Tankar kring att köpa boende med uthyrningsdel

Hej! Dags för min första post här på forumet :slightly_smiling_face:

Jag och min flickvän bor i Stockholm och är båda uppvuxna i hus. Framgent så här vi därför kommit fram till att vi förmodligen också vill bo i hus. Idag är vi båda 30 och har inga barn. Jag har ett välbetalt jobb och hon har precis kommit igång med sin karriär så ligger därför på en ingångslön.

När jag kollar på hus i Stockholm så slår det ju självklart mig hur OTROLIGT dyrt det är och därför så känner jag mig lite osäker. Jag vill inte sätta mig i en sits där vi har boendekostnader på 30 000 i månaden, så därför har jag tänkt lite på det här kring att köpa ett hus med befintlig/möjlig uthyrningsdel. Har ni några tips kring detta?

Om ni även har generella tips och kanske någon som har gjort en liknande resa så tar jag gärna övriga tips också!

Tack!

2 gillningar

Jag vet inte vad du tittar på för objekt men min allmänna bild är att:

1. Om du vill bo i ett ”etablerat finare område” så kostar det mycket.
  2. Radhus är billigare än villor
  3. Västerort och norrort är billigare än söderort (inkl Nacka) om vi tittar på Stockholms stad ”med närområde”.

Jag bor själv i ett radhus ”av villastorlek” i norrort med låg driftkostnad och prisläget lokalt liggger nu på kanske 4,5 mkr för ett liknande hus.

Allting i detta inlägg handlar om hur jag bor själv. Det handlar alltså inte om några ”fördomar” eller utpekande av den egna eller andra gruppen. Exemplen är alltså den verklighet jag konkret själv har, inget annat.

Att bo utanför de ”etablerat finare” områdena innebär att du kan tänkas ha en granne som är t.ex. från något land i Mellanöstern. Det innebär att den lokala skolan inte självklart är den du helst föredrar. Iom att det finns möjlighet att välja andra skolor är det ”problemet” inte så stort. Några mer markanta ”dåligheter” kan jag inte påstå finns där. Det finns så klart olika lokala omständigheter men dessa finns även i ”finare” områden.

Gällande uthyrning så har jag hyrt ut både rum och hela huset via Airbnb. Att hyra ut rum är inget jag rekommenderar om du inte behöver det ”på riktigt”. Att hyra ut huset eller göra husbyten på semestern är däremot helt reko.

Har du lyssnat till RT-avsnittet med Jakob och Isa från MainHome? Om inte så sök upp det (orkar inte göra det själv. Sorry…) och kolla även in MainHome.se (tror jag) för mer tips och idéer.

Jag frågar mig rent generellt hur ”ekonomiskt” det är att köpa en villa för (låt säga) 8-10 mkr ”med uthyrningsdel” jämfört med att köpa ett radhus för 4-5 mkr. Det känns för mig som att det blir väldigt dyrt att få till den där lösningen.

Att vissa har gjort bostadskarriär, ärvt pengar eller på annat sätt kunnat köpa (idag) dyra stora hus och senare inrett 2-3 studentrum i källaren är en realitet. Samtidigt uppfattar jag inte självklart att det skulle vara ekonomiskt vettigt att i Stockholm köpa ett hus med den möjligheten/potentialen utan att ha ett betydande kapital som grund. Att få till en lösning med hög belåning där uthyrningen ska göra att kalkylen går ihop låter för mig mindre sannolikt.

I områden med lägre priser än i Stockholm framstår sådana här lösningar som mer rimliga. ”Merhyran” som man kan ta ut för studentrummen i Stockholm står inte i proportion till vad det stora dyra huset kostar i inköp, jämfört med vad ett motsvarande hus kostar i någon mindre stad.

Med detta sagt har jag noterat att några grannar till mig, som bor i ett likadant hus som jag i norrort, har ”styckat av” en våning med egen ingång. De har rimligen byggt någon typ av kök där. Detta är inte någon laglig ”egen fastighet” och uppfyller inte alls de formella krav som Mainhome tar upp. Det är (i min värld) helt och hållet ett svartbygge. Dock är det helt säkert 10.000 kr i månaden och en relativt snabb återbetalning av investeringen.

1 gillning

Vi hyr ut en del men inte i huset vi bor i. Vi har inte möjligheten men skulle gärna göra det. Många vill ju inte hyra ut för att hyresgäster är “jobbiga”, vilket dom kan vara, men det är oxå väldigt kul och utvecklande.

Jag tror att som grundförutsättning för att hyra ut är att man tycker att det är kul.

3 gillningar

Jag har själv aldrig sett några annonser om ”hus med uthyrningsdel”. Det kan iofs bero på att jag tittat i fel prisklass. Under den långa process när jag tittade på hus gick jag på visningar av både villor och radhus. Det är vanligt att ha t.ex. inrett garage i villor men det är inte självklart att ha eget badrum och kök där.

I Norge är det tydligen vanligt med ”riktiga uthyrningsdelar” i hus. De gånger jag stött på sådant i svenska annonser har det handlat om lägenheter. Det har ju tidigare uppförts så kallade generationslögenheter med ”riktig uthyrningsdel”.

Om jag har missat något här och det t.ex. finns någon kryssruta för uthyrningsdelar på Hemnet (eller något liknande) så vore det intressant. Det vore ju då också enkelt att räkna på de objekten.

Mina släktingar som har jobbat på bolånedelen på en bank säger att det finns några sällsynta bostäder med uthyrningsdel i Stockholmsregionen, men de är också prissatta utifrån de extra inkomsterna i åtanke. Om du inte har råd med en enfamiljsbostad, då kommer du absolut inte ha råd med en tvåfamiljsbostad.

