Nedan följer en automagisk transkribering av intervjun gjord med hjälp av AI. Det innebär att den inte är ordagrann och kan innehålla fel.
Visa hela transkriberingen
Jan: Välkommen till RikaTillsammans och dagens avsnitt som handlar om att investera i fastigheter och är ett personporträtt av Filip Sakic. Filip är ju en person i communityn som vi intervjuade för två år sedan då han berättade om sin dröm och sin resa att försörja familjen via att investera i fastigheter.
Jan: Och liksom de utmaningarna han hade var såhär att jo, men jag vill investera i fastigheter men jag hade inga pengar så jag fick börja med att renovera en etta. Och sen sålde jag den, fick lite pengar så kunde jag återinvestera dem i en ny lägenhet, renovera den, sälja den och sen köpa villor till hur det har gått nu där han faktiskt har ett ganska stort fastighetsbestånd.
Jan: Så att vi pratar väldigt mycket om framgångsfaktorer, vi pratar om hans historia, vi pratar om vad som är ett rikt liv för honom. Och jag tycker detta är ett sjukt inspirerande avsnitt för att Filip är så himla prestigelös, han är så generös och delar med sig och verkligen inte skönmålar detta på något sätt utan delar med sig av sina insikter.
Jan: Han svarar på era frågor i communityn och detta är verkligen både ett feel good-avsnitt där man blir inspirerad men också… För dig som är intresserad av hur det är att investera i fastigheter, att ha ett hyreshus med flera lägenheter så är det väldigt många praktiska tips. Och inte minst så är det väldigt många framgångsfaktorer som återkommer oavsett vad man gör i livet.
Jan: Så jag tänker att jag gör det inte svårare än så här utan här kommer då Filip och Karolin.
Caroline: Varmt välkommen till Rika tillsammans-kanalen som handlar om allt som är roligt med privatekonomi och livet. Varje vecka delar vi med oss av våra erfarenheter, vår livsresa, våra framgångar och våra misstag så att du ska kunna göra din ekonomi och ditt sparande och ditt liv lite rikare.
Caroline: Vi som driver den här kanalen heter Caroline och Jan Bolmeson.
Bakgrund och drivkrafter
Jan: Varmt välkommen tillbaka Filip Sakic. Du var ju med i ett avsnitt december 2022 då vi pratade om din resa och ett rikare liv. Att bygga upp ett fastighetsbestånd, att i framtiden försörja familjen på bostäder. Din resa som var att börja med att renovera en etta till att leta efter bostadslägenhet. Eller flerfamiljshus, till hur banken ställde till det så du fick skaffa ett extrajobb som deltidsbrandman. Och hur detta tog avstamp när du fick silvermedalj i VM i kampsporten K1. Så varmt välkommen tillbaka!
Filip: Tack så mycket. Kul att ses igen.
Jan: Ja, men jag tänker så här. För den som inte känner dig eller som inte lyssnade på det avsnittet 279, kan du inte bara ta en kort sammanfattning där du var såhär, du vet, jag kom hem till Sverige som silvermedaljör i det här K1 och jag fick, vad var det, tre rader i sydsvenskan.
Jan: Ja, och en klapp på axeln.
Filip: Jo, men så var det. Och jag har en idrottskarriär bakom mig, ganska kort. Jag var ganska ny eller ung när jag slutade. Och det var då jag valde en sport där man inte får så mycket uppmärksamhet där ekonomin är ganska dålig. Man måste försörja sig själv och prestera samtidigt och tjäna pengar på ett annat håll samtidigt som man idrottar.
Filip: Och det var väldigt mycket jobb. Och så tänkte jag då, ska jag ge tio år till på detta? För jag har tio år till att ge. Det går ganska bra. Men frågan är om jag blir då en en av… En i mängden som kan leva på det. Den lilla promillen som kan leva på det. Och så tänkte jag om lite så började jag med de små lägenheterna som vi pratade om i förra avsnittet.
Filip: Och så blev det någon villa, något flerfamiljshus och nu på sista tiden så har det blivit ungefär 30 bostäder till på de här två åren.
Jan: Den resan måste vi ju liksom…
Caroline: Du skimade över allt hårda jobbet med renovering och din familj har ju liksom… hjälpt till.
Drivkraften bakom fastighetsresan
Jan: Men jag tänker så här, berätta. Vad är drömmen? Vad är drivkraften?
Filip: Steg ett har varit att, lite den utopin som har funnits i huvudet att kunna leva på det på en semi-passiv inkomst. Det har det varit. Att inte byta timmar mot pengar helt enkelt. Och nu har det lite så hamnat i bagaget och jag har smält lite det. Men det har varit en tid där många säger så, det man sår får man skörda ju.
Filip: Men ingen säger att man måste plöja innan man sår. Och speciellt vi som kommer från lite ödmjuka förhållanden att jag har fått plöja nu i många års tid. Och det är nu jag kan börja så. Det är inte riktigt beroende av att gå till ett arbete, att byta verkligen timmar mot pengar för att få ihop månaden och lite så.
Filip: Så egentligen börjar kanske resan nu. Men det är väl en rolig resa bakåt som har skett ju.
Jan: Men om du skulle liksom dyka ner lite i det där. Alltså såhär, vad var det du lärde dig som du inte trodde innan? För att det finns ju så mycket myter kring det här med passiva inkomster och sånt här.
Filip: Jag kan säga att fastigheter är inte passiva inkomster. Det enda passiva är kanske en indexfond. Den är ganska passiv. Men att driva fastighetsbolag oavsett om det är fem bostäder, 35 eller 500, så är det… Det kan vara semi-passivt i tid och en annan. Och nu är jag även en timanställd vaktmästare så jag har försökt att göra det så passivt som möjligt som jag kan. Som ekonomin tillhör till dagsläget ju.
Filip: Men det är en myt, det är det. Att det är passivt.
Plöja, så och skörda - verkligheten bakom fastighetsinvesteringar
Caroline: Men vad motsvarar nu plöjandet? Om vi får bara gå in i det. För att jag tänker att du säger att nu får du så men jag måste liksom tänka så, vad betyder det nu då i verkligheten?
Filip: Jag tänker så att alla renoveringar, alla förändringar där det egentligen handlat om småpengar kan man säga. Där man försöker bygga kassa. Och det är väldigt hårt arbete. Och timlönen är ganska hög men ändå inte… så mycket som man vill ha den ju.
Jan: Framförallt är det ingen trygghet.
Filip: Precis, risken är väldigt hög också. Speciellt i en marknad som varit såhär och veckorna är väldigt väldigt långa och intensiva.
Jan: Men gud, vi har så mycket att prata om. Jag tänker ju sådär spontant för det första såhär att jag upplever ju också att det är en myt där ute att man inte ska behöva jobba. Medan jag påstår, jag läste någon artikel på nätet som var såhär, hur identifierar du någon som luras eller en blåsning eller något som är fejk? Och så var det någon som skrev såhär, om de säger att det innebär lite eller inget arbete, för att alla som har blivit framgångsrika har gjort det med hårt hårt arbete.
Jan: Många timmar, långa timmar. Och så var resonemanget också såhär, att de som driver eget eller tar risk, att det är klart de ska ha mer betalt för att driva eget. Det är som att ta tio år som en vanlig person har i sitt jobb, alltså bekymmer på tio år, komprimera ner dem på ett halvår eller ett år. Eller ta tre års arbete som en vanlig person gör och komprimera ner dem på ett år eller ett och ett halvt år. Och det är därför man får mer betalt. Håller du med?
Filip: Jo men det gör jag. Och just att det är just den risken man utsätter sig för och den kompetensen man måste bygga för att kunna erbjuda någon en produkt till exempel eller ett arbete. Så det ligger mycket bakom det.
Val av affärsmodell och vägen bort från timlönen
Jan: Jag tänker att vi ska prata lite mer om det i resan men jag tycker att vi hamnade på detta spåret som inte alls var det jag hade tänkt men jag tänker att såhär, vad var det som gjorde att du började tänka att jag vill inte ha den direkta kopplingen mellan min tid och min ersättning?
Jan: För att där finns, om vi pratar affärsmodeller, så är det egentligen det du säger mellan raderna är att jag valde en bättre affärsmodell för att kunna tjäna pengar där jag kan få mycket betalt för den insatta timmen och jag kan få betalt flera gånger för den insatta timmen. Vi pratar inte om att den insatta timmen inte behövs.
Jan: Men en fastighet, där kan man använda belåning, man kan använda hävstång, man kan ha en viss trygghet i att den är förutsägbar med hyresinkomster. Hade du någon sån här, du vet såhär, nu har jag gått tre år på ekonomihögskolan, nu har jag funderat på affärsmodeller och haft McKinsey-modellen.
Filip: Nej, du vet inte svaret på den frågan. Ganska lugnt ifrån den, men det var mest erfarenheten att de här timmarna att arbeta för timmar det inte skalbart. Utan det stannar efter 40-50 timmar per vecka och man kan bara få så mycket betalt per timme. Men att bygga en liten fastighetsportfölj den är väldigt skalbar. Och det räcker att man själv sitter på den övergripande kompetensen, sen kan man hyra in allt annat eller lägga ut om man har anställda.
Caroline: Men du kunde ju bara ta ett vanligt jobb ju.
Filip: Ja, då är jag begränsad.
Caroline: Jo men vad var det som gjorde att du inte ville bli begränsad? Att du tänkte att om jag tar ett vanligt jobb, hur trevligt det än kan vara, då kommer jag vara begränsad.
Jan: Vad var det som gjorde det? Precis, för du är ju deltidsbrandman idag. Så det hade ju varit lätt att bara gå från deltidsbrandman till heltidsbrandman.
