Säkert en av 100 liknande trådstarter - men jag har en twist.
På grund av omständigheter äger jag idag en bostadsrätt som jag hyr ut till en nära släkting.
Det är ett förhållande som kommer kvarstå under överskådlig tid.
Bostadsrätten är i nuläget belånad till kanske 30-40% beroende på värdering. Lånet är på ca 800 000 i nuläget. Bostadsrätt kan vara värd ca 2,5 kanske upp mot 3 miljoner. Värdering får så klart göras. Se nedan varför.
Själv bor jag idag med sambo och 2 mina barn varannan vecka i hyresrätt till förmånliga under 10 000 per månad för strax under 100 kvm. Men bara med 2 sovrum. Vilket är lite ett problem.
Nu funderar jag och sambon på att flytta och en bostadsrätt råkar finnas tillgänglig i område där vi vill bo, och till ett pris som ev. fungerar för oss. Vilket är runt 5 miljoner.
Vi har i nuläget värdepapper / besparingar för runt 800 000 som vi kan ta loss. Om vi vill. dvs vi kan täcka kontantinsats för det köp vi ev. vill göra.
Här kommer då problem del 1. Det är inte alla banker som är beredda att låna ut pengar till en andra bostadsrätt eller till en bostadsrätt man hyr ut långvarigt. Framförallt ses Bostadsrätt 1 inte som en tillgång i min ekonomi, utan endast som en belastning.
Men problem / lösning del 2, TWIST, Om banken vi har idag ställer sig positiva till detta så “Borde” möjligheten finnas att belåna upp bostadsrätt nr 1 till 85%. Dvs att på så vis frigöra en insats till Bostadsrätt 2. Naturligtvis en förhandlingsfråga med banken. Att belåna Bostadsrätt 1 med 1 miljon ytterligare gör att jag hamnar på belåningsgrad om ca 70% på den. Då har jag en kontant insats för Bostadsrätt 2. Vilket dessutom innebär att även detta lån blir runt 70%.
Men mitt totala låneutrymme vid enkel sökning borde ge vid handen att ett köp av bostadsrätt / villa runt 4,5 miljoner borde fungera. vid det laget har jag i så fall alltså en total belåning om 5,5 miljoner.
Alternativet är att sälja av alla värdepapper jag äger idag, och använda dessa för kontantinsats på Bostadsrätt 2. Det är gör bart så klart. Men kanske inte önskvärt.
Alternativen ovan handlar alltså egentligen om att
- Gå all in med hög hävstång i boenden (2 bostadsrätter) och ligga på nära 80% i belåning (om banken accepterar det)
Eller, om banken inte accepterar,
2. Acceptera att ha lägre hävstång och vara helt utanför värdepapper (bortsett från pensionssparandet då)
Nuvarande ekonomisk situation är alltså låg belåning och låga fasta kostnader samt bra månadsinkomster (ca 90 000 tillsammans)
Jag säljer i alternativ 2 dessutom det som ju skulle bli pengamaskinen och hamnar på 0 igen.
Är jag ens klok som funderar på att lämna min “biliga” hyresrätt för att bli bolånetorsk med dubbel risk i och med en bostadsrätt som jag hyr ut och inte kan sälja under överskådlig tid?