Bor i hyresrätt, inga lån förutom CSN, singel och 600.000 kr - hur kan jag tänka?

Tjena tjena,

Ville ha lite feedback och perspektiv på hur ni hade tänkt angående min ekonomi och investeringar.
Så här ser det ut för tillfället:

• 600K på sparkonto med 3,6% ränta
  • 1,5K i ISK (LF global) + 0,5K månadssparande
  • Studerar (1,5 år kvar)
  • Fullt CSN
  • Inga skulder/lån utöver CSN
  • Singel (hit me up om du ser detta Vesuvio :call_me_hand:)

Anledningen att jag skriver detta är för att ponera att jag skulle vilja köpa bostadsrätt efter studierna. Då hade jag kanske lagt drygt 200-300K i kontantinsats för att högre än det så tänker jag att det blir för dyrt per månad. Det skulle innebära att om jag t.ex. vill ha en buffert på 100K så finns det 200-300K som kanske hade varit bättre att ha investerade istället för sparkonto?

Sen ett andra alternativ är att jag istället satsar på en hyresrätt (vilket jag bor just nu i). Då rent krasst om jag hade t.ex. en buffert på 100K så kanske det hade varit bättre att ha 500K investerade istället?

Så här skulle det se ut om man listade upp det istället.

Scenario: Bostadsrätt

• Buffert: 100K
  • Kontantinsats: 200-300K
  • Investeringar: 200-300K

Scenario: Hyresrätt

• Investeringar: 500K

Eftersom det finns en viss ovisshet i detta så kanske det är bäst att bara hålla kvar med min nuvarande setup och ha den här diskussionen om drygt 2-3 år när jag är klar med studier och förhoppningsvis landat ett jobb?

Vad hade du gjort? Antar att jag har missat grejer i den här kalkylen?

3 gillningar

Det jag hade funderat över är om jag är helt säker på att jag vill bo på samma ställe under flertalet år. Om du nu pluggar och tar examen om ett par år kanske det är så att du vill flytta för jobbmöjligheter? Då kan det kännas som ett extra stort steg att behöva sälja bostadsrätten eller hyra ut i andra hand.

Jag gillar tidigare diskussioner i forum och podd om att hyresrätt kan vara ett riktigt lyxboende då det är flexibelt. Vet du däremot med dig att du kommer stanna kvar på samma ställe under flertalet år börjar bostadsrätten bli mer intressant.

Oavsett vad tycker jag det låter som du har en fin situation framför dig med goda ekonomiska möjligheter. Grattis!

7 gillningar

Först och främst grattis till en superfin ekonomisk situation vid din unga ålder (gissar jag). Hästlängder bättre än vad jag hade då. :slight_smile:

Det jag tänker spontant är att jag i din situation skulle önska ha så många alternativ öppna som möjligt. Därav hade jag nog inte committat till en bostadsrätt i den här situation förrän man kanske träffat en partner och vetat var man hamnar.

Jag hade nog inte heller kört full risk på mer än kanske halva beloppet av just anledningen ovan.

5 gillningar

En viktig fråga är vilken typ av yrke du har och hur dina planer ser ut. Om vi tänker att du pluggar något ”generiskt” och vill bo kvar där du bor så ger det en bild. Om du istället har ett utpräglat ”storstadsyrke” så blir bilden en annan. Då kanske du behöver flytta även om du inte vill egentligen.

1 gillning

Tack för svar!

Yrket är inom IT och rätt så brett, det kan nog finnas en viss möjlighet att jag kanske flyttar till en annan stad. Det låter som att hyresrätt nog är mer rätt för mig i den här delen av livet som ni har påpekat. Vet inte riktigt vad jag vill för tillfället så nog dumt att satsa stort på en bostadsrätt då. :thinking:

Jag ska fundera på att kanske slänga in en viss del av pengarna i LF Global (insert godtycklig indexfond här) för att jag vet redan nu att ifall det skulle bli tal om bostadsrätt så vill jag inte spendera allt på just det.

På tal om kontantinsats, vad hade ni gjort med den summan jag har tillgänglig? Ponera att jag har studerat klart och har ett jobb, för att göra det lätt låt oss säga att jag får ut 30K efter skatt.

Var hade er gräns gått för månadskostnad för bostad? Är det rimligt att den skulle ta upp en tredjedel? Finns det någon tumregel-ish som man brukar prata om?

I mitt huvud tänker jag något sådant här:

• Investerat: 200-300K
  • Kontantinsats: 200-300K
  • Inkomst efter skatt: 30K
  • Bostadsrätt (lån, amortering, avgifter): 10K

Då har jag en bra marginal ifall räntan skulle gå upp med tänker jag? :thinking:

Om du köper en brf lägenhet som du vill hyra ut i andrahand utan allt för mycket bekymmer/gnäll från föreningen i framtiden så är mitt tips att kolla efter föreningar som tillåter andrahandsuthyrning finns en del där det tillåts de växer dock ej på träd.

1 gillning

Vad behöver du så mkt buffert till?

Kör 600k börsen sen typ 10k i fickpengar.

Så kör jag fast har typ 600k börsen och en fet summa på crypto.

När jag ser dina kalkylerade utgifter och hur du tänker funderar jag lite på vad det är för BR som du tänker. Skall du bo i någon av de större städerna så tror jag att din kalkyl inte riktigt kommer hålla om du inte skall ha en lgh ute i förorten.

Önskad total boendeutgifer per månad: ränta, amotering, avgift ≈ 10K

Lgh köpeskilling: 1,3msek
Avgift ≈ 4000
Amortering(2%) ≈2000
Ränta(5%) ≈ 4000
Handpenning: 300 000
Lån: 1 000 000
Totalt: ~ 10K

Lgh köpeskilling: 2msek
Avgift ≈ 4000
Amortering(2%) ≈3000
Ränta(5%) ≈ 7000
Handpenning: 300 000
Lån: 1 700 000
Totalt: ~ 14K

Någon vän av ordning kommer säker påpeka att jag inte har ränteavdraget med ovan. Men det är medvetet då det inte påverkar den summa som skall läggas ut varje månad. Visst, du kan jämka för att öka på din inkomst, men det är ändå samma summa ut. Du behöver ha koll på din faktiska inkomst för att veta hur stor del av din inkomst dina boendeutgifter blir.

Sant sant, om scenariot är sådant så kanske jag får leta efter hyresrätt ett tag eller annan lösning tills jag har råd tänker jag.

Jag kollade två lägenheter snabbt i min stad som är en rätt så stor stad, en för 1,6M och en för 2,1M. De kostade 9K respektive 13K per månad (LFs egna kalkylator). Men bra att ha i åtanke om jag flyttar till en ännu större stad, tack för tips. :+1:t2:

Alla sådana kalkylatorer drar av ränteavdraget från månadskostnaden så att det ser ut som att du skall betala minder än vad du faktiskt gör.

Det är inte rätt eller fel, bara olika sätt att se på kostnader kontra utgifter.

2 gillningar