Hej. jag kommer få ett arv/genartionsskifte någon gång i det kommande året. Det kommer vara lite skog och, för mig en bra summa pengar. Tanken är att jag jag ska betala av mitt bostadslån när jag får pengarna. Dock inte hela lånet, då enligt pappa, det är något typ av värde papper som banken nu är ansvarig att hålla koll på, på grund av lånet, och att detta papper är bra att ha tillhands inför nästa eventuella lån. Jag planerar att flytta nästa höst för studier. jag skulle vilja få lite passiv inkomst under och efter studierna. jag flirtar därför med tanken att investera de resterande pengarna i en lägenhet eller villa i kommunen där jag kommer plugga. så att jag kan hyra ut den efter plugget. Enligt de priser som jag har hittat så kommer jag kunna köpa en till lägenhet eller villa utan att ta ett till bolån. Dock så kommer det inte bli några pengar till övers för sparande/investeringar i fonder. vad rekomenderar ni ska jag investara i en till lägenget eller i fonder?
Helt klart fonder. Att arbeta som hyresvärd är inte en passiv inkomst utan något av ett egenföretagarjobb. Sedan beror det på vad som händer hur intensivt det är.
Största anledningen är dock att det kan vara väldigt kapitalintensivt. Passar inte alls att göra på något smalt/snålt vis. Säg att vitvaror eller panna går sönder i hyresobjektet, då är det du som ska punga ut med pengarna. Du har även hyfsat med utgifter om du inte lyckas hyra ut på några månader.
Hmmm.
Kan det vara så att din pappa tänker på ett eller flera pantbrev ? Dom använder man för egna fastigheter som inte är BRF .
Dom är numera normalt omgjorda till helt elektroniska. Förr fanns det fysiska dokument man fick tillbaka när man betalade av ett lån helt. Lite opraktiskt och viktigt att man höll reda på och förvarade säkert. Ofta i bankfack.
Dom finns bara fysiskt nu om dom inte använts på länge och inte gjorts om till ett elektroniskt ännu. Det kan man göra. Senast jag såg ett var 30 år sedan.
Jag gissar att det är gammal kunskap din pappa har. Kommer inte ihåg vem som konverterar papperspantbreven. Gissar att banken gjort det redan i ert fall .? Går att kolla upp
Viktigt att tänka på att det (tycker jag) halvunderliga upplägget BRF i Sverige har en hel del begränsande regler med sig som man inte kan gissa sig till.
- Du får normalt bara hyra ut lägenheten om du fått tillstånd och har något bra skäl som dessutom inte varar för länge. Det är viktigt att man skriver hyresavtal etc rätt och inte har otur med “fel hyresgäster” som sliter mer än dom betalar i hyra. “Blev bordell”, eller “boende” med 2+ våningssängar i varje rum.
Jag skulle nog bara göra det utan ont i magen till folk jag känner via ex vänner. - Om du tänker hyra ut köp en egen fastighet.
Man hör en del gnäll från folk som äger skog. En massa regler man måste kunna och följa och en massa papper att fylla i säger man.
Tack för råden. jag misstänker att pappa har fel angående pantbrevet om de bara används för privata fastigheter utanför BRF