Läste denna artikel (bakom betalvägg) på Sydsvenskan: “Allt fler hyreslägenheter står tomma i Skåne – Sydsvenskan” där man börjar:
Drygt 600 lägenheter står tomma bland Skånes kommunala bostadsbolag. Nästan tio procent fler än för ett år sedan. Minskad folkökning och kärva ekonomiska tider ligger bakom vakanserna, som främst finns bland dyra nyproducerade hyresrätter. –Det finns inget underskott på lägenheter. Det finns inte behov av fler, säger Mikael Forsberg, vd för Landskronahem.
Måste säga att det förvånade mig eftersom jag hade sagt att det är brist på hyreslägenheter. Men jag lever nog kvar i 2016 när vi skulle byta bostad och då var liksom inte hyreslägenheter något i överflöd. Dvs. dags att “omkalibrera” sin uppfattning om bostadsmarknaden. Alltid intressant.
Men det som de skriver längre ned i artikeln:
Men också Skånes allra största städer – Helsingborg, Malmö och Lund – påverkas av att allt fler hyresgäster ratar de allra dyraste hyreslägenheterna i sökandet efter ett mer prisvärt boende. Det som efterfrågas är bra belägna billiga bostäder.
Lite fakta:
• I Eslöv finns det 42 lägenheter att hyra redan i höst, bland annat en fyra på 115 kvadratmeter på Ystadsvägen med en månadshyra på 20 450 kronor.
• I Trelleborg finns 43 lediga lägenheter, bland annat en trea på 77 kvadratmeter på Nygatan för 12 518 kronor per månad.
• I Kävlinge finns 29 lägenheter att välja mellan, däribland en trea på 77 kvadratmeter på Västra Långgatan med en månadshyra på 14 170 kronor.
På de kommunala bostadsföretagens hemsidor finns ytterligare erbjudanden:
• ABK i Kristianstad har 49 lediga lägenheter, bland annat en tvåa på 54 kvadratmeter på Finlandsgatan för 9 084 kronor per månad.
• I Hässleholm har Hässlehem 15 outhyrda lägenheter, däribland en trea på 84 kvadratmeter på Lövgatan med en månadshyra på 12 289 kronor.
• Bjuvsfastigheter har just nu 25 lägenheter ”tillgängliga omgående”, bland annat en 2,5:a på 74 kvadratmeter på Vintergatan för 9 796 kronor i månaden.
Detta var också intressant:
Andel lägenheter i Skåne som ompublicerades 2025:
23% (15% i Malmö) för befintligt bestånd.
64% (62% i Malmö) för nyproduktion.
Andel lägenheter i Skåne som ompublicerades 2022:
9% (5 % i Malmö). i Malmö) för befintligt bestånd.
36% (22 % i Malmö) för nyproduktion.