Investera i radhus?

Det är ännu bara ett utkast/förslag, så jag antar att alla detaljer inte är klarlagda ännu.

I din länk står följande om beskattning av inkomster vid uthyrning inom näringsverksamhet:

• Avdrag för faktiska kostnader, bl.a. räntekostnader och värdeminskning (2 % per år)
  • Kommunalskatt och eventuell statlig inkomstskatt (29-55 %) + löneskatt (24,26 %) eller egenavgifter (28,97 %) på överskottet
  • Det finns även regler om periodiseringsfond och expansionsfond.

För mig är det fortfarande oklart var beskattningen 30% kommer ifrån som @Daniel_Nilsson nämner.

Det finns inga 30% eftersom näringsverksamhet beskattas i inkomstslaget tjänst. Vilken marginalskatt man har varierar.

1 gillning

Det är sant att det är ett förslag men det är såpass väsentliga förändringar att det kommer att påverka totalbilden mer än bara marginellt.

Så förstår jag det också.

Det skulle vara intressant att höra någon särskillt insatt djupdyka i de nya reglerna och ge klarhet i hur de ska tolkas osv.

Exakt. Jag har föreslagit detta som ett ämne för ett kommande podd-avsnitt. Den bild som ges i avsnittet med Mainhome ändras uppenbarligen så det logiska vore att ha ett nytt avsnitt med dem.

Är det verkligen värt merjobbet jämfört med investering i en indexfond? Som flera påpekat så är underhåll en osäker kostnad dessutom finns risk för struliga hyresgäster (ekonomiskt, krävande och annat) och vissa skattemässiga frågetecken.

2 gillningar

Du får deklarera inkomsten som “inkomst av kapital” med hjälp av regeln för att du kan ta ränta för kapital som är bundet i fastigheten. Läs mer om räntefördelning här: Räntefördelning | Skatteverket

Räntesatsen är 8,62 procent för inkomståret 2024.

Så länge inte dina inkomster-utgifter överstiger 8,62% av ditt kapital så är det 30% skatt som gäller. Man får då göra avdrag för saker som ränta på lån (även om lånet sänker kapitalet), renoveringar, VA, EL osv. innan man drar av 30%.

Jag har flera gånger sett påpekandet att det är lönsammare att hyra ut över 10 månader men jag anser det vara felaktigt i de flesta fall. Har man ett sprillans nytt hus som inte kräver så mycket renovering o dylikt kan det vara fördelaktigt, eller om man hyr ut ett attefallshus som inte kräver så mycket reparationer/har så höga el/VA kostnader (kan till och med vara svårt att räkna ut vad VA/el kostnaderna blir i detta fall). Har man höga omsättningskostnader (renoveringar, el/VA och dylikt) så är det till och med lönsammare att hyra ut som näringsverksamhet eftersom dessa kostnader kan dras av.

Sen har du väl sett detta?

2 gillningar

Intressant, får läsa vidare om detta!

1 gillning

Chat GPT har tyvärr fel. Kolla räntefördelning.

1 gillning

Ok, man kan göra en skattemässig fördelning och minska skatten i inkomstslaget tjänst. Kan inte se att ChatGPT skulle ha fel eftersom frågan inte handlat om det.

1 gillning

Nu orkar jag inte läsa inlägget men jag har testat chatboten med juridiska frågor och den är uppriktigt sagt helt bombad. Den har inte bara mängder av sakfel, den hittar på egna lagrum, nämner avgöranden från högsta domstolen som inte ens berör frågan och presenterar det som att den har källor för sina påståenden. Har gjort över 100 försök och inte fått ett klart och korrekt svar en enda gång. Då har jag till och med gett den teoretiska bakgrunder till rättsområden och gett den väldigt renodlade scenarior.

Efter att ha testat den inom ett område där jag besitter mycket kunskap kan jag konstatera att jag inte kan lita på den alls.

