Dilemma - ungas ingång på bostadsmarknaden

Hej, jag och min sambo funderar på att gå in på bostadsmarknaden i en större stad. Jag studerar medan min sambo jobbar. Vi har ca 400 000 i kontantinsats och funderar på lägenheter runt 2 500 000 kr, om möjligt.

När jag studerar klart kommer jag kunna ha en ingångslön på 28000 (räknat lite i underkant). Min sambo kommer förmodligen ha en lite lägre lön på ca 26000.

Tillsammans kommer vi då ha 54000/månad innan skatt. I sådana fall ligger vår skuldkvot på ca 324% eller 414% om man räknar netto.

Om jag tänker rätt på räntan, så blir det enligt följande exempel:
Lån på 2 100 000 med en ränta på (exempelvis) 3%.
Räntekostnaden 2 100 000*0,03 /12 = 5250 kr i månaden.
Sedan tillkommer amortering och kostnad till brf mm. Det känns rimligt med en månadskostnad på runt 11 000, men som snabbt kan svänga uppåt om räntorna stiger.

Det jag funderar på då är om det är bättre att försöka hitta en hyresrätt lite länge bort. Vi vill gärna bo fint och en hyresrätt ligger då på ca 9000 och uppåt.

Vi vet inte heller säkert hur länge vi vill bo i den större staden. Det är främst för jobb i början av min karriär, så kanske 3-5 år.

Hur hade ni gjort och resonerat? Är det bättre att försöka få tag på en finare hyresrätt längre bort eller kan det vara bra att komma in på bostadsmarknaden i den större staden?

Det känns som att detta är ett allmänt dilemma för oss yngre som ska försöka komma in på bostadsmarknaden. Jag tänker att om man får betala 10 000 i månaden för en fin hyreslägenhet bör det vara smartare att betala 10 000 i månaden för en bostadsrätt, där man ändå kanske får tillbaka en del av de pengar man amorterar. Sedan tillkommer ju diverse risker och sådant också med en bostadsrätt. Men en hyresrätt hyfsat centralt i staden är nästan omöjligt att få tag på.

Så den stora frågan; hur hade du tänkt gällande en ev ingång på bostadsmarknaden idag enligt ovan förutsättningar?