Köpa eller hyra lägenhet?

Hej går i tankarna av att flytta hemifrån med tjejen. Vi velar mellan att köpa eller hyra. Båda har jobb nu men har tankar kring plugg i framtiden. Så det är ju inte 100% att vi bor kvar i samma stad om säg 12 månader.

Det jag ser som fördel med att köpa är att priserna i hemstaden har sänkts med ca 11% på 6månader och det känns som att det kan vara en gynnsam affär att göra långsiktigt. Fördelen med att hyra är friheten och att man inte låser upp sig.
Men då tänker jag om man skulle köpa lägenhet och sedan så blir de plugg i en annan stad eller liknande så skulle man ju kunna hyra ut lägenheten och betala räntan o amorteringen med pengarna från hyresgästen. Då kan man ju hyra lägenhet närmre skolan och ha en lägenhet som betalar av sig själv i hemstaden.

Har inte alls räknat på det här men skulle gärna vilja höra era tankar och tips kring situationen!

Tack! :smile:

2 gillningar

Det här skulle jag säga är definitivt ett case för att hyra. Vid hyra tar man noll finansiell risk bortom hyran.

När det gäller hyra ut upplever jag att många underskatta besvärskontot. Strul med BRF, hyresgäst etc. Dessutom om det inte är på samma ort.

Min subjektiva åsikt - hyr! Hyresrätten är ett underskattat lyxboende enligt mig. :slight_smile:

4 gillningar

Hej, detta får du vad jag minns bara göra i 6 månader i de flesta föreningar.
Jag hade satsat på att hyra för att vara mobil och inte dra på en mäklarkostnad som nog äter upp 4-5% prisuppgång.

2 gillningar

Har absolut inte räknat med besvärskontot…! :grimacing:

1 gillning

Jaha, trodde man fick hyra ut hur man ville? Som sagt har jag inte superkoll på bostadsmarknaden eller hur uthyrningen fungerar :rofl:

3 gillningar

Pluspoäng för att du frågar och utforskar. :slight_smile: :heart:

3 gillningar