Jag är en nybörjare i desperat behov av hjälp och hoppas att ni är villiga att dela med er av era kunskaper och råd. Min dröm är att köpa en bostadsrätt, bor idag i en hyreslägenhet, men saknar att ha en egen liten tomt att pyssla i.
Ekonomi för mig har alltid varit ett nödvändigt ont, men nu behöver jag ju verkligen lägga manken till och fatta (förhoppningsvis) kloka beslut. Har inte någon i min närhet som har kunskapen som jag kan bolla med eller få råd ifrån och vill undvika så många nybörjarfällor som jag kan och få lite klarhet hur jag ska tänka.
Så korta ekonomiska fakta
Ensamhushåll med 36 000kr / mån (före skatt)
Varav ca 10 000 / månad går till olika sparanden
Sparande: 390 000 ISK tänkt till bostadsköp
Sparkonto: 90 000
Buffert: 40 000
CSN lån (<30 000), så det bör inte spela någon betydande roll.
Inga andra lån eller skulder.
Med tanke på de ekonomiska förutsättningarna ovan, vad skulle ni säga mitt maxtak för husköp/lån bör vara, känns som det är så lätt att bli medryckt i ev. budgivningar. Vad är rimligt?
Hur ska jag tänka med bolån / kontantinsats. Är det bättre att betala så mycket som möjligt i kontantinsats, eller ha en högre belåning?
Vilken är den största fällan ni skulle säga jag ska undvika?
Tacksam för alla tips och tankar ni vill dela med er av.
Om du googlar hittar du flera räknesnurror som uppskattar vad du kan låna
Beror på
Hur din kreditupplysning ser ut.
Max lån baserat på bruttolön . Varierar lite mellan banker. ofta max 5,5 ggr bruttolön. Dvs lån ca 2,3 MSEK . Du skulle då kunna betala MAX 2,7 MSek för ditt boende med 15% insats.
En del räknar av kredittak man har på sina kreditkort sägs det. Andra inte?
Kalkylränta man måste klara enligt en mall. Vet inte vad den är idag. Förut 6-7% beroende på Bank. Idag rimligen lite högre…
Amortering över 50% belåning och högre över 70%
Max belåning 85% med boendet som säkerhet
Hur man bör tänka beror lite på.
Är det en bostad för framtiden eller max några år?
Hur dyr är den tänker du dig?.