Investera i radhus?

Hej!
Jag behöver er hjälp.
Vad tycker ni om att investera i att köpa ett radhus?
Hyresgästerna är ”klara”
Kallhyra 8000kr/månad
95 m2
Köpeskilling 1Mkr
Belåningsgrad? Ska man gå in med 200’ och låna 800’ förslagsvis? 50/50? Eller casha allt?

Kostnader som följer med detta är ju fastighetsskatt cirka 8.000kr/år, försäkring 3500kr/år, övrigt underhåll cirka 10-12.000kr per år.

Har för övrigt typ inga lån alls.

Bor två minuter i egen villa från radhuset så det är lättillgängligt.
Skulle dessa hyresgäster flytta framöver så är det inte svårt att få in nytt folk.

Alternativa placeringar? Om man jämför med att ligga lång på börsen med 7% i snittavkastning per år.
Jag är 40 år gammal och söker ”passiva” inkomster, önskar bli fri så småningom.

Vänligen

Undersök vilka skattemässiga regler som är mest förmånliga för det du vill uppnå. Om du t.ex hyr ut hela året beskattas det som näringsinkomst, vilket inte är särskillt förmånligt.

Det är bättre att hyra ut endast 10 månader om året, av skattemässiga skäl. Bäst är egentligen att köpa något som du själv bor i t.ex ett parhus / uthyrningsdel. Då kan du hyra ut hela året utan att det räknas som näringsinkomst.

1 gillning

kan säkert va en bra investering. Va bara noga med att ta referenser på hyresgästerna. Har en vän som hyrde ut radhus vilket blev väldigt komplicerat. hyresgästen slutade betala hyran och det krävs en väldigt komplicerad juridisk process för att vräka någon. slutade med ett år uteblivna hyresintäkter och några hundra tusen i rättegångskostnader.

5 gillningar

Funkar inte vanlig privatuthyrning? :thinking:
Eller måste det vara via bolag/näringsverksamhet?

Privatuthyrning är när du hyr ut en del av ditt hem, t.ex en uthyrningsdel. Alternativt att du hyr ut en bostad som du använder en viss del av året.

Att köpa en bostad endast i uthyrningssyfte (hela året) räknas som näringsverksamhet. Detsamma gäller för t.ex attefallshus.

Det förväntas dock komma en ny lag med vissa ändringar dock: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/05/sou-202565

T.ex verkar det som att ett attefallshus inte kommer räknas som separat boende, utan kommer kunna hyras ut hela året och fortfarande räknas som privatuthyrning.

2 gillningar

Kan inte hålla med om detta. Man betalar 30% skatt och får göra avdrag för kostnader vilket inte alls är så dåligt. Dessutom får man intäkt för hela året och kan lättare hitta hyresgäster.

Underhåll 10-12 kSEK om året låter lågt räknat. Vad baserar du den siffran på?

Är det bostadsrätt eller friköpt? Är du händig eller tar du in hantverkare när saker behöver lagas/underhållas? Hur är skicket på avlopp, fasad, tak, vitvaror etc.?

Det finns inget som är så dyrt som ett par hyresgäster som man får med på köpet.

1% i underhåll tycker jag är lågt räknat. Ingår VA-avgiften i den kostnaden?
Hur lång tid är kvar av teknisk livslängd på elsystemet, taket, avloppet? Behöver grunden dräneras? Vem sköter skottning och trädgård?

2 gillningar

Näringsinkomst beskattas som jag förstår inte 30%, utan enligt lönetabell med kommunal och statlig skatt.

Jag förstår det som att det är 30% på (90% av) kapitalvinsten dvs. om huset säljs med vinst.

1 gillning

Intäkterna beskattas med 30% så länge man har investerat kapital och det räcker för ränteskillnadsersättning. Har man lån får man dra av räntekostnaden innan man beskattar det.

Jag har nyligen deklarerat en uthyrning av en villa med 2 lägenheter på detta sätt.

1 gillning

Att vara hyresvärd är ingen passiv inkomst. Vad gör du när hyresgästerna ringer och behöver hjälp med stopp i avloppet eller trasigt kylskåp? Fixar du själv eller ska du hyra in vaktmästeri? Tänk gärna över alla aspekter noga.

5 gillningar

Liten varning för att det knappast är passivt att vara hyresvärd.

5 gillningar

Det är en viktig aspekt att vara hyresvärd är inte en rent passiv inkomst. Jag skulle räkna det som en “halvt passiv” inkomst.

Hyresgästerna kommer höra av sig med problem då och då som man måste lösa.

1 gillning

Säg 20-25.000kr då. Har hört från flera ställen att underhållet kostar ca 1-2 procent av husets värde, bl a ifrån RT i serien Just Keep Buying.
Skicket överlag är bra.

Gör det mesta själv.
Vitvaror ok.
Friköpt hus.

Kan du ge någon källa för detta, eller förklara mer vilka regler som du tillämpar? Tycker inte skatteverkets hemsida är särskillt tydlig vad som gäller.

Det verkar inte vara givet att det ser ut så här. Det är, som jag förstått det, ett hittepå-upplägg. Här är lite saker jag fick fram med ChatGPT i frågan.

Kolla på skatteverkets hemsida istället. Det går inte att lite på LLM:s när det kommer till juridik.

2 gillningar

VA betalar hyresgästerna

All el genomgången.
Tak och dagvatten belastar samfälligheten.
Dränering är ok.

Skottning, sandning, gräsklippning står samfälligheten för. Avgiften till samfälligheten betalar hyresgästen.

Detta verkar stämma. Det är inget fel med svaren från ChatGPT, allt handlar om hur man stämmer frågan.

I det nya förslaget om förenkling av privatuthyrning tas “framtida behov” upp som en legitim anledning till att hyra ut. Jag kan alltså köpa en bostad för mina minderåriga barns räkning. Utgångspunkten är alltså att de ska flytta dit om X år. Jag har skickat en fråga till Skatteverket om vad detta skulle innebära. Hur långt behöver det vara till barnens planerade flytt till bostaden för att jag ska kunna köpa den idag och hyra ut den fram till att barnens behov uppstår.

Här är en artikel som berör ämnet.

Då Blir Din Uthyrning En Skattefälla | Villaägarna

1 gillning

Därav citationstecknen vid ordet passiv.
Ju de två exemplen fixar jag själv. Sen uppkommer det givetvis situationer där jag behöver leja folk pga tids- och kompetensbrist.
Ja, det är mycket att tänka över innan man slår till :exploding_head:

1 gillning