Jag har förstått att det inte skulle löna sig, så vi hoppar och väntar istället på en bättre chans. Tack för svar!1
Du får inte ta ut högre hyra än vad du själv betalar När du fått tillstånd av hyresvärden eller hyresnämnden att hyra ut din hyresrätt i andra hand får du inte ta ut en högre hyra än den du själv betalar. Om du hyr ut lägenheten möblerad får
du högst lägga på 15 procent på hyran. Om el, bredband eller liknande ingår i hyran när du hyr ut lägenheten i andra hand får du bara ta betalt för de kostnader som du själv har.
Om du tar ut en högre hyra av din andrahandshyresgäst än vad du har rätt till riskerar du att bli av med din lägenhet. Om hyresrätten hyrs ut i andra hand utan tillstånd och till en för hög hyra riskerar du dessutom böter eller fängelse, eftersom det är brottsligt från och med den 1 oktober 2019.
Välkommen till forumet!
Det är mycket tydligt vad som gäller i de här fallen. För att få hyra ut en hyresrätt i andra hand behöver du först hyresvärdens godkännande. Om du har det ska hyran vara skälig. En skälig hyra innebär i princip exakt samma hyra som du själv betalar med tillägg för de eventuella faktiska kostnaderna du har för hushållsel, vatten, värme, parkering och bredband. Om bostaden är möblerad av dig får du göra ett maximalt påslag om 15 procent.
Se nedan länkar för information:
Det här tycker jag är ett otyg. Det är dessutom olagligt att ta en för hög hyra och du kan bli skyldig att betala tillbaka mellanskillnaden mot dina faktiska kostnader.
Hade jag varit du hade jag inte tagit kontraktet nu, utan inväntat tiden närmare då ni faktiskt ska flytta. Att ta hand om en hyresgäst kräver tid och ett visst engagemang från din sida som du dessutom, som jag visat på ovan, inte får betalt för.
För hyresrätter är det ganska enkelt, du får inte ta ut mer än vad du själv betalar.
Men håller med Oskar ovan, måste ni ta denna lägenhet nu? Kan ni få en nu borde ni väl kunna få en om ett år också, då har ni ju ett ytterligare år i kötid tom.
Hmm, skulle det bli (ännu) svårare 2023? Inget jag hört, men skulle det säkert vara kan det ju vara en anledning att krångla med andrahansuthyrning, om du får för ägaren.
EN anledning till att det är så svårt är för att folk hyr ut för att tjäna pengar på det istället för att bo där när det behövs och sedan släppa kontraktet.
Angående din fråga så finns det mycket att läsa om du googlar “överhyra”. Men ser att du redan fått ett antal svar.
Släng in ett par packpallar som säng/bord och uppochnedvända skurhinkar som stolar så kan du hyra ut den möblerad till dubbelt pris. Allvarligt sådant jag sett i Tyska storstäder ![]()
Eller hyr ut den för samma pris och var glad i att någon tar över den temporärt så du slipper dubbel hyra. Och någon blir glad över att ha en bostad utan ockerhyra. Och du får sova gott utan samvetskval och riskera problem med återbetalning och skatteverket. ![]()
Visst kan man tjäna pengar, med det gör man på att råna pensionärer på busshållplats också… Just saying. Det finns gränser.
Jag instämmer med alla svar ovan och hoppas att du håller dig till lagen.
För övrigt ser jag ingen tendens till att kö-tiderna i Stockholm går upp, utan det verkar ligga rätt stabilt. Det går att gå in och se kötider för varje månad på Bostadsförmedlingen. Det kan förstås ändras men trenden verkar nästan vara att medeltid för att få en bostad minskat något.