Bostadsbristen: många lediga hyreslägenheter i Skåne

Läste denna artikel (bakom betalvägg) på Sydsvenskan: “Allt fler hyreslägenheter står tomma i Skåne – Sydsvenskan” där man börjar:

Drygt 600 lägenheter står tomma bland Skånes kommunala bostadsbolag. Nästan tio procent fler än för ett år sedan. Minskad folkökning och kärva ekonomiska tider ligger bakom vakanserna, som främst finns bland dyra nyproducerade hyresrätter. –Det finns inget underskott på lägenheter. Det finns inte behov av fler, säger Mikael Forsberg, vd för Landskronahem.

Måste säga att det förvånade mig eftersom jag hade sagt att det är brist på hyreslägenheter. Men jag lever nog kvar i 2016 när vi skulle byta bostad och då var liksom inte hyreslägenheter något i överflöd. Dvs. dags att “omkalibrera” sin uppfattning om bostadsmarknaden. Alltid intressant.

Men det som de skriver längre ned i artikeln:

Men också Skånes allra största städer – Helsingborg, Malmö och Lund – påverkas av att allt fler hyresgäster ratar de allra dyraste hyreslägenheterna i sökandet efter ett mer prisvärt boende. Det som efterfrågas är bra belägna billiga bostäder.

Lite fakta:

• I Eslöv finns det 42 lägenheter att hyra redan i höst, bland annat en fyra på 115 kvadratmeter på Ystadsvägen med en månadshyra på 20 450 kronor.

• I Trelleborg finns 43 lediga lägenheter, bland annat en trea på 77 kvadratmeter på Nygatan för 12 518 kronor per månad.

• I Kävlinge finns 29 lägenheter att välja mellan, däribland en trea på 77 kvadratmeter på Västra Långgatan med en månadshyra på 14 170 kronor.

På de kommunala bostadsföretagens hemsidor finns ytterligare erbjudanden:

• ABK i Kristianstad har 49 lediga lägenheter, bland annat en tvåa på 54 kvadratmeter på Finlandsgatan för 9 084 kronor per månad.

• I Hässleholm har Hässlehem 15 outhyrda lägenheter, däribland en trea på 84 kvadratmeter på Lövgatan med en månadshyra på 12 289 kronor.

• Bjuvsfastigheter har just nu 25 lägenheter ”tillgängliga omgående”, bland annat en 2,5:a på 74 kvadratmeter på Vintergatan för 9 796 kronor i månaden.

Detta var också intressant:

Andel lägenheter i Skåne som ompublicerades 2025:

23% (15% i Malmö) för befintligt bestånd.

64% (62% i Malmö) för nyproduktion.

Andel lägenheter i Skåne som ompublicerades 2022:

9% (5 % i Malmö). i Malmö) för befintligt bestånd.

36% (22 % i Malmö) för nyproduktion.

2 gillningar

Det är brist - på icke svindyra lägenheter. Finns ingen efterfrågan på dyra hyresrätter.

Det statliga stöd som tidigare fanns borde ha haft krav gällande priset, vilket alla förstod redan då. Många hyror betalas indirekt via skattebetalarna, så att bygga dyra hyresrätter är helt hål i huvudet. Det skapas även ghetton eftersom personer som betalar ur egen ficka flyttar så fort som möjligt.

19 gillningar

Får jag gissa så blir bilden antagligen en annan om man tittar på var de lediga lägenheterna finns, och vilken hyresnivå de har. Svindyra lägenheter i problemområden, vilket ofta är vad kommunala bolagen har ledigt, tenderar att inte generera rusning…

Det märks också att många har det tufft. Låg hyra har blivit långt mycket mer attraktivt än tidigare.

Men ja. Många kommuner verkar ha mycket mer ledigt än tidigare. Exkilstuna t ex, där jag har ganska god inblick i hyresmarknaden. Där beror det även på att kommunen blivit mycket MYCKET hårdare på kraven för att få hyra av det kommunala bostadsbolaget. För att minska utbredningen av utanförskapsområden började de kräva, i princip, självförsörjande för att få hyra. Man kan tycka vad man vill om det, men som genom ett trollslag blev den kommunala kön oerhört kort.

