Jag vill gärna ta del av era synpunkter kring ett scenario jag överväger och få hjälp att belysa för- och nackdelar.
Lite bakgrund: Jag är 22 år och bor i en mellanstor stad i Mellansverige med cirka 60 000 invånare. På senare tid har jag fått ett intresse för bostadsuthyrning som ett sätt att på sikt skapa en mer stabil och delvis passiv inkomst.
Det scenario jag överväger är att köpa ett småhus för cirka 1,5 miljoner kronor och hyra ut det för omkring 10 000 kr per månad i kallhyra. Detta är något lägre än jämförbara annonser i samma område. Enligt de bolånekalkyler jag har tittat på skulle lånekostnaden (ränta + amortering) uppgå till cirka 6 500 kr per månad.
Jag planerar att låna 1 miljon kronor och har som mål att amortera av lånet så snabbt som möjligt. Min nuvarande nettoinkomst är cirka 29 000 kr per månad och jag bor i dagsläget utan boendekostnad. Tanken är därför att använda en stor del av min nettolön till extra amortering.
Min fråga är:
Är det i praktiken möjligt att amortera omkring 25 000 kr per månad och därmed bli skuldfri inom cirka 3–4 år?
Finns det viktiga risker, kostnader eller aspekter (t.ex. skatt, underhåll, vakans, regler kring uthyrning) som jag som oerfaren bör ta större hänsyn till?
Min egen, sannolikt förenklade, bedömning är att detta på sikt skulle kunna ge cirka 120 000 kr per år i hyresintäkter före skatt när lånet är avbetalt.
Det du pratar om är möjligt och längs vägen kommer du upptäcka att det kanske inte alltid är det man vill (fördelen med bostäder är nämligen just att man kan låna på dem och man vill inte amortera för mycket eftersom det sänker ens egen avkastning). Men det kommer ge sig.
Jag skulle rekommendera att lyssna på följande två avsnitt:
Sedan skulle jag även rekommendera att lära dig så mycket som möjligt, framförallt boka möte med banken och prata med dem - vad behöver de för att hjälpa dig? För ofta brukar man säga att om banken är okej med det, då brukar det riskmässigt vara helt okej.
Du kommer att få många nej, men det ingår i processen. Det är värt det. Du kommer lära dig sjukt mycket om bostäder, människor, ekonomi, investeringar, dig själv och liknande.
Hyresfastigheter utomlands skulle jag dock säga ett stort NEJ!
Enda gången man ska köpa en fastighet utomlands är om man bor där själv och ser uthyrning som en bonus. Det finns ingen anledning att gå över ån för att hämta vatten.
Sista tipset - man kan även jobba med hyresförmedling. Det kan man tjäna bra med pengar på, skapar bra nätverk men det är en annan typ av verksamhet och det är inte lätt.
Jag tänker främst att min metod innebär passiv inkomst på kort sikt gentemot utdelningsaktier etc. Jag har inte i nuläget några planer på att leva på uthyrningen.
Det låter som ett roligt projekt, om du är händig så lär det nog gå ihop. Men kom ihåg att en bostad kostar ca 2% per år i underhåll och det förutsätter att du gör jobbet själv i det flesta fallen. Att äga ett hus är inte så passivt som många verkar tro.
Jag har ingen erfarenhet alls av det här, men har lyssnat på avsnittet Jan länkade ovan och det verkar inte vara en dans på rosor direkt. Om det är ett kortsiktigt mål för att få en passiv inkomst, är det inte mindre huvudbry att bara ta stora delar av din månadsinkomst och investera i en globalfond? Låter som att du har möjlighet att bygga en stor pengamaskin i tidig ålder, och samtidigt slippa huvudbry
En generell insikt är att kapital alltid kostar - oavsett om du har betalat av lånet eller ej.
Har du lånat kapitalet utgörs kostnaden av räntan du betalar till lånegivaren. Har du betalat av lånet utgörs kostnaden av den uteblivna ränta/avkastning du hade kunnat få om du istället lånat ut/placerat kapitalet.
Mina föräldrar har hyrt ut villor och det är mycket mer jobb och strul än man kan ana. Mest pga att människor i allmänhet är stökigare än vad man tror.
Så skulle starkt avråda från upplägget och istället trycka in pengarna på börsen. Antingen i en vanlig global indexfond eller fastighetsfond om du gillar det temat. Alternativt en portfölj med utdelningsaktier om du känner att du skulle vilja få “nya pengar i handen” kontinuerligt.