Stockholm boende i 2-3 år - köpa eller hyra?

Pga ändrade familjeförhållande och nytt jobb måste jag hitta ett nytt boende (en 3:a) i Stockholmsregionen. Har en dotter som har 2 år kvar på gymnasiet (vid Odenplan) men sedan vill jag flytta hem till Skåne. Har flexibel arbetsplats men behöver lätt kunna ta mej till Stockholm C/Arlanda.
Hur hittar man ens en hyreslägenhet i centrala Stockholm? Lönar det sej att köpa om man ska bo Max 3 år? Hur ska man tänka? Har god ekonomi men har redan en fastighet i Skåne så kan inte låna hur mycket som helst till ett andra boende.

2 gillningar

Några mindre hyresvärdar i Stockholm lottar ut hyresavtal, de “släpper” dessa t ex en gång i veckan och man har t ex en timme på sig att anmäla sig.
Jag vet flera som har hittat lägenhet i Stockholm på det sättet.

Är bodelningen gjord? Det finns lagar som avgör vem som får ta över en gemensam bostad efter en separation. Det kan vara den som har “störst behov” som får rätt att bo kvar.

1 gillning

Hur tänker din dotter göra efter gymnasiet? Kanske kan ni skaffa en liten övernattningslägenhet som hon tar över sen?

Eventuellt - dottern skulle inte klara att flytta hemifrån redan nu?

Extremt svårt att hitta hyresrätt i Sthlm. Du behöver gå via företagsmarknaden skulle jag tro.
(Om du inte kan tänka dig pendling förstås)

2 gillningar

Men det är ju samtidigt under förutsättning att man har råd med detta. Antag att Person A och B bor i ett köpt boende. De separerar, och båda vill bo kvar. Person B bedöms ha störst behov av att bo kvar, men person B har inte råd att köpa ut Person A (i detta fall för att Person B råkar ha en annan fastighet och har begränsat låneutrymme). Således kan Person B inte bo kvar ändå, trots eventuellt störst behov.

2 gillningar

Det råder en extrem överefterfrågan på hyrt boende i centrala Stockholm. Jag skulle i ditt ställe försöka ”tänka utanför boxen”. Med det menar jag:

1. Vara öppen för att bo längre ut.
  2. Vara öppen för områden du aldrig har hört talas om.
  3. Vara öppen för att t.ex. hyra ett möblerat hus med någon annan i liknande situation eller dela på något generellt.

Det finns en lång rad områden längre ut som är smidiga ur pendlingsperspektiv. Jag menar då att pendlingstiden är kort i förhållande till avståndet.

Jag hyr själv ut mitt hus till två familjer ungefär din situation. De delar på det alltså. Det finns massor av dörrar och väggar så jag tror inte att de stör varandra så särskilt. De har gångavstånd till t-banan och smidig pendling över hela norrort.

5 gillningar

Jag har råd att bo kvar men vill inte. Utan småbarn vill jag gärna ha lite mer storstadsliv.

En kreativ lösning. Hyr i andra hand där hyresvärden tar ut för mycket i hyra. Sedan begär du tillbaka pengar i hyresnämnden. Lite jobbigt och beror på om du har råd att betala överhyra medan du hyr.

Tycker att hyresmarknaden i Sverige är fruktansvärd, och skulle själv inte göra enligt mitt förslag men det är fullt möjligt att göra så.

1 gillning

Kanske du kan bo någonstans norrut, längs med pendeltågslinjen mot Arlanda och Märsta. Från Sollentuna har du väl runt en kvart till Odenplan, och tjugon minuter till Arlanda. Billigare ju längre ut du bor, förstås - men längre från Odenplan (dock närmare Arlanda).

Skulle nog satsa på en andrahandslägenhet i hygglig närhet till en pendeltågsstation mellan Upplands Väsby och Odenplan.

2 gillningar

Det här bygger på att lägenheten är en hyresrätt. Med tanke på att hyresvärden i sådana fall även lätt kan dömas till fängelsestraff är de inte lika frekvent förekommande längre.

Är lägenheten en bostadsrätt kan man inte längre få tillbaka överhyra i hyresnämnden.

Nja, jag är inte säker på det:

"Så bestäms en kostnadsbaserad hyra

Den kostnadsbaserade hyran får inte vara påtagligt högre än summan av uthyrarens kapitalkostnad och driftskostnad. Kapitalkostnaden ska beräknas som en skälig årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde.

Avkastningsräntan är skälig om den ligger ett par procent över riksbankens referensränta. Räntan är inte kopplad till uthyrarens faktiska kostnader utan är en uppskattad kostnad för att ha kapitalet bundet i bostaden. Om den som hyr ut har lånat pengar för att köpa bostaden eller inte saknar alltså betydelse.

Med driftskostnader menas till exempel avgift till bostadsrättsföreningen och kostnader för el och bredband. Om lägenheten hyrs ut möblerad, är det tillåtet ta ut ersättning för möbelslitage.

Till skillnad från kapitalkostnaden som beräknas schablonmässigt är driftskostnadsdelen kopplad till uthyrarens faktiska kostnader.

Hyran kan prövas av nämnden

Både hyresvärden och hyresgästen kan få hyresvillkoren prövade i hyresnämnden, men hyresvärden kan inte få en avtalad hyra höjd."

Om man räknar på det så har man rätt till extremt höga hyror vid andrahandsuthyrningar i centrala stockholm. Vad kostar en liten 3:a på Kungsholmen? 6-7 mkr?

Om vi räknar på 6 mkr och en ränta på 7% så blir enbart kapitalkostnaden 35 000 kr/mån (24500 kr om man räknar med ränteavdrag).

Det är korrekt att hyran för bostadsrätter kan prövas av hyresnämnden. De kan t.ex. komma fram till att du borde betala 10 tkr per månad istället för 15 tkr

I samband med tidigare förändring av regelverket för privatuthyrning togs dock möjligheten till retroaktiv rättelse bort. Du kan alltså inte längre få tillbaka någon överhyra retroaktivt, enbart få den korrigerad framåt. Det innebär att ett beslut till din fördel är av begränsat värde eftersom du kan räkna med att samtidigt bli uppsagd.

4 gillningar

Tack för uppdateringen, då är jag med!

1 gillning

Kanske inte skulle uttrycka det som att man har “rätt till” en viss hyresnivå. Mer som att du kan ta en viss hyra innan det blir olagligt. Men du ska ju få någon att betala den “höga” hyran också. Men just nu är det nog ingen risk att man slår i taket för vad som är skälig hyra.