4 gillningar

Så kan det mycket väl vara men här är reglerna ganska tydliga. Sedan finns det i vissa fall fler aspekter som man kan behöva tänka på. Vill man få dem klargjorda får man fråga efter dem.

Att fråga om områden där rättspraxis och detaljbedömningar spelar in fungerar knappast. Det behöver sannolikt handla om frågor där det redan finns ganska stor tydlighet kring vad som gäller.

Om jag inte har helt fel, så är det utanför det skattejuridiska värt att tänka på är att privaturhyrningslagen inte gäller vid näringsverksamhet. Då gäller hyreslagen, vilken är mycket mindre fördelaktig för hyresvärden var gäller t.ex hyressättning och besittningsrätt.

1 gillning

Jag vet i detta fall hur det funkar eftersom jag hyrt ut en villa under flera år och varit i kontakt med skatteverket eftersom min senaste deklaration blev underkänd först. Jag ringde då till dem och fick detta förklarat för mig. Deklarationen är nu godkänd och jag har bara skattat 30%.

Orkade inte läsa allt vad chat GPT sa eftersom jag vet vilken information skatteverket har gett mig och vilken deklaration som gått igenom efter att skatteverket granskat den. Kunde bara konstatera att den inte tog upp frågan om räntefördelning alls vilket är det enda som är intressant i sammanhanget.

Det är korrekt, men hyresgästen kan inte hindra dig från att sälja fastigheten. Däremot kan det bli problem om man utan grund vill säga upp en hyresgäst. Jag har än så länge aldrig haft några sådana problem dock. Det är lättare att få en känsla för hur hyresgästerna är när man inte har så många och kan därmed undvika en hel del problem. Jag har även inskrivit i hyreskontraktet att jag kommer höja 2% per år exklusive renoveringar/förbättringar och då brukar det inte vara någon som bråkar om hyran heller.

Jag upplever at många förstorar upp problemen med uthyrning. Rent ekonomiskt så är det dock så att om man ska tjäna mera än börsen så bör man använda hävstång vilket ökar risken.

Är det ingen avgift till förening eller dylikt på radhuset?

Vad blir det för problem för dig om HG inte betalar dessa runtomkring räkningar? Klassiska problemet brukar vara att HG inte betalar el och huset blir stående utan värme.[quote=“Skogshuggarn, post:18, topic:105561, full:true”]
VA betalar hyresgästerna

All el genomgången.
Tak och dagvatten belastar samfälligheten.
Dränering är ok.

Skottning, sandning, gräsklippning står samfälligheten för. Avgiften till samfälligheten betalar hyresgästen.
[/quote]

1 gillning

Min lösning har varit att jag betalar allt och vidarefakturerar till hyresgästerna. Då har jag koll på allt.

3 gillningar

Jo cirka 1200 kr per månad, den kostnaden tar hyresgästen.

Vet faktiskt inte. Vore ju fruktansvärt. Sannolikheten är dock väldigt liten. De arbetar och har barn och tar ansvar, men inget är bergfast såklart.

Viktigast är att det är lätt att hyra ut. En månad utan hyresgäst kan ta hela vinsten det året. Har alla 3 månaders uppsägningstid kan det vara svårt att få in någon ny utan 1 månads glapp. Har man kvar samma hyresgäst i10+ år spelar det kanske ingen roll men byts det vartannat år är det inte kul.

Har hört på flera håll att det är sällan man tjänar pengar på uthyrning, det är bara värdeökningen av fastigheten man tjänar på. Vet inte om det gäller överallt eller bara gäller vår lokala marknad. Men vi har definitivt tjänat mindre på våra hyresfastigheter än på börsen, och med betydligt mer huvudvärk. Hyresgäster generellt är enligt vår erfarenhet inte så lätta att ha att göra med. Försöker nu bli av med fastigheterna men det är inte heller lätt. Blir nog en förlust på alla sätt fast vi hade höga drömmar och förväntningar.

1 gillning