Köpa ytterligare en bostadsrätt i samma förening i syfte att hyra ut

Hej allihopa

Jag är medlem i en bostadsrättsförening sedan 12 år och äger en bostadsrätt i samma förening, nu går jag i tankarna om att köpa ytterligare en bostadsrätt i samma förening i syfte att hyra ut under lång tid.

Jag har inte börjat göra någon research än, är det någon som har erfarenhet av detta som kan guida mig i någon riktning?

Vad krävs för att få hyra ut under längre tid än 1 år?
Vilka rättigheter/skyldigheter har jag gentemot föreningen?
Är tiden/energin man lägger ner värt det ekonomiskt?

eller om vi omformulerar frågan, jag har möjlighet att ta upp ett lån på tex 1,5 miljoner i syfte att placera i någon bostad som kan hyras ut under lång tid, vad har jag för möjligheter?

mvh

tillägg, ränteläget osv blir väl inget problem för mig eftersom det blir hyresgästen som betalar detta?

2 gillningar

Steg ett är att kolla stadgan om vad som är möjligt när du köper för att inte bo. Samma för andrahandsuthyrning, det regleras där med.

7 gillningar

Helt riktigt, kolla stadgarna i föreningen… Vissa föreningar har ingen uthyrning å andra tidsbestämt…

3 gillningar

Om du har bott 12 år i denna BRF borde du veta vilken praxis som tillämpas och vad era stadgar säger, samt ha koll på vilka personer som sitter i styrelsen så att du kan fråga dem om råd.

Edit /
Du betalar ränta på de lån som står på dig.

5 gillningar

Har du räknat på hur mycket skälig hyra du kan ta ut? Följer man regelverk och bakar in avgift, ränta och det som är okej att lägga på så känns det inte som en jättebra affär. Man har (väl?) inte heller schablonavdrag när det inte är din egen bostad.

1 gillning

Ja, hur i all världen tänkte du nu? Hyresgästen kommer ju inte att betala dina lån.

6 gillningar

Jag har en lägenheten som jag har köpt som hyrs ut. Enligt stadgarna är det fri uthyrning dock tillåter inte många föreningar att man äger två lägenheter i samma förening. Kolla upp detta först eller köp en lägenhet i en annan förening.

Du får hyra ut i max 35 månader och därefter bör du utnyttja lägenheten själv. Det finns inga tydliga regler hur ofta man kan utnyttja 35 månaders uthyrning. Men ju fler gånger du utnyttjar detta desto svårare blir det för dig att bevisa att det inte är en hotellverksamhet som du har. Därför brukar jag hyra ut min lägenhet 10 mån varje år och utnyttjar själv lägenheten 2 månader per året.

Sedan måste du ljuga för banken att det är tänkt som en övernattningslägenhet men det blir ju svårt om det är i samma stad du bor i.

Du ska betala 30% av intäkter. Du får ta en skälig hyra.

Min hyresgäst betalar mig 12,000kr/mån och detta täcket lånet, hyran samt räntan. Det är en skälig hyra för min lägenhet.

4 gillningar

Lånet=amorteringen?
Hyran=avgiften?

Sedan beror det ju också på hur stor lägenheten är samt läget förstås.

Min sambo hyrde ut sin bostadsrätt för flera år sen å den föreningen hade max 2 år som uthyrningstid i sina stadgar. Vi kollade då vad man fick ta betalt för å de va alla sina kostnader, typ ränta, hyran/avgiften, elen osv. som har med lägenheten å göra i kostnadsväg… Allt utom amorteringen då…

1 gillning

Ang om att flytta ökande räntekostnader till Din hyresgäst, så måste Du skriva in det i avtalet med Din hyresgäst. Frågan är om Du ska utgå fr Din egna ränta el Riksbankens ränta. Dessutom bör Du betänka att Du får dra 30% av dina räntekostnader i deklarationen. Se dock till att inte hamna över 100.000kr i räntekostnader per år(för de 2 brf-lgh) för då får du bara dra av 21% på överskjutande räntekostnader. Kan dock tänka mig att vissa potentiella hyresgäster avstår kanske då hyran blir rörlig var 3:e månad, såvida Du inte tänker göra den rörlig nedåt också. Ang Dina skyldigheter så borde de öka med den %-uella andel som den nya brf-lgh utgör av totala brf:en. Dvs egentligen borde Du skriva in i hyresavtalet att hyresgästen måste vara med på städdagar och andra liknande aktiviteter som man som andelsägare bör ställa upp på. Vid ex stambyte i Din brf så ökar ju Ditt åtagande med samma % som den nya brf-lgh utgör att totala brf:en, förmodar jag. Rättighet: ökad röststyrka vid årsstämman, kanske 2 förråd att förfoga över (om Du förhandlar bort att hyresgästen ska ha tillgång till ett förråd).