Filip: Ja, absolut. Och det är världens rulligaste yrke. Man får så mycket att jobba med det. Men det är just det att det är ett yrke som jag valt inte på grund av timpenningen eller arbetssidan. Utan det är just för att jag utvecklas hela tiden i den tjänsten. Men varför jag valde det, eller valde att prova gå den här vägen, för att jag tänkte att det är väldigt platt.
Filip: Och jag kan alltid gå tillbaka till det. Skulle allting skita sig, så tänkte jag, jag kommer ihåg då för fem, sex år sedan jag var mitt i det hela. Skitar sig allt detta så bara ta en anställning och börja jobba som vanligt och jobba. Det är det värsta som kan hända. Så hade jag inte provat så hade jag nog varit besviken.
Den första ettan och början på resan
Caroline: Jag tänker också på den här första ettan som du renoverade för det var ju det första i plöjningen eller vad plöj jag såg det, det var ju första…
Jan: Fröna som sattes i marken och i starten. Har du inte lyssnat nu på filmen?
Caroline: Jo jag lyssnar, jo jag vet. Men det var det första du gjorde innan du tog det beslutet - vad tänkte du då?
Filip: Då var det inte att tänka så mycket utan det var mest att det blev dags att kanske flytta hemifrån. Jag kanske ska testa detta, renovera här bostaden. Jag har hört att man kan tjäna pengar på det. Så typ, vi testar.
Jan: Jag har hört det. Jag skrattar, det är precis så det är. Man är såhär, vad fan jag testar. Jag hört att man kan tjäna pengar på detta.
Caroline: Jag tror det är många som tänker så när man testar någonting utanför boxen. Eller något som någon… kompis har gjort.
Steg-för-steg resan och vändpunkterna
Jan: Men jag tänker också för den som inte har lyssnat på förra avsnittet. Jag rekommenderar att lyssna på förra avsnittet 279. Men kan du snabbt ta såhär okej så hur såg de där liksom, för jag, varför jag skojar med metafor, för jag tror såhär, okej du sådde du plöjde, du skördade. Sen tog du ju den vinsten och sen sådde du plöjde, skördade. Att det är liksom såhär, baka inte bröd på utsänd. Alltså det blir mycket metaforer. Men kan du inte liksom såhär kort sammanfatta, hur gick hur har resan gått till?
Filip: Det blev då någon enstaka lägenhet som såldes av, bara för att bygga kapital. Och sen köpte jag då villa med frisörssalong till exempel, byggde lägenhet i frisörssalongen. Och då köper man det för ett pris. Och sen gör man renoveringen. Och då har man plötsligt… Och hyr ut bägge bostäderna och då går man till banken och så har man ett helt nytt värde och så får man då ungefär 75% av det nya värdet så får man tillbaka sin kontantinsats och så kan man göra om det på nytt.
Filip: Så jag har gjort det. Med ny fastighet.
Jan: Precis. Men alltså Filip, du är så jävla ödmjuk och så är det också så snabb på att bara hoppa och vi vet att du bara hoppar över det har ju inte varit smärtfritt det där. Var det inte något med frisörssalongen?
Caroline: Ja…
Jan: Men var det inte typ asbest eller så var det något sånt här också vattenskada var det. Och sen hade du inte något till för att banken bara låste dina pengar?
Filip: Ja och det var ett sådant exempel där jag gjorde en sån renovering där jag pratade med bankmannen om att detta är min plan när jag blir färdig med detta så tänkte jag komma tillbaka till dig med att få ut min kontantinsats för att kunna göra det på nytt.
Filip: Men så blev det inte utan då var jag tvungen att visa på att mitt kassaflöde gick ihop, att jag gick plus i firman och slutet på året när jag kunde visa upp min balans och resultatrapport. Så det ändå positivt så kunde jag plocka ut ett nytt lån och göra det på nytt. Så det stod stilla väldigt länge för min del. Så jag fick hitta på annat under den tiden.
Problemlösning och utmaningar
Caroline: Men det är ju också sådant som man tänker att jag har hört att man kan tjäna pengar på det här och sen så räknar man inte med alla problem som dyker upp och det är ju så när man också kör eget att det är… extremt många problem som man ska lösa och man kanske har kort tid på sig dessutom.
Caroline: Så jag vill ju bara att den som lyssnar ska ha det i åtanke att problemen kommer att dyka upp och det är också det att det är roligt. Med vissa problem, att man måste vara problemlösare och man kanske utvecklas jättemycket i det också.
Filip: Just det, utvecklingen. Och att man ofta, de problem som man stöter på som du tog upp, det har man inte stött på innan kanske. Så det blir något helt nytt. Man måste sätta sig in i all den energin det kostar och sätta sig in i ett nytt problem. Men som ni säger, man måste få någon tillfredsställelse av det, man måste ha någon typ av vision att detta kommer att leda mig någonstans. Så det är det, tappar man den så är det lätt att bromsa av och tappa alltihopa.
Caroline: Men tappade du det någon gång?
Filip: Inte än, eller kändes lågt vid något tillfälle? Jag har varit förtvivlad vid flera tillfällen. Jag berättar… Jag håller ofta sånt inom mig och jag ältar och jag tänker och jag löser problemen i mitt huvud och jag visar det inte för någon annan kanske men lösningarna kommer, det är det man knyter upp knutarna hela tiden och så vaknar man kallsvettig på den då när räntorna gick upp och jag har hög belåning och flera fastigheter och jag är helt ovan vid detta och så man har svettat sig några gånger men allt har löst sig, det är det som är det fina.
Stöd och mentorskap på vägen
Caroline: Har du behövt prata? Du håller dig inom dig säger du men har du bollat dig lite med någon? Hur gör du när du ventilerar ut de här känslorna? Går du och bastar?
Filip: Ja nästan. Det blir en hel del bastu. Men jag idrottar mycket och sen har jag lärt känna flera som håller på med samma sak. Så det kan också vara ett forum där man lyfter saker och där man lyssnar på de gamla rävarna hur de har löst sitt. Flera har slutat plocka ut löner i sina bolag. De såg det komma för att bygga kassa.
Caroline: Har du fått mentorer då kan man säga?
Filip: Ja kan man säga, vänner och mentorer. Bekanta. Så mycket lättare när det är flera som sitter i samma båt ungefär. Så att man kan…
Caroline: Alltså det är ju värt jättemycket i känslomässigt stöd upplever jag i alla fall i mitt liv.
Framgångsfaktorer och paralleller med idrottsbakgrunden
Jan: Jo då. Men jag tror att… För jag gillar ju liksom såhär att plocka framgångsfaktorerna och det jag hör är ju såhär okej, man behöver ha liksom en vision. Man behöver gilla den typen av problem som man tar sig an. Alltså vi testade ju ett tag till och med vi hyrde ut husvagn. Kommer du ihåg att vi hyrde ut husvagn?
Jan: Och sen insåg vi såhär, vi har aldrig varit på husvagn och vi tycker inte om att åka ut i Hallandsåsen mitt i vintern för att någon inte vet hur man sätter på gas. Alltså det var bara katastrof. Och då insåg vi såhär vi gillar inte den typen av problem. Då vill vi inte ha det. Jag kan vara med i den typen problem som aktier för mig så är att det till exempel är skakigt. Det rör inte mig. Men som du sa shit vattenskada. Alltså då hade jag fått… Äh… Och ringt någon. Så jag tror att man behöver gilla den typen av problem. Man behöver ha en vision. Man behöver be om hjälp. Man behöver prata. Och där tror jag också att många underskattar att egentligen be om råd. Att man är inte först med den typen problem.
Jan: Och så räntan ökade ju på 80-90-talet också. Och liknande.
Caroline: Ja, du pratar om de gamla rävarna. De har ju säkert varit med om en hel del.
Jan: Det har de.
Caroline: Det är spännande att lyssna på dem.
Filip: Ja, det är det. Men ja, de sa så mycket olika. Någon bromsade upp helt och hållet och någon sa du, skit i dina sketna villor. Kolla om du kan köpa någonting nu när det står stilla. Så det tröstade oss.
Jan: Ja men precis såhär. Det var också såhär klassiskt. Det är backar när man rycker.
Filip: Jo, det är bra ord.
Jan: I det där. Men jag tänker såhär, kan du se vad är paralleller mellan din idrottskarriär som var såhär framgångsrik och det du gör i livet nu med fastigheterna?
Filip: Jo, jag tror väldigt mycket. Det ena är att den ena tävlar man i och det andra tävlar man lite mot sig själva. Men arbetet är det likt.
Jan: Vad är likheterna?
Filip: Att just hålla på med samma sak dag in och dag ut. Inte sluta, inte ta ett steg tillbaka utan kommer det något förhinder så går man runt om det på något sätt. Det kan vara någon skada i idrotten, det kan vara någon inställd match till exempel, tappa något kontrakt eller någonting.
Filip: Och här kan det vara någon renovering som inte går som man vill, någon hyresgäst som förstör i husen, höga räntor till exempel, låga belåningsgrader. Men så hittar man sätt att ta sig runt detta och ändå fortsätta köpa och bygga portföljer. Hyra ut fina bostäder och allting.
Råd till nybörjare
Caroline: Det går ju inte riktigt att tycka synd om sig själv så länge. Man kan tycka synd om sig själv en liten stund men sen så hittar man, som du säger, man hittar vägarna runt. Det är som att man behöver ha det här mindsetet att inte ge upp.
Jan: Men vad skulle du säga till någon som är sugen på att börja såhär med fastigheter?
Filip: Ja, jag skulle säga att det beror på hur personen har det ekonomiskt, hur familjesituationen ser ut, hur den jobbar och så. Men jag skulle absolut uppmana till att prova. Och då är frågan, vill de renovera och sälja bostäder eller vill de köpa för att kunna hyra ut? Det stor skillnad. Jag hade en kille som hörde av sig för några veckor sedan och sa att han har ett väldigt bra jobb där han tjänar kanske en dubbel genomsnittslön, svensk lön och så vill han börja flippa bostäder, köpa och sälja och renovera.
