Är bosatt i Norge, och har kommit fram till att det är VÄLDIGT förmånligt att hyra ut en del av sitt boende. Det är vanligt här att man köper ett parhus/villa med en separt lägenhetsdel på ca 50 m2, med egen ingång. Intäkten är ca 10000kr/månad skattefritt.
Tycker att detta är helt genialt, men när man pratar med mina svärföräldrar så är de väldigt skeptiska. De har dessutom sagt att de kan bidra ekonomiskt till vårt bostadsköp, men oklart i vilken grad, och om vi kan räkna med det. Det tråkiga är att jag påverkas mycket av deras åsikter, och att det känns aningen villkorat ifall vi får ekonomiskt bidrag av dem, om de inte får lägga sig i hur boendet ska se ut. Kan nämnas att vi har råd även utan deras bidrag, men självklart skulle det vara välkommet att få.
Detta är vårt första köp av boende som är större än lägenhet, vilket känns stort i sig. Kostanden att köpa boendet blir ju lite högre med en uthyrningsdel, men med en stor privatekonomisk vinst. Jag ser det som ett obefintligt risktagande i och med att så många här gör samma sak och hittar hyresgäster. Det värsta som kan ske är väl att man får sänka hyresintäkten till 9000kr/månad för att hitta en lämplig hyresgäst.
Har infogat mina uträkningar på vad vi behöver ta i lån och vad det skulle kosta oss i månaden på de boendealternativ som vi har.
Är sugen på att skapa vår första möjlighet till passiv inkomst, men tänker på “riskerna” och om vi ska våga detta. Det bryter ju från normen av hur man gör i Sverige där jag vuxit upp, och jag får tankar om tvivel. Kan nämnas också att vi har två småbarn, vilket kan inkludera en del skrik. Jag tänker att man alltid kan ändra sig om det visar sig att detta inte fungerar för oss, men det är ju kostsamt och tidskrävande att flytta…
Det som skiljer Norge/Sverige åt är marknadshyror, att han marknadshyra som norge har är för att minska bostadsbristen, ökar efterfrågan så höjer man hyran och efterfrågan minskar.
Tar man sedan boende standard så har Sverige högre krav på hur en bostad ska byggas, även myndigheter som kontrollerar detta samt vad som måste ingå för att få ta en viss hyra, man har inte marknadshyror, vi har riktlinjer på hyror och hyresfastigheter, Du nämner många har en hybel att hyra ut, I Norge är det inte ovanligt att ett litet rum kostar 6- 8000kr månaden, då Sverige har andra riktlinjer så vill knappast någon hyra liknade här.
Tar man sedan boendet i sig , nu under pandemin så utmärkte sig Sverige som enda landet nästan i världen där flest människor bor i singel hushåll, samt flest unga som flytta hemifrån, även flergenarationsboenden var inte vanliga. Detta har vår bostads politik gjort till en unik framgång i välfärd som få länder klarar av, vi slår hela norden på fingrarna, kanske lilla Island som är bättre.
Det är inte svårt att tyda, Svensken vill leva i sitt egna slott, och flest människor väljer även att göra så här då vi har bästa förutsättningar för det.
Men hyra ut är ingen dum ide, det ger bra avkastning.
Borde inte en uthyrningsdel innebära merjobb, eller är det annorlunda krav/regler med exv. ett hyreshus och en stuga på privat tomt? Vem svarar mitt i semestern när kylen gått sönder, vem fixar vattenläckan och vem får klagomålen från grannarna när hyresgästen festar natten lång?
Ser även själv en stor del med flytten till hus att kunna vara mer ”själv” och inte behöva bo så nära inpå grannarna eller höra när de dammsuger. Fast detta kan man kanske uppnå även fast man hyr ut, beroende på hur det ser ut.
Men kan man täcka driftskostnaderna så låter det ju attraktivt.
Eftersom vår boendekostnad är ca 10000 i dag så skulle jag gärna inte betala mer än ca 15000 (idag går vi +/-/0 i utgifter när vi månadsspar 15% av lönen), eftersom det nog skulle kännas av för mycket i vardagsekonomin. För ett propert boende måste vi låna ca 5 000 000 utan uthyrningsdel, och 6 000 000 med det. Det är ju lockande om bankräntan och hyresintäkten går +/-/0, på ca 6 år har jag räknat ut att vi borde ha amorterat av 1 000 000, och borde kunna flytta igen.
Utan uthyrningsdel och 5 000 000 i lån tar det dels 7 år att amortera av 1 000 000, samtidigt som månadsutgifterna är 5500 kr högre - det är med detta inte säkert att vi får råd att spara 15% av lönen.
Lite merjobb är det precis som du säger, men tänker att det är överkomligt välkommet dock med tips på andra saker som kan ge problem, hade inte tänkt på det med att saker kan gå sönder när vi har semester
Jag har inget boende med regelrätt uthyrningsdel men har tidigare hyrt ut rum via Airbnb. Det var då en uthyrning som medförde viss olägenhet men det var en ekonomiskt bra grej där och då. Vi har även hyrt ut rum privat under lite längre perioder och det fungerade mer problemfritt. Jag har även hyrt ut hela huset med Airbnb när vi varit bortresta och även provat husbyte via förmedling. Alla varianterna var saker jag hade planerat för innan jag köpte hus.
Den här modellen med regelrätta uthyrningsdelar i bostäder är ju vanlig i Norge. I Sverige är det inte lika vanligt. Jag ser inga väsentliga risker med uthyrning i sig, förutsatt att man kollar upp sina hyresgäster ordentligt.
När det gäller uthyrning av rum så fungerar det bra men förutsätter en planlösning med många väggar och dörrar. Öppen planlösning är regelrätt dåligt. Även om rummet som hyrs ut ligger inne i bostaden kan hyresgästen komma och gå utan att det märks så mycket. Med separat uthyrningsdel blir det enklare men innebär ju samtidigt att den ytan ofta blir mindre praktisk att använda själv.
Uthyrning av hela boenden och husbyten är i någon mening ett kulturellt fenomen. Genom att inte fokusera så mycket på att saker är “privata” kan man öka nyttan av sitt boende på ett väsentligt sätt. Husbyte specifikt är ett format där gruppen rika dominerar stort. Är man flexibel med att anpassa sig till andras önskemål går det relativt lätt att byta till sig ett betydligt lyxigare boende än man själv har.
En kompis till mig ville hyra ut rum i sin lägenhet. Det var första gången och han var väldigt nervös gällande “statusen” på hyresgästen. Han satte upp väldigt höga krav för att på den vägen försöka minimera risken. Det ledde till att de som svarade på hans annons främst var personer med väldigt ordnade förhållanden - och många valmöjligheter gällande hyresobjekt. I slutänden blev det tydligt att hans objekt inte var tillräckligt attraktivt för att passa för den aktuella gruppen. Alla valde bort hans objekt och han blev utan hyresgäst.
Här finns en lägenhet till salu som har en uthyrningsdel, dvs. man bor själv i en trea och hyr ut en 1:a till någon helt annan. Rent juridiskt så blir som en inneboende som kan bekosta ens egna boende och man bor helt separat från dom.