikanska aktier i just REIT-formatet med att köpa in fastighetsbolag istället. Är detta nära nog för att fylla rätt funktion i en portfölj som är tänkt att ha REIT:s?
Svenska Bostadsfonden (SBF Bostad)
Känns väl spontant som det lite bättre alternativet pga avsaknad av valutarisk och att det faktum att den är svensk bör göra den till en bättre hedge mot svensk inflation. Samtidigt ser jag några frågetecken, dels har den riskklass 3 där fonder med nordamerikanska REIT:s har 6-7, dels har den hög avgift.
Sen är väl frågan om de är tillräckligt diversifierade för att räknas som en fond (investerar enligt deras sajt bara i bostäder i mellanstora svenska städer med större bostadsbehov) eller mer ska ses som aktie? För mig skulle det i så fall innebära att jag inte vill ha mer än max 5% i portföljen.
Vad har ni för tankar om att få till exponering mot fastigheter? Jag tänker mig allokera 10-20% (eller 0) beroende på hur bra de alternativ som finns känns. Just nu lutar jag åt 5 % SBF Bostad och 5 % Ishares US Property Yield ETF.