Filip: Så tänker jag att du kommer lägga så många timmar på dina renoveringar, lägg dem på jobbet istället, bygg kassa och försök hitta ett hyresbestånd som är semipassivt så du kan ha kvar ditt jobb och öppna en firma vid sidan om och börja hyra ut bostäder. Medan någon annan som inte har något jobb kanske, det är världens bästa grej att köpa och sälja bostäder för att komma igång och bygga lite kassa.
Filip: Så det är de två, vilken sits personen sitter i.
Mekanisk plan vs talangplan
Jan: Men jag tänker alltså såhär provprat här men för jag tänker ofta att man kan ha alltså förr i tiden så kallade jag detta att man kan ha en mekanisk plan som är såhär det som vi brukar tjata om indexfonder till exempel, det kan alla göra det kräver ingen kompetens det kräver ingen tid, det kräver inget kapital alltså du kan börja med hundra kronor men det kommer ta tio, tjugo, trettio år för att få ett väsentligt resultat av det.
Jan: Och jag tycker att det är alltid värt att göra eftersom vi kommer alla bli 10, 20, 30 år äldre. Och eftersom det inte kräver någon energi, någon ansträngning, någon kompetens så är det bara töntigt att inte göra det. Det du pratar om här är egentligen det som jag tror man ska kalla för en talangplan.
Jan: Alltså där man gör någonting tillsammans med sina pengar. Att jag använder min tid, jag använder min kompetens, jag använder min energi för att bygga upp ett kapital. Och fördelen med det skulle jag säga att det går mycket snabbare. Alltså detta kan man göra på tio år till exempel, detta är det beprövade sättet jag skulle nog egentligen säga det enda sättet i Sverige att liksom bli rik och sen spelar det ingen roll om man i den här talangplanen gör fastigheter eller om man gör företag eller man gör skog eller någonting utan tricket är att man jobbar tillsammans med sina pengar.
Jan: Och det som jag upplever kring fastigheter och här får du rätta mig för jag står ju på utsidan att fastigheter har vissa inneboende fördelar men där är belåning. Så det kan bli mycket pengar. Risken är ändå hyfsat begränsade. För att det är inte som bitcoin att fastigheterna över natt faller med 70%.
Jan: Utan visst, de kan falla i värde. Men vi pratade med professor Daniel Waldenström. Han sa att fastigheter ger ungefär samma avkastning som aktier men till halva risken. Men å andra sidan så har du problemet att en hyresgäst kan ringa. Det är lördag kväll. Och den kommer den typen av… Problem, så att det är inte passivt. Så kan man säga och att problemet med fastigheter också att det kräver ett stort engångskapital. Är det liksom hyfsat rätt sammanfattat?
Filip: Absolut. Och det man kan tänka på också att just med fastigheter, man använder mycket hävstång och man ser till att kassaflödet från en fastighet kan täcka den hävstången. Och har du då en kontantinsats på 20-25% och fastighetens värde ökar då med 2-3% per år, då blir det väldigt mycket procent på din kontantinsats. Och under den tiden har du haft hyresintäkter lika så. Plus att du har fått skriva av två procent på fastighetens värde fast att den har får gått upp i värde. Så man skattar mycket mindre på sin förtjänst på slutet av året.
Jan: Ja precis. Man bygger ju egentligen, kan man säga slarvigt sagt, man bygger ju balansräkning skattefritt. Så att du får väldigt mycket värde i fast, du får väldigt mycket för den där arbetade timmen. Både då och framgent i det där.
Analys av CSV-filer och intressenter
Caroline: Men det låter ändå som att man behöver sätta sig in i vissa av de här skattefrågorna.
Jan: Ja men det klart man behöver, det behöver man ju alla.
Caroline: Ja men det behöver man. Förlåt. Jag är inte insatt i detta till exempel. Utan man blir det efterhand.
Filip: Man måste det efterhand.
Caroline: Precis.
Filip: Och det går långsamt så man har tiden. Man hinner växa med det så att säga. Och det är inte så att vi tog upp bitcoin att man blir rikare varje natt eller fattigare varje natt utan man bygger under flera års tid. Och under de här åren så Så blir man bättre och bättre på det hela tiden. Och det gäller då att börja i ganska tidig ålder så att man kan skörda frukten någon gång i livet när man är hyfsat ung.
Strategier för olika startpunkter
Jan: Eller som många andra gör att man bygger upp sitt kapital i ett om och som du sa till Anna som har en bra lön. Och sen kan du ju köpa en hyresfastighet med kanske 10-20 lägenheter. Och så blir det liksom basen. Så jag tror att där är, jag upplever i alla när jag tittar att de som har blivit framgångsrika som du inom fastigheter att startpunkten är lite beroende på hur mycket startkapital man har. Och du som berättade också förr, jag hade inget startkapital. Ja men då fick jag ju börja med den där ettan och sen bygga.
Jan: Och det är egentligen inget konstigt, det är ju det många som har gjort. Men de slutar ju sen när de har köpt den där fyran i slottstaden som de är nöjda med istället för att sen fortsätta så som du har gjort i det där.
Timing och affärstillfällen
Caroline: Men får jag fråga om det här som vi sa om rycka i backarna?
Jan: Ja det är i backen man rycker.
Caroline: Ja och den där gamla räven som sa till dig se om du nu kan köpa någonting när det har typ…
Jan: När räntan är hög.
Caroline: Ja, när räntan är hög. Men hur kan man förbereda sig för det? Att vara framme när affären dyker upp.
Filip: Man kan ju alltid se till att ha kapital eller tillgång till kapital. Man behöver inte äga det själv, ha det på sitt bankkonto. Man behöver veta att det är ett steg bort i alla fall. Och att det går att användas ganska snart om det skulle behövas. Och sen är det att vara förberedd. Affärerna kommer inte komma till en själv. Man måste söka efter dem. Och ibland måste man till och med inreda affären så att det blir en bra affär.
Caroline: Säg någonting mer om det.
Filip: Att man kanske… På kalkylen ser fastigheten inte bra ut, men gör jag detta och detta så plötsligt har jag ökat fastighetens intäkter. Det kan vara att bygga parkeringar, kan vara att köpa tomten vid sidan om och göra någonting av den. Det kan vara att lägga säkerhetsdörr i hela huset där hyresgästerna vill ha säkerhetsdörr.
Då blir det en hyresökning i sådant som man tillför värde. Man tvingar på en värdeökning istället för att marknaden sköter den. När marknaden står stilla så får man tvinga på den.
Jan: Och detta är så roligt att du säger detta. Det handlar ju om såhär, ett, jag upplever såhär, bra affärer kommer aldrig vid rätt tajming.
Filip: Nej det var så bra sagt.
Jan: Det är det ena. Och det andra är såhär, du ska inte göra en affär om man inte har den där övertron på sig själv ibland. Alltså jag vet hur jag kan göra den här affären bättre. Om du inte vet hur du ska göra affären bättre eller du inte kan se hur du kan renovera den här lägenheten då ska du inte köpa den.
Jan: Jag har ett typexempel vi har goda vänner Filip och Jenny Larsson som har fastighetsbolag som heter Laris här i Malmö. De köpte The Ground i Malmö här för några veckor sedan.
Caroline: Vad är det för ställe?
Jan: Det är ett inkubator där startupföretag ofta kommer dit och ofta techintensiva bolag och så samlar de dem. Och det ägdes innan av ett gäng entreprenörer som hade tjänat pengar och sålt sitt bolag och så var det så fan vad ball att sitta tillsammans. Men de var ju duktiga på techföretag. De var inte duktiga på att driva en fastighet. Och det var ju Filip som också då är affärsängel. Han var ju såhär, detta är det perfekta objektet för oss.
Jan: Okej jag kan ha mina företag jag investerar i här. Jag har en fastighet och du vet när han gick där så var han här men shit, alltså de kör ju ventilation och uppvärmning samtidigt så han var ju såhär direkt när de köpte så var han såhär okej det enda jag har gjort här nu två veckor är bara skruvat eller skruvat ner element, dragit ner liksom element som värmde upp och sen AC som skulle kyla ner och då sa han såhär det är ingen annan som hade kunnat göra den här affären och ha den här potentiella uppsidan men liksom han sa såhär jo men titta här kunde jag kombinera två saker som ingen annan kan göra och detta kommer ju bli liksom en fantastisk affär för oss så att jag verkligen understryker det du säger att det handlar om lite kunna se saker bättre än vad de är och sen ha förmågan att ta dem från där de är idag till dit man ser det kan man säga så?
Driftnetto och värdeskapande
Filip: Just när det kommer till de flerfamiljshusen eller de större fastigheterna så är driftnetto väldigt viktigt för att det är det man delar på själva köpeskillingen. Har du ett högt driftnetto så kan du få högre belåning och din fastighet blir värd mycket mer. Så det är väldigt viktigt att jobba med det för att sänka…
Caroline: Vad driftnetto för något?
Filip: När hyresintäkterna kommer in och sen drar man av alla kostnader fastigheten har och lånen och det hela. Och så får man ett netto.
Jan: Men är det inte också såhär för jag kommer ihåg, vi hade ju en period vi kollade på mycket fastighet, kommer du ihåg att vi kollade vid bokskogen så kollade vi på en sån länge jag vet inte, den är förmodligen fortfarande ute till försäljning men då insåg jag ju också att min edge var ju, för där var ju en massa snickare och sånt som kollade på den och sen var det jag. Jag är nog den enda som tittar på det här från ett ekonomiskt perspektiv och det är ju det som jag också upplever har liksom varit en framgångsfaktor för dig, för att det är ju inte bara att du är en duktig liksom hantverkare utan du är ju såhär, nej jag kan inte allting så att jag har ett stort nätverk jag ber om hjälp men jag fattar den finansiella sidan och den finansiella sidan är minst lika viktig som att kunna tapetsera eller liknande. Kan man säga så?
