Köpa eller hyra lägenhet under 3 års studier?

Hej!

Skulle behöva lite input, har tänkt länge och mycket på min situation utan att komma fram till något.

Bor just nu i en större stad och har en liten bostadsrätt värderad till ca 1,75 miljoner. Lån på strax under 1,3 miljoner. Har bott i bostaden ca 3 år och i dagens läge har den tyvärr inte ökat i värde.

Till hösten har jag planer på att börja studera, en treårig utbildning på högskola. Det kommer bli i en mindre stad. Min plan är att sälja min bostadsrätt och köpa ett nytt boende tillsammans med min sambo som flyttar med (hen kommer arbeta under tiden). Finns en liten chans att första barnet kommer under dessa tre åren om det känns rätt med alla omständigheter. Så småningom kommer vi vilja flytta tillbaka, närmre släkten.

För runt 2 miljoner får man en ganska stor och central lägenhet i nya staden.

Vi drömmer om hus men förstår att jag måste bo kvar där betydligt längre för att det ska vara värt det. Det finns många billiga villor i staden där vi hade fått en bra månadskostnad mellan 6-9tkr vilket är något lägre än för lägenheterna. Samtidigt utan brf trygghet.

• Är det värt att köpa en lägenhet om vi på förhand vet att vi inte ska bo där mer än 3 år, i dagens marknad? Är det bättre att flytta till hyresrätt och skatta på eventuell vinst?
  • Om det skulle bli husköp, hur länge rekommenderar ni att man bor kvar för att det ska löna sig? Skulle ni hellre avvakta med husköp?

Stort tack för svar!

Jag hyr nu under mina studier, jag och frun har också planer på att köpa hus och vi vill inte låsa fast oss i en bostadsrätt, priserna kan gå upp och ner och friheten med en hyresrätt väger stort.

Vi sparar istället och låter pengarna arbeta på börsen så att vi kan köpa och slå till direkt när vi hittar vårt drömhus efter jag pluggat klart.

Jag hade alltså personligen valt ett förstahandskontrakt till en hyresrätt innan jag började spekulera i fastighetsmarknaden om det bara var under en kort studietid. Ifall valet står mellan bostadsrätt eller andrahandskontrakt är det inte lika självklart dock…

1 gillning

Har själv funderat på detta och kommit fram till att man åtminstonde kan räkna lite på det.

Hur stor är avgiften i hyresrätt vs bostadsrätt på de prospekt ni funderar på.

Släng skillnaden i avgift + summan ni lägger in direkt i en ränta på ränta kalkyl så ser ni ungefär hur era pengar kommer att te sig om de låg i globala indexfonder istället.

Exempel

Bostadsrätt på 100kvm, kostnad 2 miljoner.

Avgift
Hyra: 10000 kr
Bostadsrätt: 5000 kr (genomsnitt 600kr/kvm)

Kontantinsats: 300,000
Lån: 1,700,000
Beräknad ränta på bolån: 4% (5666/mån)
Beräknad amortering: 2% (2833/mån)
Beräknad prisutveckling på boende: 0%

I detta fall kan personen som hyr lägga in 3499 kr extra i månaden i globala indexfonder.
Samt börjar spara 300,000 i dessa.

Ränta på ränta kalkyl blir således

80 814 kr intjänat i ränta på ränta över 3 års tid för den som hyr istället.

Skulle dock bostaden gå upp i värde 4 procent under denna tid så skulle skilnaden vid försäljning enbart bli 814 kr mer på kontot för personen som hyrde istället för att köpa.

Jag tror detta är en ganska rimlig estimeringskalkyl så släng gärna in dina egna värden och testa dig fram till vad du tror är värt, ingen av oss kan spå framtiden.

1 gillning

Vet inte hur gamla ni är, men när jag pluggade så var närheten till campus och gemenskap väldigt viktigt och det jag minns mest av idag.

Min umgängeskrets söp inte 7 dagar i veckan heller. Dom som bodde i bostadsrätter centralt i stan (långt från campus) bodde egentligen väldigt off då det inte var i stan det hände, bara omständigt.

Jag är lite permabear så tolka mitt svar utifrån det. Om 3 år kommer du vara tvungen att sälja lägenheten när ni vill flytta tillbaka. Alltså risk för att du måste ta en förlust. Såpass kort tid skulle jag hyra.
Detta förutsatt att det finns vettiga lägenheter att hyra. Fundera lite på hur mycket kontakt du vill ha med de andra du pluggar med. Borax inlägg var en bra reflektion.

Hej, vart hittar jag kalkylatorn som du har på skärmdumpen?

1 gillning

Scrolla ner på denna sida så hittar du ränta på ränta kalkylator samt andra roliga verktyg.

(Lite sent men) Stort TACK till alla som svarat :slight_smile: Många bra tankar.

1 gillning