2 frågor ang. köp av bostadsrätt i syfte uthyrning till familjemedlem

Hej rikatillsammansvänner!

Långtidsläsare sedan 2015, förstagångspostare här.

Jag och min sambo funderar på att köpa en lägenhet (bostadsrätt) för att hyra ut till en familjemedlem. Lägenheten ligger på annan ort och vi har inga intentioner att bo där själva i framtiden. Tanken är att sambon står för egeninsats, lån och som ägare av lägenheten. Familjemedlemmen betalar summa motsvarande avgift, amortering + ränta så att det går i plus minus noll. Familjemedlemmen får någonstans att bo, till en förmånligare hyra än på andrahandsuthyrningsmarknaden. Vi/sambo står för egeninsats och risk samtidigt som familjemedlem betar av lånet. Tanken är att det ska vara win-win för alla parter.

Nu till våra frågor och funderingar:

1. Hur funkar det med uthyrning av bostadsrätt? Tillåter BRF att vi hyr ut lägenheten till familjemedlemmen? Vad gäller? Vad är praxis? Har hört så mycket olika i denna fråga.
  2. Vi har själva tankar om att köpa vårt eget boende, dock tidigast om 2-3 år. Att min sambo äger en lägenhet med lån på, skulle detta kunna sätta käppar i hjulen för våra egna planer om att köpa boende? Vi vill snarare tro att det skulle vara en hävstång, att vi då kan belåna lägenheten och på så sätt ha mer köpkraft inför boende nr. 2. Hur resonerar ni/banken?

Hoppas det var någorlunda förståeligt formulerat.

Tacksam för alla svar och annan relevant input!

Mvh Anton

Hej Anton

Det är inget fel i att hjälpa en familjemedlem men tänk på att ni sitter med risk ifall priserna skulle sjunka, om hyresgästen väljer att flytta ut osv osv.

Vilken amorteringstakt tänker ni er?

Till dina frågor:

1. BRFen måste godkänna att ni hyr ut i andrahand. Jag tror praxis är att BRFer godkänner 1-2 år men tveksamt om det är uppenbart att ni köper enbart för "familjemedlemmens skull".
  2. Det är mycket möjligt att ni får sämre villkor eller svårare att låna. Du skriver att hyran ska täcka månadsavgift, amortering mm så det blir ju liksom ingen inkomst till er direkt...

MVH Kalle

Hej Kalle!

tack för dina svar och att du tog dig tid att skriva. Det har definitivt gett oss en tankeställare, kanske behöver vi gå tillbaka till ritbordet och se över huruvida det är en bra idé eller inte. Det är ska vara win-win annars är det ju inte rätt. Vi skulle också såklart höra oss för med mäklare, banker och BRF.

Angående risk så gick vårt resonemang ungefär såhär: Vi sitter med risk ja, men om hyresgästen skulle flytta ut så hade man kunnat fortsätta hyra ut den till någon annan. Lägenheten skulle ligga centralt i en studentstad där efterfrågan är större än utbudet. Dock så står och faller detta såklart på att BRF godkänner uthyrning. Att priset sjunker är en också en risk, men här tänkte vi att eftersom det är familjemedlem som betalar av lånet så blir inte smällen lika stor som om vi själva hade betalat av det.

Amorteringstakten tänkte vi skulle vara den minsta möjliga, annars skulle inte familjemedlemmen ha råd med totalhyra (D.v.s. amortering + ränta + avgifter).

En ny fråga som dyker upp: Hur gör folk som hyr ut lägenheter? Man hör om så många som gör detta men 98% av alla lägenheter är bostadsrätter och de tillåter endast uthyrning i andra hand i en kort period om jag förstått det rätt. Hyr de då ut utan BRF vetskap? Det känns riskabelt med tanke på konsekvenserna om BRF upptäcker detta.

Mvh
Anton

BRFer godkänner i allmänhet inte ett sånthär upplägg. I de fall man godkänner andrahandsuthyrningar ska man ha ett skäl (studier på annan ort tex) och för en kortare tid.