Filip: Sagt att den är lite viktigare än själva tapetseringen för att det finns så många runt om en som kan tapetera men det finansiella är väldigt svårt det krävs erfarenhet, man måste ha gjort fel några gånger för att kunna bygga den erfarenheten och det är få som sitter på den kunskapen och den kan inte riktigt, man kan inte köpa den tjänsten utan man måste sitta på den själv för att kunna driva sitt bolag.
Jan: Ja men precis för många av dem som kan den där, som har listat ut såhär, men där finns hävstång, där finns en ekonomi de gör ju det till slut själva istället för att liksom säga nej jag jobbar som konsult kring det.
Att hantera motgångar
Jan: Men jag skulle vilja komma tillbaka till en sak såhär, hur tar du dig tillbaka när du får den där motgången? För det är ju mycket att springa emot en vägg. Det händer ju liksom hela tiden när man vill skapa någonting. Det inte som att universum lägger sig på ryggen och säger varsågod här får du allt du önskar, Filip.
Filip: Ja, det är just det att vara seg i den processen. Och veta att de inte tar beslut när det verkligen brinner. Alltså man behöver inte ta de viktigaste besluten när någonting har hänt riktigt. Utan det gäller att hantera det, ta hand om det, lugna ner det och sen lägga upp någon typ av plan. Ha lite strategi och inte springa in i problemen utan avvakta lite, kolla, vara lite taktisk helt enkelt. Och inte rusa fast att man puttar på en vägg hela tiden och trycker på. Rusa inte, utan det är ett maraton. Man tar sig framåt men i egen takt.
Caroline: Men har du liksom något exempel där man kan förstå detta i verkligheten?
Filip: Ja, eller jag kan försöka förklara i alla fall. Ett tag nu har det varit finansiering till exempel, att jag hade lätt kunnat säga, okej jag väntar ut den här krisen, och jag jobbar vid sidan om, jag har det hur bra som helst. Men, då kommer jag att tävla mot så många andra när marknaden drar igång igen och försöker köpa till överpris igen till exempel. Och då har det varit att hur kan jag flytta den här väggen som är finansieringen, alltså alternativa finansieringar och fortsätta kunna köpa fastigheter just nu. För att även om räntorna är höga just nu så har vi höga hyresökningar, inflationen är hög, allt blir dyrare och dyrare.
Filip: Och har jag betalt en summa för den här fastigheten idag med höga räntor. Och jag har ändå ett positivt kassaflöde fast att banken har lägre belåning, vi fått in pengar sidan om till exempel. Så betalningsförmågan för fastigheten finns fortfarande och sänks räntorna då och hyrorna ökar så är jag med på den resan igen. Och då sitter jag i… en båt som hänger med själva floden.
Jan: Precis, om tidvattnet ökar så ökar även din båt.
Filip: Ja, precis. Och det har varit till exempel någonting, man kan inte rusa in och bara plocka in lån till vilken ränta som helst utan man får vara taktisk och bryta ner det. Okej banken ger mig bara så då får jag tänka om, jag har lite eget kapital, var kan jag ta in det sista, alltså själva topplånet för att kunna köpa hem det. Och det får man vara försiktig med för man jobbar med hävstånger.
Att våga be om hjälp och ta initiativ
Jan: Jag tänker två saker, det ena jag tänkte på min mentor Claes Erik, han sa alltid när du säger såhär rusa inte in i problemen så sa han alltid såhär Jan, det finns alltid tillfälle att gå på toa exakt som…
Caroline: En time out man kan…
Jan: Alltid ta time out, det är den tuffaste förhandlingen man kan alltid gå på toa. Men Filip, såhär här kommer en tes nu testar jag att klistra på någonting på dig så får du se om du håller med om det jag tänker handlar det inte också mycket om att hitta hitta energin i den långsiktiga visionen alltså såhär, att när det känns såhär men vad fan, att jag gör detta för att… Alltså förstår du vad jag menar?
Filip: Jo, absolut. Och det är nästan en självklarhet att man har det och att man kan luta sig tillbaka på det. Även om man tar en paus några dagar och bara umgås med familjen hemma, går inte ut och jobbar till exempel, springer i skogen eller någonting så har man ändå den visionen. Springer man milen i skogen så tänker man igenom det och man lutar sig tillbaka. Det är en fin tanke som ligger där och har man då kommit en bit så säger man shit är det inte omöjligt. Frågan är bara hur många år det kommer att ta. Kommer det att ta fem år eller tio år? Det är det ligger på.
Caroline: Du menar att man kan vila lite i visionen?
Filip: Ja men den fina tanken när man vet så att det är dit jag är på väg.
Vision och drivkrafter
Caroline: Men kan du inte värva ut den? Hur ser din vision ut?
Filip: Ja det var då vi snackade lite om steg ett innan att kunna leva på det och steg två är då vad gör man nu när man fortsätter man bygga i egen regi till exempel och behöver man det? Har man 50-60 bostad då kan man leva på det eller så kanske man hittar någon nisch inom fastighetsbranschen och då bygger bolag på riktigt, kanske med externt kapital med flera personer alltså bygga ett bolag som verkligen går skala där man inte är själva huvudaktören utan det finns flera folk anställda.
Jan: Ja men typ såhär, det som vi känner igen som Balder som Erik Selin och då…
Filip: Då har man plötsligt en portfölj hemma som är en säkerhet som är ens försäkring, livförsäkring och sen har man all den här fritiden man får tid för det för att bygga bolag på riktigt.
Jan: Men såhär, är visionen bygga bolaget alltså står det för att jag upplever att du kommer fortfarande till strategin, är du med? Vad är drömmen sen då? Varför gör Filip detta på dagarna?
Filip: Ja, jag har någonting i mig, någonting så jag får ingen ro av att bara vara stilla. Så jag måste ha någonting, jag måste ha den visionen att gå efter, för annars går jag ner mig. Det blir ganska platt och det passar mig inte. Så att nu när detta börjar bli stabilt så är nästa att bygga bolag. Och då är jag inte bunden till någon timpenning eller något sånt för att jag har ändå min försäkring här borta. Så det är någonting, jag har något, hitta någon typ av nisch och bygga på den. Och det är sådana saker jag kan hålla på med hela livet. Sen kan man gå i pension när man är 50, när man är 45 eller 80.
Livet som drivkraft
Jan: För såhär, förlåt nu blev det hemmapsykologiskt. Jag var såhär, vänta skulle inte jag prata om fastigheter här? Jo men jag tänker såhär. Filip, handlar det inte egentligen om att du har den här drivkraften av att utveckla, att utmanas, att bygga, att få överkomma, att lösa problem? Och egentligen är det väl lite samma grej som återkommer när du tävlade i K1 och att det är samma sak som nu när du bygger fastighet.
Jan: Som du sa innan det är klart att min tävlingsbakgrund har spelat roll, men man kan också säga att du har fått en uppsättning kort som heter jo men där är inte driv, där är en rastlöshet där är en, jag vill kombinera olika saker, jag vill göra det med olika människor. För jag gissar att du hade tränare och coacher när du tävlade och att det egentligen är lite samma sak i deltidsbrandmannayrket.
Jan: Att du har ganska mycket, kanske omedvetet för många gör det här omedvetet designat ditt liv. Så att du får utlopp för de här grundläggande drivkrafterna, de här värderingarna. Kan det vara så?
Filip: Jo då, det läser man ju nästan.
Caroline: Jo men det är ju också så att visionen kan ju vara att få utlopp för dem. Så att det inte behöver vara någon sån här grönskande paradis någonstans utan man vill bara leva livet så bra som man känner att man kan.
Jan: Ja för det är detta som jag upplever ibland att folk missar så du vet så att folk kan säga, jag ska göra en fire eller jag ska skaffa passiv inkomst, sen ska jag lägga mig på en sandstrand och dricka paraplydrinkar. Jag har ju extremt svårt att se att det skulle hända med dig.
Filip: Det funkar ju två veckor
Caroline: Det är bara semestern.
Jan: Att ofta de som blir framgångsrika och som du själv säger såhär, du har inte hunnit spelet men du är på god väg och där är det ofta att pengarna eller det är ofta en bieffekt av att få det här skapandet att se vad saker skulle kunna vara och den här tillfredsställelsen när man lyckas och uppnår det.
Jan: Och den känslan gissar jag förmodligen är att stå på prispallen eller köpa fastigheten, lyckas att det är same same.
Filip: Jo då, visst det så. Och många kan inte relatera till det. Men nu när du pratar så relaterar jag till allt i djupet. Och jag kan tänka mig att ni har säkert samma känsla, samma upplevelse. Och det är många där ute som förstår precis vad vi säger. Och vissa bara tänker, vad fan snackar de om? Kan jag ha sex veckors semester istället för fyra? Så önskar jag det.
Att designa sitt liv efter sina drivkrafter
Jan: Men jag tror, det är bra att du kastar ljus på det för vad jag tror att det handlar om är att många är nog inte vana att titta såhär men vad har jag för drivkrafter? Vad har jag för värderingar? När mår jag bra? Och göra mer av det.
Jan: Utan man har liksom tagit den här uppsättningen, jag har talang för att vara kreativ och konstnär men sen så, för jag gillar kreativitet, men jag var inrutad i en civilingenjörs ruta och så skulle jag jobba på Ericsson och jag kände såhär jag dör ju lite inombords.
Caroline: Du hade inte ens börjat på Ericsson.