3 gillningar

Nej! Enligt bostadsrättslagen och lagen om ekonomiska föreningar har man bara en röst oberoende av hur många lägenheter man äger.

Jag tycker ditt upplägg verkar omständligt. En hyresvärd villkorar ju aldrig hyran i förhållande till ränteläget när det gäller vanliga hyreslägenheter.

4 gillningar

Stämmer!

Ja min lägenhet jag hyr ut täcker alla kostnader, amortering, räntan, skatten till Skatteverket och själva hyran. Jag betalar alltså inget.

Hyran är skälig dock skulle jag kunna hyra ut upp till 14,000kr/mån men väljer att ligga lägre :slight_smile:

Det är en liten lägenhet i en jäkla dyrt område i Stockholm så klart. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 gillningar

Tack för infon men lyckas inte läsa mig till det du påstår på länk nedan (är ej jurist utan läst halvt noggrant ). Vv ange gärna exakt paragraf/punkt som styrker det Du säger. Eller har jag länkat till en obsolet lag, eller?

Avgiften. :wink:

Men du riskerar väl överklagande på en sådan hyra?

Står i 6 kap i lagen om ekonomiska föreningar:

Medlemmarnas rösträtt

3 § Varje medlem har en röst, om inte något annat har bestämts i stadgarna.

Även om man äger flera lägenheter i en förening så är man fortfarande bara en medlem.

Sen står det lite mera i BRL 9 kap.:

14 § /Träder i kraft I:2023-01-01/ Bestämmelserna om föreningsstämman i 6 kap. lagen (2018:672) om ekonomiska föreningar gäller för bostadsrättsföreningar med följande undantag:

1. En avvikelse i stadgarna från att varje medlem har en röst är endast tillåten om den avser en begränsning av rösträtten för en medlem som enbart innehar en bostadsrätt som avser ett garage, ett lager eller någon annan lägenhet som i första hand används som förvaringsutrymme. Om flera medlemmar har en bostadsrätt gemensamt har de endast en röst.
3 gillningar

Där kan den som funderar på (eller redan) hyr ut en BRF till en hyresgäst få reda på vilken andrahandshyra som är skälig. Allting som inte är skäligt kan leda till att hyran måste sättas ned om hyresgästen klagar i rätt instans.

Notera att kapitalkostnader för ägaren inte skall inkluderas i en eventuell hyra. Finns en mängd trådar på forumet i detta ämne och de flesta landar i att det inte bär sig ekonomiskt. Dessutom finns det en gräns för när det är näringsverksamhet, vilket begränsar uppsidan ännu mer (förutom skatterna).

Om en person har två bostadsrätter är det bara för den lägenhet som hyrs ut först som man får ta ut hyra enligt privatuthyrningslagen. Har man tre eller fler lägenheter som hyrs ut gäller hyreslagen för allihop, eftersom det då räknas som näringsverksamhet. Privatuthyrningslagen gäller inte heller om det är ett företag som äger bostadsrätten.
— Källa: Hem & Hyra

Här är en tjänst (Samtrygg) som räknar ut skäligt pris och erbjuder annonstjänster om man vill lägga ut sitt hem till uthyrning. När jag matar in vårt hem ser jag direkt att det är en förlustaffär om vi skulle hyra ut vårt hem om man skall följa reglerna till punkt och pricka.

2 gillningar

Nej, varför då? Som jag skrev tidigare så är det en skälig hyra. Det är inte jag som hittat på formel för uträkningen av skälig hyra :wink:.

Exempel

En omöblerad bostadsrättslägenhet som är värd 3 miljoner kronor hyrs ut i andrahand. Avgiften till föreningen är 1 900 kr/månad. Med en skälig avkastningsränta om tre procent ger det följande kostnader för dig per månad:

(3 000 000 kr * 0,03) / 12 månader + 1 900 kr = 9 400 kr/månaden

1 gillning

Jag utger mig inte för att vara nå’n expert. Det lät bara mycket, men nedbrutet på det sättet låter det ju rimligare. Så länge föreningen är med på det och 3% avkastning känns rimligt. :slight_smile:

Du har ju en lägenhet!
Låt någon annan köpa den och ha lägre boendekostnad än att du/folk ska tjäna pengar på en redan upptrissad boendenarknad skapad av Riksbanken
Om du köper en hel fastighet med flera lägenheter är det en annan sak.

4 gillningar

Hyran ska ändå vara skälig och det innebär att den inte får överstiga summan av de kostnader man har för kapital och drift. Avkastningsräntan skall vara ett par procentenheter över riksbankens referensränta. Så med andra ord skulle jag kunna räkna på 5-6%.

1 gillning