Fritt fram att spekulera och disskutera
När “släpp det” på bomarknaden, varför , hur mycket och kan prisnivån upprätthållas över tid?
Fritt fram att spekulera och disskutera
När “släpp det” på bomarknaden, varför , hur mycket och kan prisnivån upprätthållas över tid?
Ja du den som det visste! Att det är dyrt inom centrala Stockholm City vet jag iallafall. Snittar in på cirka 120tkr/kvm idag inom tullarna.
Om den nya bolåneutredningen nu läggs fram som förslag i vår och börjar gälla hösten -25 eller jan -26, tillsammans med åtminstone 5-6 räntesänkningar till och nu med Industrifackets krav på 4,2% löneökning till nästa år så talar ju allt för att priserna kommer skjuta upp då.
Ja möjligen då, samtidigt så finns det idag kring ~ >91 tusen objekt till salu i landet. Enligt Booli.
På Östermalm eller i Kalix???
Finns risk för boprisrusning, men inte i hela landet…
Inte så beroende eller så av de för är inte inne på varken köpa eller sälja bostad…
Det borde väl kunna gå mkt snabbare än så, typ att detta börjar gälla 1 jan 2025. Tänker att det är väl bara att regeringen driver på ifall de är eniga med vad utredningen föreslår ?
Det ska läggas fram som förslag våren -25 enl DN.
Med tanke på hur mycket högre bostadskostnaderna är med en 3%ränta jämfört med en 1%ränta så tror jag inte det här kommer leda till något rally.
Ah, det hade jag missat
Svar: Nej!
Jag gissar: Nej!
Dels för att kommande förväntade räntesänkningar redan är inprisade, och dels för att räntan förväntas plana ut på mycket högre nivå än den var tidigare.
Jag tippar på att priserna ökar i maklig takt.
Det betyder att det finns många köpare också.
Ja den är nära. Räntesänkningar är en sak, sen sakta men säkert kommande 1-3 år kommer lönerna komma ikapp inflationen och därmed priserna rusa upp med.
Om det är löneökningarna som driver upp priserna lär priserna knappast “rusa” Man skulle då snarare kunna anta att priserna ökar i måttlig takt och i ungefär samma omfattning som lönerna, vilket är långt ifrån någon rusning.
Glöm inte börsen också. Där tenderar kapital att växa snabbare än löner (med lite mer volla förstås )
Folk slipper ju 1-2% amortering och kan lägga de pengarna på ränta istället.
Kanske vi inte ser en rusning men det här kommer garanterat påverka priserna uppåt.
Det handlar väl delvis om ökad köpkraft som kommer från olika delar;
Reallöneökningar
Minskade räntekostnader
Minskade utgifter för amortering
Lägre skattebörda
Allt annat lika borde detta bidra större förmåga att betala mer för boende under 2025 och 2026.
Lägg där till minskad utbud eftersom det betas av månad för månad samt obefintliga nybyggnationer.
Det finns såklart en del svarta moln på horisonten också som kan ställa till det. Facit kommer som bekant i efterhand
Fallet fortsätter!
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2024-11-02_brett_prisfall_pa_bostader_i_oktober.html
Varför slipper folk amortering? Har jag missat något?