Jan: Nej jag hade inte ens börjat på Ericsson om jag kände då deppig liksom. Medan andra har mycket större uthållighet än jag som bara, nej men jag går dit och så ska jag kämpa för man ska göra den här Luther-grejen medan jag är såhär, jag pallar inte, jag sticker. Och jag tror att vi har alla en uppsättning kort men jag tror att vi har nog inte alla liksom spelat de korten optimalt utan vi spelar dem så som samhället vill eller liknande.
Jan: Och jag tror också för jag pratade med en vd som hade sålt sitt bolag och han hade sån sjuk ångest han var såhär det var i december så var han såhär, du är i mars då kommer jag liksom sluta alltså jag har sån sjuk ångest, vad ska jag göra nu?
Jan: Och sen så pratade vi om lite detta samtal vi har nu och så insåg vi också att han gillade också utveckling och han gillade att få sådär typ en belöning såhär, okej så han berättade när jag var 19 så var jag i Thailand och så lärde jag mig dyka och så tog jag padi open water och sen padi rescue diver padi night diver och liksom han var såhär det var så jävla coolt sen insåg han såhär, men detta är precis det jag gör på företaget jag har byggt det från en nivå till nästa till nästa och jag fick investera och sen fick jag såhär, jag är årets företagare och såhär såhär, perfekt så vad hade du kunnat göra nu?
Jan: Han bara jag vet inte, sen ringer han såhär två månader senare bara, du Jan jag har börjat såhär, motorsågsutbildning, nu har jag gjort level 1 och då var det som att säga nu har jag köpt skog också och jag ska gå level två.
Caroline: Man kanske behövde få vara lite i den tomheten för att skogen skulle dyka upp på honom, så kan det också vara att förstå att man vill levla i en viktig insikt kanske.
Om motorsågskörkort och framtidsplaner
Jan: Så måste jag fråga såhär vad är grejen med motorsågscertifikat? För jag vet att du också gör det.
Filip: Jag gick den här om veckan så jag blev ju körd.
Jan: Nej, det var bara en slump att just det var döcoolt nu båda två.
Caroline: Men har du någon nytta av den nu då? Var det en balj?
Filip: Ja, det var en rolig grej. Jag har nytta av det i yrket ju.
Jan: Som brandman?
Filip: Ja, precis.
Jan: Eller är det skog på gång?
Filip: Det är nog lite skog på gång men inget konkret men jag har kommit i kontakt med en skogsägare och det är den gamla räven som jag kallar honom så det är den vägen det har gått och det är ganska intressant hur vi kom i kontakt för det var då för ett år sedan ungefär eller två år sedan var det lite efter att vi hade setts så såg jag han hade bestånd utanför Lund på ungefär 60 lägenheter så kom jag över hans kontaktuppgifter på något sätt och började så inleda kontakten för en försäljning eventuellt.
Filip: Så snackade vi bara på telefon och han visste inte hur gammal jag var eller någonting hur jag såg ut eller vem jag var men vi snackade i 20 minuter så fick jag till en visning så vi skulle ut och kolla på beståndet, så kom han rullade in i sin S-klass parkerade en bit ifrån, så kom jag med min jordsvettade firmabil, lätta lastbil men så gick vi ett varv jag kollade på det och ville, så frågade han mig lite hur ska du köpa detta? För att jag är en ung tåg ja men…
Caroline: Det är väl bra om jag gillar sådana folk ärliga han var helt så rakt på…
Filip: Varför slösar du min tid? Har du lurat ut mig? Så berättade jag lite vad jag höll på med och att jag skulle inte köpa hem det själv utan jag kanske hade någon med mig att det hade gått bra så snackade vi och sen kom mitt skambud på hans bestånd men han tog det ganska bra och istället för att jag köpte hans bestånd så har vi blivit vänner så vi har varit i Österrike och åkt skidor och vi har varit i hans skog och jobbat och lite så.
Filip: Så det var det hållet som jag kom in och så visade det sig att han har en semesterbostad en halvtimme ifrån var min mamma har lägenhet i Kroatien så vi har även träffats familjerna tidigare.
Kombinera arbete och fritid
Jan: Ja, är så fantastiskt. Du är ett levande exempel på så många saker som jag brukar försöka beskriva för folk. Det handlar också om att kombinera. Du vet, folk frågar ibland såhär, jag har min arbetstid och sen har jag min fritid. Jag upplever också att för många framgångsrika människor så smälter detta ihop. Var det fritid eller var det jobb? Who cares? Det är bara tid. Ja, men fan fantastiskt. Vi kan åka skidor tillsammans vår familj kan träffas och vi kan göra affärer. Det är ju bara något ballgrej man gör med roliga människor, eller hur?
Filip: Jo, och just det, vilken hävstång det blir på det när man kan umgås och spendera både fritid och arbetstid tillsammans. Hur optimalt är inte det för ens tid och ens byggande? Ja! Så det gäller att inse. För att man kan sitta och käka middag med någon som man inte har något att dela med riktigt. Och så kan man käka middag med någon där man verkligen tar flera steg framåt i någonting. Ja! Så det är stor skillnad.
Jan: Ja!
Filip: Och jag tror att när man väl har insett det så drar man sig till de människorna och han har väl nått värde i min alltså min drivkraft, drivkraft och energi och tid.
Jan: Och särskilt om man är äldre så börjar man också säga såhär att det är ju inte nödvändigtvis om man har barn så är ju inte det nödvändigtvis schysst att de ska äga ett fastighetsbestånd som inte de är intresserade av. Det har vi ju haft massor av folk i communityn också som vi hade en kvinna som liksom 26 år gammal fick av sin pappa såhär, men här är en massa fastigheter. Och hon var såhär fast jag ville bli jurist. Liksom. Och då är det en sån här mycket bättre lösning. För då vet man ju såhär med de här fastigheterna för man har ju ändå en kärlek till det man gör. Du pratade ju förra avsnittet också såhär jag ser ju mina hyresgäster som mina kunder. Du vet jag tar hand om dem och skickar grejer och liknande.
Jan: Så att det här är ju jättemycket värde med att ha någon som är yngre.
Caroline: Tyckte kanske att det var härligt att få liksom ge vidare sin kunskap och sitt engagemang.
Filip: Och jag ser värde i hans kunskap så det blev verkligen ett utbyte. Eller har varit hittills.
Jan: Exakt. Jag blev så himla glad. Glad Filip för det här.
Utvecklingen sedan sist
Jan: Men kan du inte berätta såhär så vad har hänt sen sist?
Filip: Ja då höll på med de villorna. Hade någon tvåfamiljshus och lite så. Och nu har det blivit ja, 36 bostäder totalt.
Jan: Har det blivit ett flerfamiljshus som du tittade på?
Filip: Ja, av de 36 så är det ett flerfamiljshus på 22 lägenheter. Och sen är resten marklägenheter med 3-4 bostäder tillsammans och någon enstaka villa. Och så har jag sålt av någon villa nu längs med vägen. Och planen är att jag säljer av villorna efterhand. Jag har 16 bostäder till under due diligence kan man säga. Så att affären inte är klubbad helt men det kommer nog under året.
Jan: Och hur känns det då att ha levelat?
Filip: Jäkligt roligt. Och just att ha ryckt lite i backen som du sa jag. Och tagit vara på den här chansen, fast det inte varit jätteroligt för att villorna har inte tjänat så mycket pengar. Men den här inbromsningen har gjort att jag har kunnat köpa för att komma åt en fastighet på 22 lägenheter är inte skitenkelt. Det gick ju, och det var tack vare för att allting bromsade och jag hade tid att tänka, jag hade tid att lägga upp en plan, jag hade tid att hämta.
Jan: Ja, och du var ombytt till matchen.
Filip: Ja, precis. För det där tänker jag också ibland att vi underskattar track record att du hade inte kunnat köpa denna nu om du inte hade gjort allt det där tidigare och har den tryggheten så att ibland så ser jag också som att man behöver bygga muskler därför brukar jag också säga att det är inte alltid superbra att det kommer in någon som har kanske jättestort kapital med ingen erfarenhet för då kan det också vara såhär ja, man fattade att fastighet är bra men man köpte för dyrt eller man köper den, man har inga kontakter eller man liksom, det är ju ganska lätt att gå bort sig alltså att göra en bra affär dålig.
Vikten av lokal kännedom
Jan: För det är också någonting jag har tänkt, för det sa du ju sist att du bor i Skåne men att göra detta i centrala Malmö det går ju inte utan du har ju sagt att det finns ju jättemånga bra objekt, ofta bara en bit därifrån man bor.
Filip: Precis och jag är kvar vid den strategin och jag har kollat på några objekt i Malmö men då krävs det en så hög kontantinsats för att få ett positivt kassaflöde och då blir avkastningen på ens egna pengar inte så stora. Och det kanske man gör senare i tiden när man verkligen bara placerar sina pengar i något fint bestånd där värdeökningen är ganska bra men hyresintäkterna kanske går plus minus men man behöver inte leva på det.
Jan: Ja, eller om man har stora mängder pengar typ Akelius eller det var ju vissa det var ju någon, jag tror, var det inte Akelius som köpte Åbergs bestånd när hon gick bort för många år sedan och så vet jag att kompisar som äger fastigheter i Malmö de var såhär, alltså de köpte det till en och en halv procents direktavkastning och såhär det var ju, de dödade marknaden i Malmö för att det var såhär, ingen av oss andra kan köpa någonting på en och en halv procents direktavkastning.
Filip: Så den strategin är densamma jag håller mig ungefär en halvtimme hemifrån och jobbar utanför Lund ju.
Nya lärdomar
Jan: Ja och Ja, bra. Men har du lärt dig någonting nytt de senaste två åren?
