Det verkar inte som jag får sålt min bostadsrätt som planerat, så jag har börjat kika på att hyra ut den kanske 6-12 månader. Nån som har lite tips kring detta? Vad är skälig hyra, avgift till föreningen + räntan på bolånet + lite extra för möblerat? Säkraste sättet att gå till väga?
Läs igenom Hyresnämndens information om privatuthyrning:
Formeln för skälig hyra är uppdelad i kapitalkostnad och driftkostnad.
Driftkostnaden är till exempel månsdsavgift till föreningen, el (om det ingår), vatten, Internet osv. Dock inte underhåll som att laga kylskåp, måla osv. Underhåll får du stå för själv.
Kapitalkostnad är en fantiserad ränta på bostadens värde. Den täcker både dina kostnader för lån och din så kallade alternativkostnad av att du har en kontantinsats bunden i bostaden. Kapitalkostnaden beräknas som “ett par procent över Riksbankens referensränta”. Så mitt förslag är att du tar referensräntan från Riksbankens hemsida och slår på 2 procentenheter på den. Den räntan räknar du sedan på hela bostadens nuvarande värde, som du kan få från till exempel Booli. Tänk på att du med denna metoden fårnut kapitalkostnaden per år, så du får dividera resultatet med 12.
Du får också lägga på “upp till 15%” på hyran ifall du hyr ut möblerat. Det är uppenbart oskäligt att ta ut 15% om det bara står en begagnad säng från Ikea. Men om det är fullt möblerat så är det bara att slå på de där 15% rakt av.
Var försiktig som tusan. Jag minns jag läste för många år sedan om någon som hyrde ut sin bostadsrätt, hyresgästen bytte lås och vägrade flytta. Ägaren fick fortsätta betala till en hyresrätt han inte kunde bo i.
att du som hyresvärd har rätt att gå in i lägenheten, t ex, den första måndagen i varje månad kl 19.00 - 19.10 för att (t ex) hämta post samt se över att lägenheten hålls i ordnat skick. Hyresgästen kan välja att vara hemma eller ej.
Du har inte rätt att utan giltig anledning, ens om du misstänker att det inte står rätt till, gå in i lägenheten utan överenskommelse med hyresgästen när du hyr ut den. Du måste då vänta de tre månader som du har i uppsägningtid gentemot din hyresgäst.
(För egen del skulle jag inte hyra ut hela lägenheten utan istället ta in en inneboende, veckopendlare som inte skriver sig på adressen (och som avtalat inte har besök i lägenheten samt ger mig rätten till hela lägenheten när hon är hemrest) om lägenheten finns i område som passar för det, och själv stå för halva kostnaden.)
Ta bilder på lägenheten och detaljer innan du överlåter lägenheten!! Och filma. Räkna inte med att din hyresgäst är rädd om dina grejer på samma sätt som du är är väl egentligen mitt bästa råd till dig. Packa ner saker du är rädd om. Om du lämnar t ex en soffa så var beredd på att många människor har en lägre standard än dig och något du anser är smutsigt eller skitigt är helt normalt för en annan… Se till att kolla upp personen ordentligt om du inte hyr ut via företag.
Om jag förstått saken rätt, det är en bostad du äger (bostadsrätt räknas) och du inte har andra bostäder uthyrda, skulle jag, efter det jag lärt mig via diskussioner här, skita i den där formeln, eller vad hyresnämnd m fl tycker om skälig hyra, och ta ut så hög hyra som någon är villig att betala.
Sålänge det är uthyrning av den första ägda bostaden kan hyresgästen högst gå till hyresnämnden och kräva att hyran sänks till “regelrätt”, och då sparkar du bara ut dem och byter hyresgäst. (Se till att skriva tidsbegränsat kontrakt, och med en månads uppsägning). I länken ovan från sveriges domstolar står klart och tydligt:
“Hyresnämnden kan inte pröva återbetalning av en hyra som inte är skälig”
Finns såvitt jag förstår inget som helst skäl att ta något annat än marknadshyra vid uthyrning av bostadsrätt (så länge man inte hyr ut flera, för då räknas det som näringsverksamhet).
Tar man referenser etc och gallrar hårt så lär de flesta hyresgäster vara hyffsat vettiga. Men det räcker med lite otur för att du ska få ett veritabelt h-e eftersom lagstiftningen i så hög grad är på hyresgästens sida.
Jag hade som privatperson aldrig hyrt ut förutom kanske om det var absolut nödvändigt för min egna kortsiktiga överlevnad.
Den enda risken är väl att föreningen nekar rätt att hyra ut bostaden och (förhoppningsvis) tvångsförsäljer bostaden (till ett förhoppningsvis lägre pris) om de inte är nöjda med hyresgästen eller villkoren. Att missbruka rätten att hyra ut en lägenhet pga den är “svårsåld” och samtidigt ockra människors trångmål är (enligt mig) ett otyg.
Men i sak har du i stort sett rätt. De flesta föreningar är inte heller medvetna om - eller vill - göra det så svårt som de kan för bostadsrättsinnehavaren. Men föreningen kan i praktiken göra det mycket svårt att hyra ut om de inte är nöjda med villkoren eller personen som uthyrningen avser.
Konstigt inlägg. Marknadshyra är inte ocker, marknadshyra är den korrekta hyran, allt annat är subventionerad hyra.
Föreningar kan neka uthyrning, däremot kan de inte förverka bostadsrätten p g a nivån på andrahandshyra. Föreningen har överlag inget alls med hyresnivån att göra, den behöver inte anges som del i ansökan om andrahandsuthyrning. (Däremot kan de, i värsta fall, göra det om hyresgästen grovt missköter sig. Kan vara värt att tänka på när man hyr ut.)
Man får överlag hoppas att föreningen är vettig och sätter sina medlemmars intressen långt före eventuella andrahandshyresgästers intressen. Varför skulle föreningen med flit vilja försvåra för sina medlemmar, bortsett då från att de rimligen håller koll på att inte andra medlemmars intressen blir negativt påverkade av uthyrningen?