Lägenhet vs. Indexfond

Hej!

Jag är ganska grön på det här men jag kommer ha möjlighet att göra ett val inom en snar framtid och tänkte fråga runt här om hjälp.
Min investeringshorisont är cirka 25 år.
Så frågan lyder, (antagligen väldigt svårt att svara på men ja frågar ändå):
Vad är bäst investering, lägenhet i Stockholm utan renoveringsbehov eller geografiskt spridda indexfonder med låg avgift?

Vet att det är en väldigt generell fråga men ja, kan ju inte skada att fråga tänker jag.

Mvh

Globala indexfonder, utan tvekan. Om vi pratar investering alltså.

7 gillningar

”Bäst” är ett klurigt begrepp när man jämför saker. Vilka egenskaper är det du i sammanhanget värderar högt/lågt för att avgöra om något alternativ är ”bättre” än det andra?

Vi pratar investering och ren vinst, det är bara det jag syftar på.
Så med bäst menar jag, vilken ger bäst avkastning

Om du jämför mot att köpa lägenheten helt kontant skulle jag säga att indexfonden vinner utan tvekan.

Men äger du lägenheten med upp till 85% belåning under 25 års tid, och lägger det lånade beloppet i en indexfond samtidigt, då tror jag lägenheten med lån + indexfond vinner.

Räknat på kostnaden för ränta + alternativkostnad för kontantinsatsen om minst 15%, dvs.

3 gillningar

En bostadsrätt som du bor i är primärt en bostad och inte en investering.
Om du inte köper en BR hur ser dina bostadsplaner ut istället ?

Aha! Vilken avancerad lösning. Det där med att investera det lånade beloppet.

Jag kan ordna boende utöver en BR.

Det lutar åt indexfonder verkar det som.

Det är i praktiken vad varenda Svensson gör här i Sverige :slight_smile:

Bara det att man varken höjer/amorterar bolånet över tid utan bara betalar ränta och kanske investerar framtida pengar i aktier/fonder.

Men alla pengar man amorterar ett lån med eller lägger som kontantinsats på en bostad borde jämföras med någon sorts alternativavkastning. Om man ska göra en seriös kostnadskalkyl/investeringskalkyl.

3 gillningar

Haha! Vad lite jag kan. :joy: Men se där, spännande.

Haha, nej då. Det är nog många med bolån som inte skulle hålla med mig där :wink:

Men det är de facto så. Har man en endaste krona i skuld, oavsett om det är i form av ett bolån eller ett kreditkort, och sedan investerar pengar vid sidan av, ja då investerar man för ”lånade pengar”. Och många har bolån.

Inga konstigheter med det, och det kan leda till högre totalavkastning. Men man bör som sagt göra en kalkyl på alternativkostnaden om man äger sitt boende skuldfritt eller har för avsikt att amortera.

Det är väldigt svårt att hitta lättillgänglig data för inflationjusterad utveckling av bostadspriser i Stockholm.
Sedan beror det ju på vilka indexfonder och vilken marknad du ska jämföra med. Olika indexfonder har olika inriktningar, risker och verkar på olika marknader. Variationen i kronkursen och inflationen påverkar även där.

Sedan måste man ta skatten och andra transaktionsavgifter i beräkningen.

Man måste helt enkelt vara väldigt konkret för att kunna göra vettiga jämförelser.

Haha okej! Då vet man det​:+1::blush:

Okej konkret är jag nog inte en fena på eftersom att jag är relativt grön på området.
Men jag har funderat på en ganska jämn fördelning på indexfonder som typ(baserat på läsning här på forumet, men rätta mig om jag har fel, jag kanske är ute dyngrak och cyklar)

-Spiltan Aktiefond (det är en svensk indexfond?)
-Avanza Global
-Avanza Europa
-Någon indexfond mot USA
-Behövs Avanza Zero?

Jag sålde en tvåa på 55kvm i Vasastan 1998 för 775k. Den är värd ungefär 6,5 miljoner idag. Kolla hur börsen gått sen dess? Lägenheten bör vara bättre investering i mitt fall. Jag hade kunnat hyra ut den för 20.000 i månaden om jag hade den kvar, utan belåning typ.

Dock var räntorna helt andra då. När jag köpte den runt 1993 så betalade jag runt 16% ränta.

Framledes är kanske börsen bättre ändå. Men kollar man börsen i långt perspektiv kan man också bli lite rädd faktiskt. Svackor kan hålla sig kvar på börsen då och då.

Något som är väldigt lönsamt i sverige är tex att hyra ut privat bostad. Jag känner folk som har BR med uthyrningsdel där de därmed fritt kan hyra ut. De har bott helt gratis i över 20 år.

Ja jag är ju medveten om hur bostadspriserna har åkt raketfart sen 80-talet, när man typ köpte en lägenhet för en hemlagad blåbärspaj. Däremot så hör jag ju ganska mycket om att ”det var då”, men jag har ju inte pratat med någon expert direkt. Därför skriver jag ju här.

Med uthyrningsdel, hur menar du då? Med separat ingång m.m eller typ ett rum?

Bästs är att ha egen ingång till uthyrningslght. då påverkas man inte alls själv. Men brf:en får ej säga nej till uthyrningen alls.

Hmmm. Okej! De får alltså inte neka en att hyra ut, det är ju alltid bra att veta. Bra tips faktiskt… tack ska du ha.:blush:

Hur ser räntorna ut i framtiden? Kommer ränteavdraget att vara kvar? Kommer Staten att subventionera ett framtida byggande? Kommer vi att få fastighetsskatten tillbaka? Har du kompetens nog att köpa en lägenhet till “rätt” pris? Har du turen att köpa en lägenhet i en brf med en kompetent styrelse, eller inte?

Din fråga är helt omöjlig att besvara. I min värld köper man en bostad för att höja sin livskvalitet, inte för att spekulera i en eventuell värdestegring.

5 gillningar

Haha okej lilla lugna, jag frågar bara. Men det är bra att du poängterar fallgroparna, och jag förstår vad du menar! Hitills verkar ju de flesta tycka att indexfonder är ett bättre val.

1 gillning

En lägenhet kräver ju dessutom en viss omvårdnad. Även om den saknar renoveringsbehov när du köper så kan det ju uppstå akuta behov senare.

Ska du hyra ut den dessutom så kräver det ju både tid och energi från dig som hyresvärd.

2 gillningar

Där har du en poäng. Mycket kan hända på 25 år, det har du rätt i verkligen. Tack

2 gillningar