Filip: Ja, det har jag. Något konkret ska jag försöka plocka fram ur bakfickan. Det har varit just det att man jobbar bara med siffror. Om det är två lägenheter eller 22 är det inte så jättestor skillnad. Förutom att man har med lite fler människor att göra, lite mer administrativt arbete. Men att ha till exempel 20 villor eller 22 lägenheter samlade. Man tar hand om de 22 lägenheterna så mycket enklare och man får så mycket högre avkastning på sin investerade timme när det är samlat. Det är ett tak man tar hand om, en grund, samma fönster.
Jan: Inte 22 olika tak.
Filip: Precis, och det är inte 22 olika fastigheter man behöver lära känna. För varje hus är byggt på lite olika sätt, ligger på en annan grund, söderläge, så att träd i närheten till exempel. Men här har du dina 22 samlade, så man kan verkligen göra det till en liten pärla som man kan ta hand om och lära känna bra. Och lär man känna den bra så kan man egentligen administrera alltihopa via en telefon om man har en vaktmästare ute, var man har varit där och haft det året introducerats i alla felanmälningarna och allt sånt. Lärt känna pannrummet och allt sånt. Så det är mycket lättare att outsourca en sån fastighet än vad det är flera villor.
Filip: Så det är en erfarenhet på sista tiden. Och därför tänker jag om lite i strategin att fast att villorna kanske har en… Normal värdeökning för att när man säljer dem säljer man inte dem till något avkastningspris som man kan kalla det så.
Jan: Man säljer det till värdet på hemnet till exempel.
Filip: Och då oftast historiskt har värdet på det varit lite högre och gått lite snabbare på villorna än på flerfamiljshusen i och med att hyresregleringen är ganska hård här nere. Plus de som köper flerfamiljsfastigheter är ju ofta proffs. Som också vi liksom fattar många gånger kalkylen allt handlar om kalkylen.
Familjen och affärerna
Caroline: Men jag tänkte fråga hur bara såhär, hur låter liksom din och din fru Johannas samtal vid middagsbordet när ni pratar om jobb? Eller pratar ni om jobb?
Filip: Ja, inte så mycket faktiskt. Det är mest om jag har någonting på gång så delar jag med mig av det med henne. Har jag något halvjobbigt kanske jag nämner det också. Annars är det prat om mycket annat. Det är det. Och hon hör det när jag snackar i telefon och när jag sitter vid datorn och alltihopa. Så hon vet vad som händer, vad som pågår. Men ganska naturligt Så blir det inte så mycket snack om det.
Ett rikt liv
Jan: Bra, men vad är ett rikt liv för er? Eller för dig?
Filip: Att kunna umgås. Att kunna ha tiden. Oavsett om det då blir tillsammans. Som vi snackade om innan. Att de middagarna blir hälften fritid, hälften arbete. Men att kunna ha den fritiden till att umgås. Till att jag vet inte, frihet på något sätt, om man kan sammanfatta det. Och det behöver inte vara på ett egoistiskt sätt att jag bara ska ligga på stranden. Det kan vara till exempel om min mamma och morfar behöver hjälp med någonting så behöver jag inte fråga chefen om jag kan åka hem till dem och hjälpa dem med det utan jag kommer direkt.
utan jag kommer och jag ställer upp.
Jan: Det är just det men det är också det blir väldigt hopp här nu men jag hade ett intressant samtal med en följare i communityn som kom från Kroatien. Och så sa han såhär, alltså Sverige är lite intressant för jag har ett stort kapital, massor och i Kroatien så hade vi ett stort fastighetsbestånd. Men nu när jag kommit här till Sverige så upplever jag att det är jättesvårt att komma in.
Caroline: Komma in på fastighetsmarknaden.
Jan: Ja men till exempel så sa han såhär, jag har kollat på objektvision men jag fattar ju såhär, det är ju inte de bra objekten som alltid kommer ut på objektvision. Utan såhär att i Sverige så handlar det ju mycket om nätverket och att bygga upp den här kontakter, både kontakter med banken eller kontakter med andra. Skulle du hålla med?
Filip: Jo, lättaste sättet att komma in på marknaden är att betala överpris för någonting som ligger på objektvision. Och så kommer vi tillbaka lite till det att inreda de affärerna själv. Och ofta så finns de inte på objektvision utan de kommer kanske via något samtal. Till exempel den senaste fastigheten som jag har due diligence på är ett samtal från en mäklare som jag har käkat lunch med och berättat att jag har letat efter fastigheter i ungefär den storleken en halvtimme hemifrån mig själv.
Filip: Sen har det varit fler samtal och jag har lagt bud på lite olika fastigheter och denna har varit… Det är halvvägs hemma och det är på det sättet och det är också någonting som byggs över tid. Jag hade inte käkat någon lunch med den mäklaren när jag var 20 och höll på med min lilla lägenhet.
Jan: Nej för att det har kommit track record också.
Filip: Exakt det finns ett CV som har byggts och han har till och med sett den här senaste med 22 lägenheter så det var han som tog kontakt med mig och så, vad är det för fastigheter du har köpt och jag har sålt någon villa med en kollega till honom så hon förmedlade kontakten till exempel.
Relationernas betydelse
Jan: Exakt, för det är det som jag också vill egentligen kasta ljus på, att det är också ett relationsspel. För det fattar man också från mäklaren, alltså det är mycket enklare att bara ringa ett telefonsamtal för att sälja ett objekt än att jag ska lägga ut det på objektvision, sen ska jag få en massa personer som ska svara som jag inte vet vilka de är jag kanske ska åka ut och så är det liksom bortkastad tid då är det ju bättre att jag pratar med, ringer de här tio personerna jag har och att man liksom också gör det långsiktigt och investerar den tiden och den energin.
Filip: Och det är egentligen största skillnaden mellan villorna och flerfamiljshusen, att kontakten sker just på det sättet du beskriver.
Jan: Exakt. Om vi tar det exemplet som vi hade innan med Filip och Jenny, de har också jättebra kontakt med banken. Ibland är det banken som ringer oss för den här ground-fastigheten. Där kan det också vara bättre ur bankens perspektiv att fastigheten ägs av en professionell fastighetsförvaltare än ett gäng glada entreprenörer. Så många gånger är det ju såhär, hur kan man skapa de där win-win och att tycka att det där är roligt.
Läsarfrågor om fastighetsinvesteringar
Jan: Några läsarfrågor också från Jesper Angaudlin. Hur funkar det att vara fastighetsmogul i ett land där det inte riktigt är krattat för att man ska kunna äga flera fastigheter?
Filip: Gör det till ett företagande. Ja, jag kanske förstår lite hur man tolkar frågan men just gör det till ett företagande och bygga balansrapport och sköta det som ett företagande så man inte ser sig själv bara som en hyresvärd utan man gör ett företagande av det där man har en planering framåt, där man kollar över sina balanser och det hela.
Filip: Så jag tror det är hemligheten och jag hade inte riktigt krattat för det för att till exempel i våra grannländer eller USA eller något sånt så kan man bara stapla på fastighet efter fastighet jag tror man kan ha tio fastigheter i USA på privatlånen men här får man bygga företag av det hela.
Utmaningen med att sticka ut
Jan: Såhär, för någonting jag också kan uppleva ibland är att när man är på den här resan jämfört med jämnåriga kompisar för att man ibland man startar på samma ställe men sen efter att åren går så blir skillnaden större och större kan du uppleva att det ibland kan kännas ensamt eller att det kan upplevas som att det blir liksom en att folk pratar för folk kommer alltid ha åsikter.
Filip: Jo, och väldigt tydligt det har varit väldigt tydligt speciellt om man kommer från en vanlig medelklass där föräldrarna är… Ingen har någon fördel på någonting, utan det är ungefär samma alltihopa. Och det är väldigt tydligt de avstickarna som har stuckit. Och bara det att jag flyttade utanför Malmö för fem sex år sedan har också gjort väldigt mycket. Och det är mycket ensamt det mycket ensamarbete, men familjen blev viktig. Och de får man umgås med blev väldigt viktiga på ett sätt. Och väldigt öppen kommunikation med konstruktiv kritik och beröm och det hela.
Filip: Medan hade jag umgåtts med de vännerna bak i tiden så hade det bara varit ytlig kontakt. Kanske ett tävlande någonting.
Caroline: Avundsjuka eller?
Filip: Ja kan vara. Och sen är jag inte sån som har något större behov av många ytliga sociala kontakter. Det ger mig ingenting. Men några få djupa, där man verkligen kan samarbeta, det betyder mycket för mig. Så det är lite hur man är som person i den resan. Men det är väldigt tydligt.
Jan: Vad säger dina brandmannakompisar?
Filip: De tycker det är skitkult. Men det är också så just det yrket är lite speciellt för att även de som jobbar heltid säger att själva brandkronan är bara en bisyssla. Många har bolag vid sidan om. Ofta är det någon typ av hantverkeri. Någon är bilmekaniker, någon är elektriker, någon är snickare. Och så driver de lite bolag på arbetstid. Alltså för ihop vardagen på det sättet. För att man jobbar ofta dygn, man har många lediga dagar per vecka och man kan lägga upp…
Jan: Ja men det är precis, det funkar bra. Där finns en frihet att kunna få göra andra saker på sin fritid och där finns ofta ingen såhär nej du får inte bedriva konkurrerande verksamhet.
Filip: Nej. Ja precis, det är svårt att göra det. Och sen har vi någon som bara slappar och tar så mycket semester som möjligt och kallar sig miljonär i fritid. Samtidigt som han är brandman. Så det är vilken väg man väljer att gå i.
Mer läsarfrågor om finansiering
Jan: Här blir det lite mer såhär konkreta fastighets… Han verkar inte säga fastighetsa. Stämmer det att man idag nästan behöver ha 50% kontantinsats för att köpa sin första fastighet?
