Investera i fastigheter

Hej!
Jag är intresserad av att investera i fastigheter, som många andra.
Jag vill göra detta tillsammans med någon annan.
Jag kan tänka mig att sköta all drift och förvaltning, om du vill vara passiv.

Jag är alltså på jakt efter en investerare som vill vara med, du kan välja att vara helt passiv eller delaktig.
Jag har ca 15 års erfarenhet från byggbranschen.

Finns det något intresse där ute, eller någon som vet vart man kan vända sig?

1 gillning

Vilken region i sverige vill du investera i?

Vilken typ av fastighet planerar du att investera i? Är ditt primära mål passiv inkomst eller värdeökning?

Geografiskt tänker jag mig främst småland, men även västergötland eller östergötland.
Då kan jag sköta dom på ett bra sätt.

1 gillning

Främst bostäder då risken är lägre.
Målet är att tillsammans bygga upp en portfölj som man sen kan leva på att förvalta.
Jag vill ha ett bra kassaflöde så man kan återinvestera kapitalet, men långsiktigt måste man se på totalutvecklingen även med värdeökning.

1 gillning

Fel område för mig men lycka till med dina planer är man tillräckligt driven samt som du är lite händig så kan det bli en bra affär :slight_smile:

Själv har jag sneglat lite på brf hotell runt omkring i Sverige det verkar väldigt passivt samt så kan man bo där själv om man tar en liten semester etc :slight_smile:
Kan dock väldigt lite om det men är det något du kollat på? men då sköts ju förvaltningen av uthyrningen etc av ett annat företag så man förlorar ju en slant på det men det positiva är ju det passiva i det upplägget :slight_smile:

1 gillning

Du är inte intresserad av att vara passiv då tolkar jag det som?

brf hotell känner jag faktiskt inte till alls, ett helt passivt upplägg då?

Jag har spanat på BRF hotell också faktiskt, men vettesjutton med det.

Typ denna är ju med det upplägget. Men det känns lite lurigt av nån anledning.
Just denna har dessutom haft bud på sig i typ 6 månader men inte blivit såld. Det finns en till lägenhet i samma hus med samma upplägg till salu också.

Det finns även liknande upplägg här: Kyrkvägen 22 i Rönnäng, Tjörns kommun - Lägenhet till salu - Hemnet
Där är det ju dock typ ett hotellrum man köper, medans det i Lund är en komplett lägenhet.

Jag är intresserad av att köpa en ägarlägenhet att hyra ut dock, men jag tror inte BRF lägenhetshotell är intressant!

Ägarlägenhet av anledning att det är enkelt att äga, sköta och hyra ut. Samt så om lägenheten potentiellt skulle stå tom kanske jag skulle få för mig att hyra den själv en stund.

1 gillning

Jag har inga problem att vara passiv men gillar iden om att bo nära min investering aa dessa brf hotel verkar vara ett helt passivt sätt o tjäna pengar på bostäder vet dock ej vad vinsten ligger i procent på dom samt vilka risker som finns etc etc ska försöka läsa på lite mer om dom :slight_smile:

Sen investerar jag i en bostad så vill jag göra det helt utan belåning utan alla ska kunna casha sin del av investeringen vet att många som gillar att investera i fastigheter föredrar o ha en belåning men inget jag vill göra.

Hur har du tänkt med belåning om man får fråga ?

Aa är ej så insatt i brf hotellen man vill ju ej köpa något man ej vet hur det fungerar är också lite skeptisk till dom skulel vara intressant om man kunde se vinsterna dom gör per lägemhet varje år i snitt etc då dom nu ändå funnits ett par år :slight_smile:

Ägarlägenhet vore något också bor just nu i en brf lägenhet men är ju så bökigt att hyra ut etc = måste ha tillåtelse får max hyra ut 1 år etc etc.

Men ägarlägenheterna här i stockholm kostar dock multum vad jag sett o jag har ej dom pengarna speciellt inte om jag vill investera utan någon belåning skulle då vara om man gick ihop 3 stycken o köpte en ägarlägenhet :slight_smile:

Men bildar man då ett aktiebolag om man går ihop flera o köper en ägarlägenhet o sköter det via ett företag eller har du någon koll på hur man gör?

Jag kan tänka mig att gå ihop 2-4 stycken med upp till 50-60% belåning, nånstans där går smärtgränsen för denna typ av investering. 60% belåning så borde hyresintäkter täcka för avgift + ränta och amortering.

Mitt enda krav här är att kassaflödet efter amortering ska vara positivt, så man slipper skjuta till pengar för amorteringen. Just nu hyr jag ut min BR privat, och går plus en liten slant varje månad, problemet med det är att mitt plus är efter avgift + ränteavdrag. Så jag får varje månad lasta in hela amorteringen själv ur egen ficka.

Jag har ju ett AB idag som jag frilansar från, min tanke är att isåfall starta ett dotterbolag för fastigheterna, oavsett om jag gör det själv eller ihop med någon annan. Fördelen (För mig) med att använda bolagets pengar är ju att jag “slipper” 20% utdelningsskatt på pengarna och får således 20% mer kapital än om jag tar det som utdelning och köper det privat.

Men ja, helt klart behöver ägandet ske i bolagsform i min mening.

Mitt nästa boende, även privat, kommer vara äganderätt. Kommer aldrig köpa något annat igen, just av denna anledningen. Jag behöver ha möjlighet att hyra ut fritt hur jag vill. Jag bor knappt i Sverige nuförtiden :stuck_out_tongue:

Ok, förstår.

Jag tänker att man använder belåning, kanske på runt 50% till att börja med, lånet ger ju en hävstång på det investerade kapitalet.

Spännande upplägg, något att läsa på om :slight_smile: