Jag är ensamstående med ett litet barn och har ett nätverk av nära som hjälper varandra när det behövs i området. Bor även nära min pappa som vi besöker minst nån gång i veckan, han är sjuk och har kanske 2-3 år kvar plus att min mamma gick bort i somras så han har blivit väldigt ensam.
Just nu bor jag i hyresrätt och min hyra är ca 9500 för en 3a på 80kvm i Stockholm. Har sparat en hel del och har nu till en kontantinsats (om jag skulle vilja) och har kollat lite på bostadsrätter för skojs skull. Med tanke på ovanstående hade jag inte velat flytta från mitt område, men har kollat på områden i närheten också.
Men hur får man det att gå ihop?
De lägenheter jag kollat på kostar, enligt bankens automatiska kalkyler runt 14-16000 (lån och ränta+avgift till brf) och är 10-30 kvm mindre. Jag får det till att jag kommer kunna få lån på 2,5 m och sen kontantinsats på det med deras onlinekalkyler.
Mellanskillnaden skulle i så fall äta upp ganska mycket av det jag lägger på sparande, jag har ca 25 år kvar innan pension och vill gärna kunna spara utöver amortering i bostadsrätten. Även om jag skulle kunna ha råd nu så blir det rätt kännbart om jag tex skulle bli långvarigt sjuk, förlora jobbet mm och som ensamstående vill jag inte behöva stå med risken att inte ha råd att bo någonstans.
Du har ingen hög hyra och med alternativkostnad för kontantinsatsen blir BR mycket dyrare. Tror inte att det är någon bra idé att köpa. Ha pengarna på Avanza.
Det är extremt ekonomiskt dumt att köpa en bostadsrätt i din situation.
Enda anledning till att köpa en bostadsrätt och ta den stora ekonomiska risken och låsa stora delar av sina likvida tillgångar i en bostad är ju för att man inte hittar en bra hyresrätt som ligger i ett fint område.
9500 är extremt billigt för en trea, ifall någon flyttar in i din trea blir det ju under 5000 kr/mån per person, lägre än jag hade i boendekostnad som student för 10 år sedan…
Det låter som att du är trivs där du är, då finns det ingen poäng med att flytta.
Beklagar din förlust av din mamma. Fint att du träffar din pappa ofta.
Nej, egentligen inte. Trivs rätt bra med lägenheten. Men jag har flyttat ofta, bytt stad, bytt land osv. Så är väl egentligen den rastlösheten som satt igång, att jag vill ha lite ombyte. Och då när jag sett att jag har lite pengar att möjligen lägga i en kontantinsats så har jag också börjat kika på vad det skulle kosta, vad som ligger ute mm. Kanske i någon tro att det skulle få mig att få en känsla av att jag slagit rot nånstans. Men det kanske är det jag måste jobba mer med
Låter onekligen som att du kanske är lite rastlös. Några saker från mitt håll.
Du verkar ha det väldigt bra där du bor i nuläget. Dels med lägenheten, hyran men också omgivningen. Att få ihop livspusslet är inte enkelt, du verkar vara på en bra plats för att hitta en rimlig balans.
Förstår inte varför behovet av bostadsrätt har växt fram, är det något som växt fram nu när du har lyckats spara ihop mer pengar? Eller har du haft tankar på bostadsrätt en längre period?
Hur har folk råd? Ja du, jämför du äpplen-äpplen eller äpplen-päron? D.v.s. du nämner att du är ensamstående - jämför du dig själv med den gruppen? Min gissning skulle vara att det är nog par som köpt lägenhet och därmed möjlighet att driva runt kostnaderna. En bostadsrätt 3 r.o.k. i Stockholm är nog rätt så dyrt att driva runt som ensamstående med 15% kontantinsats.
Det är ju bara att göra en snabb beräkning, sen kan du välja ditt favoritområde. Men om vi tittar på det billigaste, så ligger medelpriset per kvm på 31.000kr.
Du har en lägenhet på 80kvm, det ger ett pris på 80kvm x 31.000kr/kvm = 2 480 000kr.
15% kontantinsats ger 372.000kr som behövs. Alltså lånebelopp på 2 108 00kr.
Sen en ränta på 4% ger räntekostnad på 2 108 000 x 4% = 7027kr/månad.
Avgift till förening får vi nog räkna på minst 4000kr/månad
Vi är då uppe i 11027kr/månad.
Oklart hur amortering skulle se ut, men räkna 3% där och det blir 5270kr/månad ytterligare.
Så totalen är nu uppe på 16297kr/månad i fasta utgifter kopplade till boendet.
Man inser snabbt att det inte blir mycket över som singelhushåll. Får man meddellön på ca. 35600kr/månad har man netto kvar ca 29100kr/månad. Man lägger alltså 56% av nettolönen på bara fasta kostnader kopplade till boendet.
Så jag skulle säga att du befinner dig i ett bra läge, men en relativt sett till Stockholm billig lägenhet och utöver detta har nära & kära som hjälper till i vardagen.
Detta är vad jag tänker är en stor del av svaret på frågan hur folk får det att gå runt. Att bostadsrätt som ensamstående är där skon klämmer, snarare än trådens titel bostadsrätt vid 40.
Finns något konstigt i Sverige att man måste bo i en bostadsrätt, radhus eller hus. Jag och Caroline bodde i hyresrätt i typ 12 år, supernöjda. Kommer med stor sannolikhet sluta i en hyresrätt också.
Om jag börjar med att svara såsom du punktat upp det:
Ja, jag har det rätt bra och jag inser att livet är rätt gött nu, i den vardag jag skapat för mig och mitt barn. Nätverket och familjen (syskon och föräldrar inräknade) betyder jättemycket.
Jag tror nog mer att det vuxit fram av att jag har pengarna, och kanske är lite rastlös och därmed utforskar möjligheterna lite. Kanske för att jag inte riktigt har en bestämd tanke till vad pengarna ska gå till, utan har vuxit utifrån “bra att ha sparande”. Innan barn så skulle jag aldrig ha velat ha bostadsrätt, gillade friheten av att kunna byta ort lite som jag ville utan några större ekonomiska åtaganden att ta hänsyn till.
Såklart att du har rätt, går inte riktigt att jämföra kostnader med par och det är nog det jag gör och ser “alla andra” som gjort bostadskarriär. Men det går inte att jämföra. Jag levde upp alla mina pengar mellan 20- och 30 och levde lite här och där istället. Sparandet har kommit senare under livet.
Ser att kalkylen även inte riktigt går ihop, iom att kvm-priset i “mitt” område är det dubbla än du markerar. Så kalkylen skulle gå ihop med inkomst nu, osv. Men skära ner avsevärt mycket i månadsbudgeten och ostabilt ifall inkomsten skulle sjunka.
Inget konstigt alls. Brf handlar primärt om var man inte vill bo och vem man inte vill vara granne med. Precis som med radhus och villa.
Hyresrätter vore perfekta om de existerade på en marknad där värden själv kunde välja sina hyresgäster, utan påtvingade sociala förturer. Men det är inte den världen vi lever i.