Sälja bostadsrätt eller hyra ut i andra hand - Vad är bäst i rådande ekonomin?

Hej allihopa!

Jag bor för närvarande i en bostadsrätt (2a) söder om Stockholm. Jag planerar att ta ett sabbatsår från och med Oktober och funderar hur jag ska göra med lägenheten under den här tiden.

Som jag ser det så finns det två alternativ:

A: Jag hyr ut lägenheten i andra hand under tiden jag är borta. Detta bör inte vara ett problem, då jag redan har fått preliminärt godkänt av föreningen att göra detta, och lägenheten ligger i ett attraktivt område (Lugnt, ingen brottslighet, butiker i närheten, samt nära till pendeln med cirka 15 minuter in till stan). Jag har kikat lite på samtrygg vad folk i området hyr ut sina lägenheter för, och jag borde kunna ta mellan 10500-14000 kr i månaden i hyra för lägenheten. Min nuvarande månadskostnad för lägenheten (Bolån + föreningsavgift) ligger kring 9000 kr, vilket skulle ge mig en nettovinst mellan 1500-4500 kr i månaden beroende på vad jag tar ut för hyra på en andrahandsgäst.

Fördelar:

• Jag har en lägenhet när jag kommer tillbaka efter mitt sabbatsår
  • Jag kan betala av på bolånet
  • Jag får en liten buffert varje månad under sabbaten (Trevligt då jag inte kommer ha direkta inkomster under denna tid)

Nackdelar:

• Hitta en hyresgäst jag litar på
  • Risken att hyresgästen skulle flytta ut under den här perioden vilket skulle tvinga mig att betala hyran själv (Undviker helst detta då jag vill använda mina besparingar för sabbatsåret, men det finns i teorin pengar att täcka detta om det skulle hända)

B: Sälj av lägenheten. Som lite bakgrund till detta så har jag planerat att flytta till ett annat område ett tag - Om jag skulle gå med plan A så skulle jag ändå sälja av lägenheten efter att jag kommer tillbaka från mitt sabbatsår.
Fördelar:

• Om bostadsmarknaden går ner medans jag är borta så har jag potentiellt fått ut maximalt kapital från lägenheten innan nergång
  • Slipper oroa mig för eventualla skador eller problem med en hyresgäst
  • Får en extra buffert med pengar under sabbatsåret (Kostnader för detta är redan täckt med besparingar, men det skulle vara en extra trygghet om något skulle hända)

Nackdelar:

• Givet nuvarande marknadspris så skulle jag realistiskt nog bara kunna sälja lägenheten för samma pris som jag köpte den för (Jag skulle alltså gå plus minus noll)
  • Bostadsmarknaden kan eventuellt gå upp tills dess att jag kommer tillbaka
  • Skulle sakna en egen bostad när jag kommer tillbaka från Sabbatsåret; Jag har möjlighet att bo hos en släkting när jag är tillbaka.

De stora frågetecknena är var bostadsekonomin kommer gå någonstans, vilket ingen egentligen vet med säkerhet. Just nu lutar jag åt att hyra ut lägenheten i andra hand eftersom jag ändå inte kan veta var ekonomin går någonstans under mitt sabbatsår, och en extra slant från hyran + kapaciteten att fortsätta betala av mitt bolån är ändå en trevlig tanke.

Vad tycker ni? Är det något jag förbiser eller borde tänka på i denna situation?

1 gillning

Till nackdelar att hyra ut kan du lägga risken att hyresgästen sen går till hyresnämnden, och du blir återbetalningsskyldig för överhyran (allt överstigande avgift+kapitalkostnad) + böter.

Nej, det kan de endast göra gör hyresrätter.

Inte om han tar skälig hyra. Tänk på att man får ta en hyra som inkluderar bostadens värde. Finns en ekvation att räkna fram hyran som får tas ut.

Tex hyr jag ut en bostad för 13,000kr/mån då lägenheten är värd ca 3,6 miljoner

1 gillning

Korrekt. I princip det jag skrev. Avgift + kapitalkostnad (d v s en skälig ränta på marknadsvärdet). Men om man räknar med att göra en 4-5k vinst på sin uthyrning finns risk att man kan bli återbetalningsskyldig (såvida man inte har väldigt låg belåning då).
“Den kostnadsbaserade hyran får inte vara påtagligt högre än summan av uthyrarens kapitalkostnad och driftskostnad. Kapitalkostnaden ska beräknas som en skälig årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde.”

(Det här gäller dessutom bara för den första bostad man hyr ut, men jag gissar att TS inte tänkte hyra ut flera bostadsrätter…)

1 gillning

Om det vore sant skulle varenda hyresvärd i Sverige ombilda fastigheterna, äga alla lägenheter själv, och hyra ut “i andra hand”.

Man kan inte driva näringsverksamhet på det sättet och fortfarande vara en bostadsrättsförening.

Hittade en artikel som visar att om bostadsrätten ägs av ett företag så kan man faktiskt möjligen få tillbaka hög hyra, just eftersom det är näringsverksamhet.

I normalfallet har man inte möjlighet att begära återbetalning av överhyra om man hyr en bostadsrätt i andra hand. Men det finns undantag och det är exempelvis om uthyrningen sker i näringsverksamhet. Då gäller inte lagen om uthyrning av egen bostad, säger Milla Olaison.

Alltså, i normala fall med privatuthyrning så kan man inte få tillbaka några som helst pengar.

1 gillning

Ok? Det låter märkligt? Så i det fallet kan man bara kräva en sänkning av framtida hyra via hyresnämnden? Men kanonbra om det är så!

(Som näringsverksamhet räknas f ö allt utöver den första privatuthyrningen, så hyr du ut en andra lägenhet räknas den per definition som näringsverksamhet. Hyr du ut 3+ räknas alla inklusive den första som näringsverksamhet. Du behöver inte ha företag/äga via företag för att uthyrning ska klassas som näringsverksamhet.)

Utgå från om du vill ha tillbaka bostsden när du är tillbaka. Då skulle jag hyra ut. Hyra ut för att göra vinst tror jag inte på, du har ändå pengar bundna i bostaden och det är en del jobb med att ha hyresgäst. Tänk på att du måste ordna med någon som hyresgästen kan kontakta för att lösa problem, exempelvis om kylskåpet går sönder.

Tänker lite på det du skriver här som en nackdel. Att du BARA skulle gå +/- 0. Finns liksom ingen naturlag som säger att man ska göra vinst på en lägenhetsaffär :wink:

1 gillning