1 gillning

Det är bara att skriva ”uthyrningsdel” i fritextfältet. Just nu finns det 79 sådana annonser i Stockholms län (villor o radhus).

Till TS: tror man ska tänka sig in noga i scenariot hur det ska funka. Hur ser kommunikationerna ut? Måste hyresgästen ha bil, finns det parkering?

Vad det gäller själva uthyrningsdelen så kolla att den uppfyller kraven för vad man får hyra ut. Kolla också att det är bra isolering mellan er del och uthyrningsdelen så att ni inte störs av hyresgästens ljud. Man vill inte höra varje ord av hens telefonsamtal tex.

1 gillning

Rimliga funderingar. Har också tänkt samma tanke och håller lite utkik på dessa hus och hus som kan delas av på ett relativt enkelt och naturligt sätt. Känslan är att de är väldigt få.

Ok, tack. Ska kolla på det.

Jag tror inte att problemet med parkering är så kortsiktigt stort. Det är i dagsläget möjligt att parkera mer eller minde fritt och gratis på gator i villaområden i ytterstaden. I radhusområden är det mer reglerat men det går ofta att hyra en plats av någon granne.

Nu händer det mycket på bilområdet och det är inte alls säkert att dagens förhållanden är relevanta i framtiden. Om uthyrning till person med egen bil är premissen så kan det mycket väl komma försämringar som gör objektet mindre attraktivt. Det kanske händer om 5-10 år men gällande sådant här bör man vara långsiktig.

Var hittar man ”kraven för vad som får hyras ut”? I avsnittet med Mainhome tar de upp kraven för att dela upp en fastighet i två lägenheter eller liknande. Där finns exempelvis brandskyddsregler.

Jag tror inte att uthyrningsdelar normalt har egen adress och brevlåda eller att de utgör egna brandceller. Det finns säkert ofta olika brister som skulle kunna anmärkas på vid en inspektion.

Jag vill minnas att viss takhöjd är ett krav för att det ska räknas som bostad. Samma sak om man gjort om ett garage till bostad, det är inte säkert att man följt reglerna som gäller för bostadsytor.

Gällande parkering finns det många f.d. sommarstugeområden i Sthlm med väldigt smala vägar och långt till bussen. Har en kompis som hyr ut en attefallare i ett sånt område och gästen har både bil och motorcykel plus vanlig cykel som står på deras tomt. Detta kan man behöva ta åtminstone en viss höjd för.

1 gillning

Personligen skulle jag nog hellre köpa ett lite mindre och billigare hus än ett större med uthyrningsdel, om man tittar på att köpa nytt. Tror inte att man tjänar sådär jättemycket pengar om man tar hänsyn till att uthyrningsdelen kostar, i ett storstadsområde, miljonbelopp extra på huspriset.

Men det är ju en annan sak om man redan har ett hus med utrymme som står tomt och inte vill flytta. Då kan ju en uthyrningsdel vara ett bra sätt att kunna motivera att bo kvar.

1 gillning

Det är ju lite av en gråzon, men det jag hört som gräns är att om man kan gå mellan bostäderna på något sätt så räknas det som inneboende, och då är det samma bostad och inte samma regler gällande brandskydd etc.

1 gillning

Det låter rimligt. I generationsbostäder ser det normalt ut så. Där är ju idén att någon tonåring ska kunna “flytta hemifrån till hälften” så att säga.

En tumregel som nämns i Mainhome-avsnittet är att det är mycket lättare att dela upp en bostad på höjden än “på bredden”. Det innebär i min värld att man bor vara misstänksam mot alla uthyrningsdelar som består av egna våningsplan, ligger i källaren etc. De uppfyller sannolikt inte kraven. I ett enplanshus är det alltså enklare att lösa sådant här. Samtidigt är sådana hus normalt inte särskilt energieffektiva.

Har objektet en färdig/befintlig uthyrningsdel så återspeglas det i regel till viss del i priset på objektet.

Så bättre om ni själva ser/bedömer att det går bra att få till med lite mindre arbete än att det redan finns där fix/färdigt skulle jag tro.

3 gillningar

Är du säker på detta eller är det ett antagande? Har själv en lägenhet med uthyrningsdel och skulle säga att det var långt ifrån alla som tyckte att det var ett plus.

Tänker att många absolut inte vill ha folk boende nära inpå, oftast är väl det en anledning till att man vill bo i hus, att man vill ha något eget och inte behöva dela uteplats, uppfart, mm.

1 gillning

Att det just är en uthyrningsdel är nog inte så prisdrivande, av de anledningar som du skriver. Men den extra bostadsytan lär däremot vara det.

Edit, om det nu var priset du avsåg.

1 gillning

De villor/hus vi kollat på har uthyrningsdel oftast setts som positivt och verkar ha haft ett prispåslag.

I lägenhet skulle jag däremot troligtvis inte se det som något mervärde.

Tror aldrig jag hört någon se negativt på uthyrningsmöjlighet i hus. Ofta ses det också som ett bra tonårs/börja flytta hemifrån del.

Att det finns servissa som positivt. Vill man inte hyra ut så behöver man ju inte. Svårt att se det som prissänkande på hus OM inte det gjorts konstiga om/tillbyggnad som i övrigt ”förstört” hus/planlösning.

En fördel är att man kan downsizea utan att behöva flytta när barnen flyttat ut. En annan fördel är att en uthyrningsdel kan räknas som inneboende och man behöver inte föreningens tillstånd att hyra ut.
Det skapar en förbisedd flexibilitet. Men passar ju familjer med småbarn mindre bra. Däremot skulle det kunna vara guld för en flexibel varannanveckasfamilj som kan hyra ut via airbnb lite nu och då.