Filip: Kan stämma. Beroende på relationen med banken. Tidigare CV och affären i sig. Faktiskt skulle jag säga. Dåligt svar. Jag kan säga så, jag själv har köpt en fastighet med 75% belåning under den här tiden men jag fick även en offert från en annan bank på 60% så det beror lite på var man ligger under resans gång och CV och relationen skulle jag säga. Men fullt möjligt har han fått det någonstans så är det inte dåligt, det är inte mot honom utan det kan vara ett generellt svar.
Jan: Min upplevelse är att 60% behöver man betala själv, alltså 40% handpenning. Hur ser du på möjligheten att komma igång idag jämfört med när du själv började?
Filip: Just nu är vi i en liten backe, bättre att komma igång idag än vad det var för… 7-8 år sedan om man tänker rent ekonomiskt för att för 7-8 år sedan jättemånga var ute och bjöd, räntorna var på noll väldigt låga och kan man komma igång idag och göra en stor affär som första affär kanske om man vågar det så kan man nog komma mycket längre än om man hade börjat med sina små affärer för några år sedan många tänker nu, oh det är så mycket svårare idag men man får kolla på man får bryta ner det och verkligen kolla på förutsättningarna för kan man då köpa något som är billigare just nu ja kanske till lite högre kontantinsats i längden kommer man nog vinna på det, det tror jag. Men det är en liten motbacke, så man får vara kreativ.
Jan: Har du märkt, det är fortfarande Marcus fråga, har du märkt någon förändring i hur banker resonerar kring lån?
Filip: Ja, lite mer konservativt det gör de. Men återigen beroende på relationen med bankmannen eller bankkvinnan är väldigt avgörande. För har man då ett litet bestånd så kan man plocka ut lite lån på sitt befintliga bestånd och använda det som kontantinsats för nästa köp. Så plötsligt har du köpt en fastighet utan att öppna plånboken. Ditt befintliga bestånd och sen vet jag också att folk, också vår omgivning har att vara redo att ha upparbetad kontakt, för det sa jag till min kompis som var såhär jag har alltid nu har han ett fastighet och gjort detta länge men han sa såhär, vi har alltid 10 miljoner redo i en kreditlina så att liksom såhär vi kan gå till en mäklare eller om en mäklare ringer så kan vi alltid såhär skicka proof of funds han sa såhär, titta här vi har 10 miljoner och vi är redo att göra affären och vi kan göra den snabbt så att ha bra ja men tyvärr bra kontakt och att vara ombytt i matchen den har vi lite varit inne på.
Strategi för framtiden
Jan: Hur ser din strategi ut idag?
Filip: Flerfamiljshus, gärna något som är eftersatt höja värdet på sikt och sen hitta en nisch om nischen kanske blev flerfamiljshus eller det blev kanske fastighetsdelen inom fängelsebranschen om den ska privatiseras eller någonting men hitta någon typ av nisch och satsa på den längre fram men det ligger några år bort.
Jan: Om du skulle börja om idag vad skulle du göra annorlunda?
Filip: Strunta i de små lägenheterna och villorna och all den tiden som har lagts ned och hittat flerfamiljshus direkt, men det är lättare sagt än gjort, det är det och för min del var det i princip omöjligt men har man de förutsättningarna så hade jag kanske skippat de små objekten.
Jan: Vad kostar sånt här 10-20 familjer som lägenhet idag?
Filip: Man kan räkna på mellan 1-1,5 miljon per bostad och så får man gånga det med antalet och sen kan man alltid göra klipp man kan köpa något som är väldigt eftersatt och…
Geografiska överväganden
Jan: Men alla sådana här rädslor som folk ofta har kring hyresfastighet särskilt nu kommer alla fördomar här, nu hittar jag på nu bara säger jag för att vi har kompisar som bor i Klippan och vi gillar såhär men såhär, shit vet, köpa en flerfamiljshus i Klippan, det känns ju skitläskigt vad hade du sagt?
Filip: Ja, Klippan är läskigt det håller jag med om men man får tänka så bostäderna det är en produkt och någon måste hyra dem när det kommer till flerfamiljshusen är den största boven, det är inte ränteökningarna utan det är vakansen. Man får kolla befolkningen, hur den förflyttar sig. Till exempel Västkusten här var vi bor, det är väldigt så folktätt och det är lätt att hyra ut.
Filip: Både Malmö, Lund, Tjellinge till exempel. Klippan? Nej, inte Klippan. De har en ganska hög vakansgrad där uppe Helsingborg uppåt.
Jan: Ja, okej har de det?
Filip: Ja, de har det jämfört med oss här lite längre ner, Malmö och Lund. Och det är egentligen det man ska kolla efter, befolkningsökningen i det området som man handlar i. Och det kan man följa i kommunens hemsida, ibland Wikipedia, frågan om det stämmer. Men det går att följa. Och så vill man också kolla att… Man får göra lite så bedömningar. Kommer den fortsätta öka om jag köper det här för jag vill äga det många år framåt. Och då är de största kunderna det är människorna. Utan människor så är fastigheter helt värdelösa.
Befolkningsutveckling och kommunsatsningar
Caroline: Det är som en kommun då som börjar satsa på sitt område då är det en bra grej det kan dra människor. Eller hur tänker du då?
Filip: Jo men det gör jag. Och sen kan man vända på det och säga att de bygger jättemycket. Men då får man kolla proportionen mellan ägande och hyres. Man vill gärna vara en liten aktör där det är få hyresrätter i det området till exempel där jag bor så är det väldigt få hyresrätter och då blir jag väldigt attraktiv om jag sitter på hyresrätter för de äldre som har sålt sina hus till exempel eller de som inte har råd att köpa just nu så man får vara lite taktisk var man köper.
Caroline: Jag tänker inte att de bygger utan jag tänker så att de ska bygga ett nytt sjukhus eller bibliotek eller det kommer någon industri dit det är toppen.
Jan: Ja för det drar till sig människor men jag vet också att en kompis som hade så att när han var lite orolig så gjorde han såhär han har inte köpt fastigheten men då har han ut en annons på Blocket och var såhär, jag funderar på att köpa den här fastigheten finns det intresse för att hyra såhär, du får liksom förtur och då var han såhär, när jag fick såhär 300 svar på tre dagar så var jag såhär, där finns en marknad.
Filip: Det är smart ju.
Tips för hyressökande
Jan: Men då tar vi en helt annan fråga för jag brukar ju säga att hyreslägenhet är liksom ett underskattat lyxboende för många. Liksom hur ska man göra när man söker en hyresrätt? För jag tror att det är många som ibland har skickat och så känns det som att man skickar till ett svart hål.
Caroline: Men man skickar inte till ett svart hål, det tror inte jag. När man skickar till en privat fastighetsägare.
Jan: Jo, men såhär, Filip och Jenny har själva sagt såhär att vi kan få in 400 ansökningar till en lägenhet. Sen gör de ju coola grejer för de avanonymiserar så att de inte vet namnet på den som söker för att de inte ska fördomar kring folk och sånt. Men hur ska man göra för att få en sticka ut?
Filip: Det viktigaste skulle jag säga, precis som jag gör till banken. Jag säkrar upp på så många sätt. Jag är en säker hyresgäst, jag har en god ekonomi, jag är skötsam, jag har referenser sedan tidigare och har all den infon i sin ansökan. Som att man nästan lämnar in ett CV. Som är bra skrivet där alla underlag finns det är egentligen det och sen kollar inte jag så mycket på vad de heter det är lite mindre viktigt men att säkra upp att detta kommer inte komma med massa bry om den här personen flyttar in han vill bara bo som ensamstående.
Caroline: Då låt oss säga en ensam kille versus en ensamstående mamma med två barn vilken är den säkraste där skulle du säga?
Filip: Ingen av dem utan det är mest vad de sitter på för till exempel om de har jobb hur de försörjer sig, är de tillsvidare anställda, har de referenser från tidigare hyresvärd och så slår man en signal och verkligen kollar om det varit problem med hyran innan.
Caroline: Det är jobbet alltså som spelar stor roll.
Filip: Ja eller betalningskapaciteten. Ja precis. Det skulle jag säga är det säkraste. Ja förlåt och sitter man då i en dålig sits och brister på många sådana så ska man nog lägga ett år på att få ordning på allt detta och då kommer man nog öka.
Jan: Eller jag brukar ju alltid också säga såhär har man redan elefant i rummet presentera den. Så hade jag också varit såhär, nej men du vet såhär, det har varit om jag bara hittar på, det har varit skilsmässa det har varit jobbigt men detta är min plan, detta är vad jag gör. Så hade i alla fall jag blivit lockad såhär, shit här är en person som är på väg. Alltså man behöver ju liksom inte vara färdig men utan då, då får man ju liksom såhär såhär, ja men vara ärlig, up front och så säga detta är min strategi, detta gör jag för då kan man ju själv, särskilt tror jag många entreprenörer kan ju relatera till det där drivet.
Jan: Så att drivet kan många gånger vara viktigare än en sån annan sak. Vad tycker du att en detta är fortfarande Marcus fråga, alltså Marcus har ju kunnat vara här. Vad tycker han att man som nybörjare ska fokusera på? Kapital, kontakt eller kunskap? All of the above.
Filip: Allt ihopa. Kapital, kunskap eller kontakt. Jag skulle säga att optimera ens inkomst för det kommer man aldrig att förlora på och pengarna kommer att kunna placeras. De kommer att behövas placeras. Men kapital är väldigt viktigt men det är inte det viktigaste för man kan köpa fastigheter utan eget kapital och man kan bidra med till exempel ett gott nätverk, humankapital eller så sweat equity till exempel. Så att alla är väldigt viktiga men jag tror själva nätverket och kontakterna är viktigare än kapitalet för att kapitalet tar alltid slut någon gång. Du kanske köper första två med eget kapital och sen får man bli kreativ med kapitalet om man vill växa i det.
