De som omfattas av att betala 2 eller 3% nu behöver bara betala 1% om det här går igenom.
Aha. Det nämns “det här” men ingen referens finns. Dålig trådhygien ![]()
Ja jag förstod det ![]()
Under de senaste 30 åren är det faktiskt precis det som hänt. Fastighetsmarknaden har stuckit iväg rejält jämfört med lönerna.
Det har du helt rätt i men det är inte min poäng alls. @Ninja13 skriver ju att priserna kommer rusa för att lönerna går upp, vilket är osannolikt.
Äh, villorna i Södra Sverige går ju upp 1,8 % i den erkänt svaga månaden oktober! ![]()
SCB använder K/T som grund till prisindex.
Frågan är hur man värderar allt som ligger ute och inte blir sålt.
Här nere på skuldkusten/näset så säljs inget då resiliencen för omvärldens händelser är tydligt.
Konstigt vore annat, i oktober ![]()
Rensat för säsong och andra tillfälliga effekter steg priserna för Sverige som helhet med 0,6 procent
Summerat sedan årsskiftet har bostadspriserna, trots prisfallet i oktober, ökat med 6,2 procent.
Men vad har ökat, marknaden är inte enhetlig.
Man kan kan inte jämföra kokosnötter med gurkor.
Min uppfattning, vilket kan vara fel
Är att det som är dyrt är ännu mer svårsålt nu.
Kan vara lurigt då det säljs få objekt generellt, om dessa är ovanligt dyra eller billiga kan få stort genomslag. Men trenden att priserna har ökat sedan årskiftet är ju tydligt, däremot är transaktionerna få i relation till utbudet. Finns säkert stora lokala skillnader även kring detta.
Ska vi bli spännande att se om vi har nytt ATH på svenska bostadsmarknaden (inte bara Stockholms innerstad) i maj 2025. Då bör alla räntesänkningar vara i hamn, avtalsrörelsen är över och kanske också konjunkturen i bättre form. Knäckfrågan är ju utbudet: Hur mycket av den svenska bostadsmarknaden var spekulationsköp i en evigt stigande marknad, och kan vi få se ATH parallellt med ett stort utbud?
Allt annat lika kanske men mkt kan ju hända på vägen , tänker mest på sånt som händer utanför Sveriges gräns
Denna typ av publiceringar kan ge lite bränsle där de som går i flyttar tankar inser att det finns risk för att man missar tåget och får betala mer om man väntar för länge.
Jag tror inte det leder till en dramatisk prisökning i närtid, snarare fler affärer. Men under våren 2025 finns nog risk att det drar iväg även med priser.
Jag har aldrig förstått intresset för den generella statistiken på stora områden, tex länet eller landet. Bostäder är ju inte som aktier som går upp och ner, de är individuella objekt som skiljer sig åt och definitivt befinner sig på olika marknader med helt olika köpargrupper. Därför blir det så ointressant när man klumpar ihop ett nybyggt radhus i Vega med en bostadsrätt i Bromma tex.
Det som är intressant är enbart de lokala priserna och hur relevant ett område/en viss typ av boende är för köparna. Det övriga upplever jag mest som skval som inte är till så mycket hjälp.
Håller delvis med.
Men ju mer genomsnittlig en bostad är, desto lättare går det att extrapolera statistik.
Har man tex en hyfsat central bostadsrätt i en medelstor/stor stad så brukar statistik och verklighet gå hand i hand rätt omgående. I alla fall i områdena/gatorna jag har bevakat i förhållande till riksstatistik och länsstatistik senaste åren.
Der är värre att dra några slutsatser om villor av varierande standard i Kalix.
Jag har lite koll på Växjö som är en halvstor stad. Det intryck jag fått där är att nybyggda villor står väldigt högt i kurs, det är helt enkelt nybyggt som gäller, en femtiotalsvilla är inte alls lika attraktiv. I Stockholm där jag bor är det tvärtom gamla villor i citynära områden som står högst i kurs. Vad det gäller br har jag tolkat det som att just Växjö har ganska gott om hr, vilket gör att vanliga br inte är så attraktiva. Däremot br-radhus eller br i flerfamiljshus med trädgård kan dra upp priset.
Det är lite detta jag är ute efter, det finns så många lokala premisser som gör att genomsnittet inte är så mycket till vägledning.
Man kan alltid hoppas att det vänder nu. Rusning vet jag inte men det borde gå upp 3-4% per år.