En sällsynt lägenhet dök upp till ett bra pris på en plats där vi skulle vara mycket glada att bo. Vi vill inte sälja vår nuvarande bostad till det nuvarande marknadsvärdet. Det vore bra att flytta till det nya stället och sälja det nuvarande när marknaden återhämtar sig. Vi klarar det ekonomiskt eftersom den nuvarande bostaden är liten och billig.
Ingen av bostadsrättsföreningarna är ok med långtidsuthyrning, och vi kan inte riktigt spekulera i att marknaden kommer återhämta sig på ett år. Den nuvarande bostaden är ganska billig och ligger nära universitetet, så att hyra ut ett rum istället för hela lägenheten skulle förmodligen täcka avgiften.
Är det möjligt? Vi kommer fortfarande ha tillgång till platsen, men vår adress kommer vara annorlunda. Är det en lösning, eller måste vår adress förbli densamma för att betraktas som att vi “bor” där? Är detta överhuvudtaget en bra idé?"
Det kan ingen här inne svara på. Det finns ingen lag som säger att du inte får äga fler bostadsrätter och hyra ut dem utan det är upp till varje BRF att bestämma för sig själva så du behöver nog högst troligt kolla upp det med din BRF.
Dock brukar BRF tillåta att man hyr ut upp till ett år så du kan alltid alltid göra det utan problem och hoppas på att priserna ökat fram till dess.
Jag kan iofs även tillägga på frågan huruvida detta är en bra ide. Jag rbukar oftast resonera i att hur mycket tid/energi kommer detta ta mig i relation till hur mycket pengar kan kag tjäna på det.
Du ska trots allt hitta en person som du kan känna dig trygg med att hyra ut din lägenhet till, ta inte det för givet. Det tar tid och det är alltid en risk i form av skador/dåligt beteende/uteblivna betalningar etc.
Hur mycket pengar kan du eventuellt tjäna på detta? Är det 50 000 kr eller är det 500 000 kr. Ganska avgörande i frågan.
Jag har aldrig hyrt ut själv men hjälpte en bekant med andrahandsuthyrning av en hyresrätt och det blev problem. Dock har jag intresserat mig för ämnet och kollat på en hög med videos om ämnet och har inte hittat någon som rekommenderar uthyrning som princip.
Med agenturer som Samtrygg och Quasa kan man försäkra sig mot uteblivna betalningar och kostnader vid strulhyresgäster men problemen får man ändå lösa på plats och uteblivna hyresintäkter när ingen bor i lägenheten kan man inte försäkra sig mot.
Glöm inte att du som värd måste rycka ut när det blir stopp i toan, golvvämen inte fungerar eller det är silverfiskar i soffan. Bor man inte i närheten blir det långa resor för att byta säkringar.
Att hyra ett rum är förmodligen mindre riskabelt än en hel lägenhet när jag fortsätter att ha tillgång? Samma stad så inte mycket besvär att vara runt, men självklart innebär det att hantera några möjliga problem.
Ekonomiskt verkar vinsten vara värd det (ca 200-300ksek). Det handlar mer om att försöka överväga risken på marknaden (kan tänka oss att hyra i 3-5 år men inte 10), och hur bostadsrättsföreningar generellt sett definierar mitt “boende” där.