Om ni kan stå ut med att lyssna på John Oliver så har han ett avsnitt om bostadshyressituationen i USA.
Hur marknadshyror och hyresvärdar påverkar folks liv.
Jag har det bra och kan lägga mycket pengar på boende, men vet massor av folk som inte klarar av marknadshyror här i Sverige. Mina föräldrar skulle också haft svårt med det när de flyttade ihop.
En sak är säkert, jag vill inte att vi hamnar i samma läge som USA är i. Vet dock inte vad receptet för det är.
Som @Freddan redan nämnde, det hjälper inte så mycket att man klarar de reglerade hyrorna om man inte får möjlighet att utnyttja dem annat än på en svart andrahandsmarknad.
Det finns även andra alternativ att tillgodose de som av olika anledningar inte klarar av marknadsmässiga hyror, t.ex. så kan staten/kommuner gå in som hyresvärder och hyra ut till de med särskilda behov.
Som jag skrev, jag har inte lösningen till situationen.
Finns fördelar och nackdelar med allt.
Det jobbiga är när folk och företag utnyttjar situationen (utan att skämmas).
Jag hoppas innerligt att vi aldrig får marknadshyror.
Vi med låg inkomst skulle helt fasas ut från bostadsmarknaden. De med normal och hög inkomst skulle helt ta över både bostadsrätter, villor och även hyresrätter, så länge bostadsbristen förblir hög och en del av befolkningen inte kan få bostadslån.
Jag hyr en etta i allmännyttan i min mellanstora stad, men hyran är ändå väldigt hög i förhållande till min inkomst.
Även vi med låga inkomster måste kunna ha råd att bo.
Det är svårt att föra den här diskussionen utan att det blir politiskt snabbt.
Jag håller så klart med om problemet med marknadshyror men jag tycker nog att problemet är större att det inte går att hyra lägenheter vilket till viss del beror på att det inte är lönsamt att bygga hyresrätter vilket grundar sig i att kalkylen inte går ihop. Om den begränsade nybyggnationen beror på låg/ingen lönsamhet kan vi tvista om men vi kan nog alla vara överens om att hyresutbudet i Sverige är för litet (där folk vill bo).
Det är helt klart för litet utbud överlag på bostadsmarknaden, främst kring tillväxtorter och regioner.
En liten del av lösningen skulle vara att se till att Sveriges alla obebodda hus togs om hand, restaurerades och beboddes. Det finns tusentals hus som står tomma, av nästan lika många orsaker som det finns hus.
Grundproblemet med bristen på bostäder, bristen på rörelse på bostadsmarknaden och bättre hushållning med de byggnader vi har behöver åtgärdas först.
Marknadshyror skulle inte lösa grundproblemet och det skulle högst troligt resultera i en stor ökning av landets hemlösa, då det blir samhällets svagaste som puttas ut från bostadsmarknaden. Än mer än idag.
”Med marknadshyror ökar hemlösheten och
antalet vräkningar”
Sedan Finland införde marknadshyror har hemlösheten sjunkit, inte ökat. Samma sak gäller för
antal vräkningsansökningar. Räknat både i absolut
antal och per capita så har Sverige högre hemlöshet än Finland.”
Hur ser/såg bostadsbristen ut i Finland i jämförelse med Sverige?
Förutom att vi redan idag har högre hemlöshet än Finland.
Men min ställning kvarstår, om fria marknadshyror skulle införas, så har jag och många andra troligen inte råd att bo någonstans där det är någorlunda säkert och handikappanpassat.
Varför är det alltid med plånboken vi tävlar med för att få en dräglig tillvaro? När blev pengar enda vägen till rimliga villkor i livet?
Fattar att det är problem med hyresreglering, men marknaden är verkligen inte en gyllene kula i meningen att den kan lösa alla problem i samhället. Marknaden kan bara lösa samhällsproblem om man utgår från att pengar är likställt med människors värde, vilket är helt orimligt.
Det rimliga vore att ifrågasätta varför hyresmarknaden inte ska fungera som resten av samhället istället för att förslå det motsatta?
Om man tittar på partierna som är mest emot marknadshyror så är det samtidigt partierna som är mest för högre skatter. Det är ändå någorlunda ologiskt att man för ett resonemang om att öka sina intäkter (skatter) men samtidigt begränsa andras intäkter i former av hyror.
Men Finland har ju inte sann marknadshyra utan något mellanting.
Det är väl klart att hemlösheten sjunker om man delar ut lägenhet efter behov istället för kötid. Kanske skulle vara något för Sverige också att ta bort kötid och istället införa behovsstyrning.
Sen får man nog tänka på att Finland har en stor del statligt styrda fastighetsbolag (bara angående hyresgäst-prioritering), som prioriterar de som behöver dem allra mest. (du hann före @Thomas86) IMO en genial idé, men det influerar säkerligen statistiken angående hemlösa osv, så det är nog inte direkt jämförbart med om vi skulle införa marknadshyror i Sverige.
Finlands stat backar också lån för förstagångsköpare, och därmed minskar räntan och kontantinsatsen, vilket borde minska trycket på hyreslägenheter. Som sagt, bara för att vi är grannländer betyder det inte att vi kommer få samma resultat som dem.
Helt klart är vi duktiga på att bygga nytt och dyrt! Nu måste vi bli duktiga på att bygga nytt och till överkomliga priser / hyror.
Dit kommer vi nog inte utan att riva upp och göra om våra byggnormer. Finns en mängd regler som fördyrar byggandet. Visst, säkert bra, trevligt och håller länge men om folk inte har råd att bo, så spelar det ju ingen roll. Säkerhets aspekterna ska man såklart inte rucka på. En systematisk översyn tänker jag. Kanske en del av lösningen?
Säkert till viss del, men det påverkar nog icke-förstagångsköpare mest. På grund av stor skillnad i bolån-ränta.
Om förstagångsköparna/låginkomsttagare/hemlösa har större möjligheter till att äga bostad samt hyra en billigare som är hyresreglerad - så bör det nog pressa ner priserna på hyresmarknaden ändå.
Tjaa, det beror väl på hur man ser det. Att staten/staden äger hyreslägenheter och hyr ut dem till de de anser behöva det till ett subventionerat pris kan ju med lite fantasi anses vara en del av en marknaden.
Hursomhelst är det fritt fram att köpa en lägenhet och sätta vilken hyra du vill på den.
Nä, att bara huxflux införa marknadshyror i Sverige utan att göra andra förändringar skulle nog inte få önskad effekt.
Min poäng var att det kan funka.
Men det går bara inte att komma ifrån att i annars två ganska lika länder har ena en bra mycket bättre fungerande bostadsmarknad än den andra.
Ja, men det skiljer inte så mycket från de generella reglerna i Sverige för bolån.
Räntestödet har ju inte haft nån effekt de senaste 10 åren, men kan kanske bli aktuellt framöver.
Det finns även andra nackdelar med BSP lån som gör att flertalet ändå väljer att inte använda de till förstaköpet (vi gjorde det inte t.ex.). Jag tror inte det har någon större effekt på trycket på hyreslägenheterna, utan det är mer en fråga om utbud.