Vi är två studenter (sambor) som har köpt våran bostadsrätt år 2015, och har precis börjat våran andra år av kandidatprogrammen på 3 år och 4 år.
Vi bor ca 2 h timmes pendling med tåg från skolan.
Första året av programmet genomfördes via distans vilket underlättade enormt för oss gällande pendlingen och nu har universitet beslutat att ha många obligatoriska moment på plats istället. Då de obligatoriska momenten börjar tidigt på morgonen och slutar sent em, gör att vi kommer komma hem väldigt sent vid 20-20.30-tiden därmed kommer vi inte ha mycket tid till att plugga hemma.
Har även stått i kö på Boplats, och har fått visningserbjudande av två lägenheter som är ca 15-20 min buss ifrån skolan. Det är ändå skillnad mellan 2 h och 20 min.
Nu är frågan - hur smart är det att sälja bostadsrätten och ta sig ur bostadsmarknaden, och flytta till hyresrätt med förstahandskontrakt? Att hyra ut våran bostadsrätt känns osäkert för oss då vi har renoverat hela lägenheten och det kommer bli surt om någon förstör/sliter någonting som vi har lagt ner tid och pengar på.
Vi vet inte hur smart det är att ta sig ur bostadsmarknaden nu? Säljer vi bostadsrätten idag, kommer vi ha en del insatspengar till nästa bostadsrätt då vi kommer gå med vinst i dagens bostadsmarknad.
Hur hade ni resonerat? Ca 2 h pendlingstid till en utbildning som är väldigt viktig för er, och behålla bostadsrätten eller 15-20 min pendling och hyresrätt?
Bör poängtera att hyresrätten kommer inte behållas efter avslutade studier då planen är att sambo och jag ska köpa hus så småningom. Vi sparar och investerar mycket också något som är oerhört viktigt för oss även om vi studerar. Efter våra avslutade studier kommer det vara relativt lätt för oss att hitta jobb vilket betyder att vi inte behöver bo på någon speciell ställe.
Förstår jag rätt att det är 2h till skolan och 2h hem? Dvs 8h per dag totalt om man lägger ihop din och sambons tid?? Det hade jag aldrig gjort
Du nämner brist på pluggtid som ett problem. Borde det inte gå att plugga en väldans mycket under dessa 8h per dag? Jag har själv studerar på tåg med brusreducerande hörlurar, fungerar ok när man vant sig.
Behöver man studera på fritiden? Min egen erfarenhet från kandidat+master tiden är att det inte spelade nog roll alls om man fick B eller E. Doktorandshandledaren visste inte om mina betyg, min arbetsgivare vet inte om mina betyg, och kunskapen som skiljer B från E brukar man ändå glömma bort nån månad efter kursen.
Vad är skillnaden menar ni mellan att ha kapitalet placerat i boendet jämfört med i fonder/aktier?
Jag tycker att ni nästan svarar på er fråga själva.
Så länge ni inte festar upp lägenheten så spelar det mindre roll vart resurserna ligger investerade anser jag.
Jag menar alltså i ett boende eller på börsen.
Pendlingen tar alldeles för mycket energi tolkar jag er som.
För mig ser det ut som ni bör sälja i er situation. Ni spar otroligt mycket tid och ni får större valmöjlighet att själv välja risknivån på erat sparande. Jag antar att ni i nuläget har lånat för er bostadsrätt så i nuläget kan man säga att ni bettar, med hävstång, att bostadsmarknaden ska gå bättre än alternativ investering, t.ex. aktiemarknaden. Om man leker med tanken att bostadspriserna är lika volatil som aktiemarknaden så kunde ni istället sälja bostaden, belåna hela portföljen och tjoffa in pengarna i 100% aktiefonder, och då ligga på ungefär samma risknivå som ni (och vi andra boägare) gör i nuläget.
Om man istället tänker sig som Jan brukar sägar att man ska räkna ett bostadsköp som konsumtion. Då befinner ni er nu alltså i situationen att ni kan lämna tillbaks prylen och få pengarna tillbaks, plus att ni får hyra en finare pryl
Eller så kan ni (kanske hellre…) sälja, investera pengarna med nån slags vettig fördelning av aktier/räntor/kontanter baserat på antal år tills ni är färdig med er utbildning och ska köpa hus.
Några tankar:
En försäljning innebär att ni inte längre “köper och säljer i samma marknad” dvs om ni har otur så springer bostadspriserna ifrån eran alternativa investering. Men denna poäng fungerar såklart även åt andra hållet.
Att bo i en hyresrätt när man letar en bostad att köpa kan vara väldigt skönt då man kan undvika stressen med tidsaspekten på försäljning + köp
Hyresrätt är ett lyxboende, dvs kan man välja det och vara nöjd med det så är det toppen. Kapital kan man investera vid sidan av. Bortslösad tid är svår att ta igen. Även utifrån ett energiperspektiv/livskvalitet verkar det vara bättre att kapa restiden.
Helt ärligt ser jag inte en enda anledning till att ha kvar brf som ger 4 timmar pendling om dagen.
(Tänk bara om ni hade jobbat de timmarna för 200 kr i timmen. Det är 200 dagar * 6 timmar * 200 kr = 240 000 brutto… 168 000 netto, lågt räknat)
Det verkar som om ni förlorar hemskt mycket tid på att pendla, men strikt ekonomiskt,
vad betalar ni i ränta och avgift för er brf?
vad skulle ni betala i hyra?
hur mycket har ett befintliga boende gått upp i värde under de år ni bott där? För att kunna höfta vilken årlig värdeökning ni går miste om ifall ni flyttar till hyresrätt.
Summa summarum, vad skulle ni betala i premium för att bo i hyresrätt? Är det värt att pendla för att inte betala det?
Har ni funderat på att sälja er bostad och köpa en annan i staden ni pluggar i? Då slipper ni pendlingsavståndet men samtidigt äger en bostad tills ni ska köpa hus?
Ett alternativ är att hyra ut bostadsrätten, att plugga på annan ort brukar ses som ett gott skäl av styrelsen.
Fördelen med att inte sälja den är att då slipper ni skatta för ev vinst. Alternativet är att köpa en br på nya orten men det verkar ev onödigt när det finns hyresrätter.
Men allt beror på hur prisläget ser ut. Rör det sig om en billig lägenhet eller en som legat still i pris finns det ingen anledning att behålla den.
Det är just det att om vi säljer då är vi utanför bostadsmarknaden. Hyran på lägenheten är väldigt billigt och vi skulle aldrig få samma standard och kvadratur om vi flyttade till hyresrätt. Det är hela problemet att lägenheten är så pass billig att den tillåter oss att både bo, spara och investera samtidigt (vi behöver inte amortera därfor investeras den delen i fonder för tillfället). Prisökningen på lägenheten har hittills varit cirka 8 procent upp per år, så klart inga garantier att den fortsätter lika mycket. Om vi skulle sälja lägenheten skulle de pengarna placeras i en vanlig sparkonto och inte på börsen på grund av att vi planerar ta oss in på bostadsmarknaden så fort vi bara kan, dvs 2 till 3 år.
Skulle hyra ut och själva hyra på annan ort. Beroende på läget kan hyran ni kan ta ut även kanske delfinansiera er egen hyra. Och även så pass mycket att det känns värt risken med att hyra ut. Övertygad om att ni hittar någon ansvarsfull. Och som någon sa så slipper ni skatta för eventuell vinst.