Att hitta kapital och idéer
Jan: Men är det inte också så att det kommer en fördom? Jag brukar säga att om en idé inte får kapital så är idén ännu inte tillräckligt bra alltså för att jag upplever såhär det finns mycket kapital där ute alltså det är bara att kolla såhär Northvolt alltså om vi tar extremen alltså där är miljarders miljarder alltså såhär där är folk som sitter på kapital men det är idéer bra idéer är få, det är få personer med driv alltså etc.
Jan: Sen kan det ju vara såhär att ibland kan det vara såhär här är en person med driv här är en person men det är lite för tidigt att man vill se lite mer track record eller liksom så men av de här kapital-kontakter och kunskap så håller jag helt med dig att kapital är liksom såhär, det kan man alltid slå sig ihop med liksom, det är alltid folk med kapital som är såhär, vad fan ska jag investera i medans kunskap och kontakter det behöver man det är ett jobb att göra.
Airbnb och andra nischer
Caroline: Men Marcus har inte frågat något om det här med att hyra ut i Airbnb hur lukrativt är det?
Jan: Nej det har han inte gjort.
Filip: Jag har min sambo mamma semesterlägenhet som ligger vid havet i Kroatien. Det var ett sätt för mig att attrahera lite kapital. Vi la upp det så att jag hyr ut allt och sköter allting och sen delar vi på slutet av året på hela säsongen jag och hon. Och det har funkat hur bra som helst.
Filip: Men det är enda erfarenheten jag har av Airbnb. Men vad jag har hört är att det är lite utdöende för det har trendat väldigt mycket i storstäderna och det har blivit väldigt mycket reglerat på ett sätt i utlandet. Men här hemma så hade jag inte vågat att köpa en Airbnb om det inte är till exempel inne i Lund eller inne i Malmö. Så det kan vara som ett litet hotell man driver och att man har hög uthyrningsgrad för det som är det svåra.
Jan: Men är inte det så att det är bara en annan typ av fastighetsbusiness?
Filip: Ja en mer aktiv del ja.
Jan: Där liksom såhär gillar man marknadsföring till exempel eller gillar man service så passar det kanske mer än om man gillar det långsiktiga sköta fastigheten bygga kapital.
Filip: Och det är inte lika skalbart heller som hyreslägenhet.
Vad Filip undviker
Jan: Ja men precis vad undviker du själv förutom Klippan förlåt att klippa tänker han nu plats i landet han är såhär, hur hittar man bra objekt idag när marknaden är tuffare vad undviker du för objekt?
Filip: De som är för dyra givetvis och de där jag inte har någon uppsida där man bara köper och förvaltar och jag tänker det kommer senare när man är gammal och lat men just nu ska det vara någon där man kan alltså tvinga på värdeökning. Så jag tackar ofta nej till det som ser väldigt fint ut till ett överpris, lite förenklat.
Nästa steg i resan
Jan: Bra, vad är nästa steg i din resa?
Filip: Rent konkret är det det jag håller på med due diligence på en fastighet utanför Lund. Det är väl nästa steg men sen är ju det att hitta den nischen och verkligen göra det på heltid. Och samtidigt bygga familj och inte tappa den fronten.
Due diligence förklarat
Caroline: När man gör due diligence på en fastighet, vad betyder det egentligen då?
Filip: Då har man låst affären under någon veckors tid så mycket som man kommer överens med säljaren och så gör man sin undersökning. Om man har ett pris och sen gör man sin undersökning och så kollar man om fastigheten lever upp till det här priset eller om det behöver regleras på något sätt. Då kan man till exempel dela med säljaren att vi kör detta priset men du får jättegärna ordna detta och detta innan vi tar över. Så det är en liten förhandlingstid och där man kollar lite på om huset verkligen är friskt. Och vem som bor där och hur de har skött all ekonomi bakåt.
Slutliga råd
Jan: Bra. Är det någonting annat som vi borde ha tagit upp? Någon som är en lärdom?
Filip: Jo. Ja, vi har… Berör det det mesta. Man kan snacka hur länge som helst om detta. Men det viktigaste har vi väl tagit upp.
Jan: Om du skulle skicka med något till den som har lyssnat vad skulle du vilja att de tar med sig?
Filip: Att vara aktiv i det hela. Att våga göra någonting. Att inte bara sitta och samla in kunskap och inte göra någonting utan att verkligen försöka göra något och att börja nätverka med människor. Och någonting jag upplevde var väldigt svårt i början för att jag kände ingen som höll på med detta. Men jag läste mycket böcker och lyssnade på podcast och det var mitt sätt att nätverka. Till exempel när jag lyssnade på er så kände inte ni mig. Men spenderar jag en timme mer har jag nätverkat mer. Alltså ni delar mer av er kunskap. Och kan man då vara i den miljön under många timmars tid så bygger det en bank, alltså det bygger en kunskapsbank och utsätter sig för det hela tiden, alltså konstant. Och sen öppnas det där. Det händer inte av egna krafter utan det bara händer.
Vikten av att ta initiativ
Jan: Men där tror jag också att våga ta initiativ och våga ta ett nej. För det vet jag också att jag pratade med en annan i Oscar i communityn som var, han var såhär, nej jag brukar skicka mejl till folk och frågade dem jag vill också bygga lite fastigheter och han sa att jag behöver lära mig mer om ekonomi och såhär.
Jan: Han sa att han ville jobba på ett fastighetsbolag. Så han tog kontakt med Balder och Erik Selin och sen så fick han nej och så fick han nej och så fick han nej och sen vid ett tillfälle så bara ringer telefonen och bara såhär hej det är Erik Selin, jag sitter här nu i bilen en halvtimme och sen pratade de.
Jan: Och sen så blev han liksom då erbjuden ett jobb på det här fastighetsbolaget på Balder och sen kunde han inte ta det för det var i Göteborg och då hade de ändå sen pratat såhär, vi har letat vi har inget jobb i Skåne åt det för att han hade sambo och sånt här nere. Och jag var såhär fan vad coolt att bara liksom såhär våga lyfta luren och våga ta de här nejen eller som han tog kontakt med men Jan du vet vi bor i Malmö såhär kan jag inte få bjuda på en fika och där var jag också såhär nej det var mycket under en period och såhär och han fick flera nej liksom av mig, och sen till slut så var jag såhär men vad fan, okej då, vi tar den där fikan och det var fantastiskt trevligt och så såg jag verkligen såhär, nej det där är ju en framgångsfaktor men sen, och sen gäller det ju precis som du att ta det vidare att våga, att det handlar mycket om mod och jag vet inte om du håller med, men att vara rädd och vara nervös och tycka det är skitläskigt och göra det i alla fall.
Filip: Och det är lite så beroendeframkallande att vara i den fasen ganska ofta, för vet man att man utmanar sig själv och sen kollar man tillbaka så kanske han kommer att skratta åt de mejlen han har skickat ut ja, ja ja, precis det betyder ingenting.
Att manifestera och skapa möjligheter
Caroline: Vad var det du sa innan, du sa att du befann dig i det här sammanhanget du kanske lyssnade på podd eller så och fick massa kunskap och sen sa du någonting om att dörrar öppnar sig vad var det för någonting?
Filip: Alltså att man på något sätt, när man då pratar med människor om det man lyssnar på, eller sin vision eller det man vill göra så på något sätt så man styrs i den riktningen, fast att man inte aktivt rör sig ditåt så jag vet inte.
Caroline: Det är det som folk kallar att manifestera.
Jan: Jag håller helt med men det är ju för att man har för samtalen för att om du säger jag vill köpa den här fastigheten och leta efter kapital sen vet jag det sen vet jag att jag hör någon som jag skulle vilja börja eller jag har kapital, hur ska jag investera? Då blir det lätt för mig att sätta er två i kontakt och då blir det som att en dörr har öppnat och då kan det vara som att universum gjorde nej universum gjorde ingenting det var du som började med att skicka ut där ute, jag letar efter det här eller jag är intresserad av det här man söker.
Caroline: Man gör en sökning eller man pratar om investeringar eller pengar, börjar jag prata om pengar så får andra tillåtelse att prata om pengar börjar du prata om fastigheter ger det andra möjligheter. Gud vad spännande, Gud vad inspirerande typ. Då vet jag vem du ska prata med.
Jan: Ja men exakt.
Caroline: Folk älskar att hjälpa till ju.
Avslutande tankar
Jan: Ja, exakt. Ja, men snyggt. Du, Filip, jag tycker det är sjukt inspirerande. Jag tycker det är såhär vandrande exempel på allt det som jag brukar försöka ge bort till folk. Och framförallt så tycker jag att är så himla roligt att visa såhär, men det är möjligt. Om det är tillräckligt viktigt. Om man vågar utmana sig själv. Så liksom guldet finns vid regnbågens slut och det är värt att gå efter det. Stort tack för att du ville komma hit.
Filip: Tack själva.
Jan: En sak vi kan om man vill komma i kontakt med dig hur gör man det enklast?
Filip: Det är egentligen mejl jag är väldigt dålig på sociala medier det kommer är man bra på att klippa det och vill vara behjälplig med sociala medier får man gärna höra av sig men det är då philip.sakic.se så är det lätt att komma ihåg så drar jag iväg ett mejl.
Jan: Och sen ska jag också säga jag själv som får mycket mejl ibland så har man inte tid att svara även om man ofta läser allt så då får man vara lite som Oskar då får man skicka ett nytt mejl om några månader så att det inte blir att plötsligt ska Filip sitta och svara på hundratals mejl i mån av tid. Filip, tack tack själva.