Om ni hittar en ägarlägenhet skulle det funka men de är ovanliga.

Är också väldigt tveksam till om banken skulle godkänna det. Om ni ska bo i en hyresrätt och samtidigt äga en bostadsrätt är ni i slutändan ansvariga för båda utgifterna, och även om den kalkylen går ihop tror jag inte de flesta banker är ok med att man köper en bostadsrätt samtidigt som man ska bo kvar i en hyresrätt.

Om ni ändå skulle lyckas med det så kommer banken inte godkänna att ni sedan ska köpa en bostadsrätt utan att sälja er gamla

Tänk också på riskerna med att hyra ut, kanske särskilt till en anhörig. Vad händer om vederbörande inte kan betala?

Det kan bli en jobbig situation.

Hej,

tack för din input här Mattias.

Som jag skrev till Kalle: Hur gör folk som hyr ut sina lägenheter? Man hör om släktingar, vänner, bekanta, kolleger som har en eller ett par lägenheter utöver sitt egna ägda boende och har hyrt ut dessa under en längre period, vi snackar 5-15 år eller mer. Eftersom det inte finns några ägarlägenheter (Detta är den formen vi själva allra helst skulle vilja köpa senare) hyr då folk ut lägenheterna utan att BRF vet om det? Det känns väldigt riskabelt med tanke på konsekvenserna som kan uppstå och de är inte vi beredda att ta.

Du har rätt att vi bör ta hänsyn till vad som skulle hända om familjemedlemmen inte kan betala.

Tänk också på att ni hade kunnat investera era pengar istället för att lägga dem på kontantinsatsen. Ska familjemedlemmen kompensera er för det? Om ni sparar till eget boende behöver ni ju avkastningen.

Det är bra att vilja hjälpa familjen, men ni ska nog inte intala er att det är nån win-win för alla parter. Det är bara win för familjemedlemmen, förutsatt att ni löser din första punkt med BRF.

Hej,

eftersom tidshorisonten är förhållandevis kort, 2-3 år, så sparar vi till kontantinsats på ett vanligt sparkonto med 0,65%. Detta med anledning av att vi inte vill stå med byxorna nere när det är dags att köpa om vi hade haft pengarna eller delar av pengarna på börsen och denna har gått ner/kraschat.

Borde vi tänka om?

Precis som skrevs tidigare tror inte jag att banken kommer se det som havstång och göra det lättare att köpa en andra bostad bara för att ni redan äger en och kan belåna den för att skapa extra handpenning.

Banken kommer titta på totalbilden. Förmögenhet, inkomst och totala lån och utgifter. Glöm inte att äga en bostad kommer kosta pengar oavsett. Tänk energikostnader, försäkring, osv. som kan bli rätt stora belopp. För banken blir det precis som om ni skulle köpa två bostäder samtidigt och det blir inte mycket billigare/enklare om ni redan äger en, hellre tvärtom och särskilt när ni inte vill göra vinst och skapa inkomst med uthyrning av första lägenheten.

Tack för ditt svar Adde!
Du skriver att skapa inkomst med uthyrning av första lägenheten.

Som jag frågat de andra här: Hur gör folk när de hyr ut sina lägenheter? I och med att de i stort sett bara finns bostadsrätter och då är det ju tekniskt sett inte du som äger lägenheten utan bostadsrättsföreningen om jag förstått det rätt. Därmed är det de som beslutar om uthyrning är OK eller inte. Alltså har de makten och praxis verkar vara att det tillåts endast under kortare perioder vid särskilda skäl, studier, flytt utomlands etc. Gamblar folk och hyr ut utan BRF vetskap? Konsekvenserna kan väl vara ganska stora om man bryter mot föreningens regler och avtal?
Sen finns det väl någon lag som reglerar att man inte får ta ut vinst eller att vinsten ska vara låg/skälig (vad nu skälig anses som) eller har jag fel?

Ni kan också ta ett lån på banken och köpa lägenheten i familjemedlemmens namn så att hen kan stå som ensam ägare för lägenheten själv. Sen kan hen betala lånet tillbaks till er med lägenheten som säkerhet.