Jag och min tjej ska flytta ihop. Planen idag är att hon säljer sin lägenhet och flyttar in till mig. Vi löser hennes och mina lån, lägger undan pengar ett år och sen köper vi större.
Nu har jag börjat fundera på om det är bättre att hyra ut i andra hand😬
Det verkar på förmedlingsidorna för andrahandsuthyrning som att man kan få rätt bra betalt vilket kunde täcka kostnaderna för avgift, ränta samt lite till.
Det jag tänkt tidigare är att det är smartare att sälja nu för att vara lånefri i en tid när räntorna går upp samt sälja innan priserna gått ner ännu mer (sen fattar jag att man inte kan veta att det blir så men det närmaste året ser det ju lite så ut). Hon har lån på ca 1,5 och får kanske 2-2,2 för lägenheten. Jag har lån på ca 700 000.
Det beror väl på en del saker, har hon bunden eller rörlig ränta på lånet? Hur säker är planen på större om ett år, kan det bli tidigare/senare, vill ni vara bundna av ett hyresavtal om rätt objekt dyker upp eller spelar det ingen roll? Hur har försäljningar där lägenheten ligger gått de senaste veckorna?
Om man vill minimera riskerna säljer och köper man ungefär samtidigt, “i samma marknad” som mäklarna säger. Nu halverar ni den risken ändå i och med att ni har två boenden att sälja och ska köpa ett.
Om ni är eller blir övertygade om att priserna kommer falla (för objekt som ert) det närmaste året ska ni ju sälja. Andrahandsuthyrningen blir ett bättre bet om räntan är bunden på en låg nivå.
Ska hon lösa ditt lån med pengarna från sin försäljning, förresten?
Är det tillåtet att hyra ut lägenheten? Om det är en bostadsrätt så måste ni ansöka hos föreningen. Läs också vad som står i stadgarna. Föreningen måste godkänna uthyrning om ni vill pröva att bo tillsammans, men det normala brukar då vara att då godkänt ett år i taget och efter ett år vet ni rimligen om det funkar att bo ihop så då får ni kanske inte förlängt tillstånd.
Om det bara kan bli så kort tid så är det inte direkt en inkomstkälla. Risken att lägenheten tappar i värde, att hyresgästen flyttar i förtid, etc, blir större än vad ni vinner på hyran. I så fall hyr ni ut just för att testa att bo ihop, och ha kvar möjligheten att flytta tillbaka till lägenheten ifall ni inte funkar som sambor.