Jag har länge varit förundrad över Sveriges förtjusning i bostadsrätter.
Först betalar man en dyr insats som säkert motsvarar byggkostnaden för hela lägenheten.
Sedan betalar man via en avgift till en bostadsrättsförening lån som säkert ibland motsvarar ytterligare en lägenhet.
Det har varit svårt att hyra ut lägenheten om man behöver.
Till allt måste man i princip fråga om lov.
Dessutom kan lägenheten förverkas.
Det som köper brf lägenhet måste kolla upp föreningen noggrant med lån med mera.
En ägar lägenhet är enklare att bedöma kostnaden på.
Dessutom kan man köpa någon eller några och hyra ut utan krångel om man är stadd vid god kassa.
För något tiotal år sedan tänkte jag börja uppföra ägarlägenheter via min dåvarande firma.
Hade goda kontakter i byggbranschen och tänkte låta bygga hus med fyra ägarlägenheter.
Tänkte givetvis börja i liten skala.
Banken var dock helt kallsinnig till idén.
Deras svar var: vad tjänar vi på detta!
Ansökte även om lån till ett hyreshus med sex lägenheter har jag för mig det var.
Någon gång de åren.
Då var det inte problem att få ett lika stort lån beviljat.
Kom dock bara tvåa i budgivningen.
Nu ska jag försöka knyta ihop tråden.
Så om ni förstår vill jag ge ett förslag till alla lägenhetköpare att titta och efterfråga ägarlägenheter i första hand.
Sedan är det ett förslag till driftiga entreprenörer och hustillverkare som har svårt att sälja villor just nu.
Räkna på alternativet att uppföra mindre hus med ägarlägenheter tills efterfrågan öppnar upp på villor igen.
Ett hus med fyra lägenheter 2 plan behöver inte mycket större tomt än en större villa osv.
Det borde gå att pressa priset Per lägenhet ordentligt jämfört med dagens bostadsrätter?
Ägarlägenheter är även ypperliga för exempelvis dem som sålt Villan och vill fortsätta att ha låga kostnader.
Vänligen
Veikka