Hej rikatillsammansvänner!
Långtidsläsare sedan 2015, förstagångspostare här.
Jag och min sambo funderar på att köpa en lägenhet (bostadsrätt) för att hyra ut till en familjemedlem. Lägenheten ligger på annan ort och vi har inga intentioner att bo där själva i framtiden. Tanken är att sambon står för egeninsats, lån och som ägare av lägenheten. Familjemedlemmen betalar summa motsvarande avgift, amortering + ränta så att det går i plus minus noll. Familjemedlemmen får någonstans att bo, till en förmånligare hyra än på andrahandsuthyrningsmarknaden. Vi/sambo står för egeninsats och risk samtidigt som familjemedlem betar av lånet. Tanken är att det ska vara win-win för alla parter.
Nu till våra frågor och funderingar:
- Hur funkar det med uthyrning av bostadsrätt? Tillåter BRF att vi hyr ut lägenheten till familjemedlemmen? Vad gäller? Vad är praxis? Har hört så mycket olika i denna fråga.
- Vi har själva tankar om att köpa vårt eget boende, dock tidigast om 2-3 år. Att min sambo äger en lägenhet med lån på, skulle detta kunna sätta käppar i hjulen för våra egna planer om att köpa boende? Vi vill snarare tro att det skulle vara en hävstång, att vi då kan belåna lägenheten och på så sätt ha mer köpkraft inför boende nr. 2. Hur resonerar ni/banken?
Hoppas det var någorlunda förståeligt formulerat.
Tacksam för alla svar och annan relevant input!
Mvh Anton