Investera i radhus?

Tack för ditt inlägg!

Låter som en väldigt hög hyra för kostnaden:

  • 8000 kallhyra
  • EL+VA 2k?/månad
  • Avgift 1.2k/månad
  • = 11200/månad

Om radhuset bara kostar 1M så känns det som om du bor i en ort med fantastiska möjligheter till uthyrning.

Om du är intresserad av att vara hyresvärd så skulle jag testa på det. 1M för den inkomst du får är en väldigt bra deal och just nu så är bostadsmarknaden iskall och det är perfekt köpläge.

Om du bara är intresserad av en passiv inkomst och inte är särskilt sugen på att vara hyresvärd skulle jag skippa investeringen.

1 gillning

Tack för ditt inlägg :+1:

Såhär ser det ut:

Hyra 8000kr
VA, snöskottning, gräsklippning mm ingår i månatlig kostnad till samfälligheten på 1200kr
El ca 1000kr

På 1Mkr är det som du säger rätt bra avkastning. 1 Mkr är inte jättemycket pengar idag.

Rent ekonomiskt ser jag inga problem då.

Men att vara hyresvärd är mer en fråga av om du vill ha det som en hobby lite vid sidan av. Jag ser det som att jag erbjuder ett attraktivt boende till någon som annars inte skulle ha möjlighet att bo i huset jag hyr ut. Du erbjuder en “produkt” och ibland tvingas man välja mellan att det ska kännas bra i magen och att göra det som är ekonomiskt bäst.

Jag upplever tyvärr att många hyresvärdar ofta är missförstådda på grund av att det finns en andel hyresvärdar som inte sköter sig så bra och inte tar så väl hand om sina hyresgäster.

2 gillningar

Kan du precisera vad du menar med det? Det kan väl vara både för- och nackdelar med det.