Fanns en liknande artikel i DN för några veckor sen, om Stockholms-området.

Hyresvärdar/kommunala bostadsbolag har felbedömt vilka hyresnivåer som hyresgästerna 2025 skulle klara av. Gissar att det beror reallönesänkningar 2022 (2023 oxå ?), samt kraftiga nominella prisökningar på nästan alla konsumtionsvaror/tjänster (förutom bensin); delvis pga en valutadriven inflation

2 gillningar

Skall bli spännande och se ifall marknaden och den fria hyresättningen på dessa nybyggda dyra lägenheter som ingen vill ha kommer göra att hyran går ner på dessa nu :popcorn: min misstanke är att det där marknadshyra i praktiken enbart går åt ett håll och de hellre håller dem tomma än sänker priserna

14 gillningar

Vettigt prissatta hyresrätter är en bristvara. Nyproducerade lägenheter med hög hyra finns i överflöd.

Såg för några veckors sedan att Lunds kommunala bostadsbolag hade ett fantastiskt gatuhus med spröjs i fönsterna och på kullerstensgata , MITT I STAN till uthyrning; en normalstor tvåa för 8800:-. Motsvarande men i snortråkig nyproduktion i höghus är typ 12.000.

Jag vet ju vad jag hade valt :slightly_smiling_face: (har dessutom 14 års kötid, så jag hade säkert fått den också om jag hade velat).

5 gillningar

Som flera redan har påpekat finns det en tydlig diskrepans mellan vad som byggs och vad som faktiskt behövs.

Det som maximerar byggbolagens och hyresvärdarnas vinster är tyvärr inte det som en 25-åring utan köpoäng behöver eller har råd med.

2 gillningar

Mmh, man tjänar mer på höga hyror och vissa tomma lägenheter än skäliga hyror.

5 gillningar

När folk säger att ”brist” på X tycks de helt enkelt mena att de vill ha X men att de inte vill betala marknadspriset för X.

6 gillningar

Nej, de har byggt för en marknad som inte existerar. Har du råd med dessa hyror ur egen ficka köper du hellre något förutom om det är högst tillfälligt - typ att man flyttar till en ort och inte hunnit köpa något eller separerar. Har inget med reallönesänkningar etc att göra. Jag tror situationen hade sett ännu värre ut om räntor, inflation osv. fortsatt vara låga, nu får fler inte ihop kalkylen för att köpa.

8 gillningar

Eller inte kan uthålligt. Ungdomar bor hellre kvar hemma eftersom man vet att det blir en fälla där man inte har råd att bygga upp ett kapital för något bättre om hyran äter upp för stor del av inkomsten.

6 gillningar

Vi har den absolut sämsta kombinationen av ”fri” marknad och regleringar gällande bostadsmarknaden i Sverige. Ett riktigt råttbo som ingen orkar, vill eller har intresse av att ta tag i.

6 gillningar

Men går det att bygga nytt så mycket billigare då?

1 gillning

Tror du missuppfattat vad termen marknadspris betyder :laughing:

(hint: om ingen vill betala priset som är satt, så är det inte marknadspriset)

6 gillningar

I min stad finns med gott om lediga hyresrätter. För höginkomsttagare och dubbelhushåll.

Få har råd med 15-25 000kr i månadshyra, så de står ofta tomma.

Jag har stått i bostadskö hos en konkurrerande hyresvärd till min för att försöka hitta en lägenhet som kostar under 6000kr per månad. Sen 2022 har bara mejl om studentlägenheter dykt upp, cirka en per kvartal.

Gissar att det är samma i alla större städer. Att det är brist på lägenheter där de flesta har råd att bo.

Det byggs för den rikaste 10% och inte för de som har störst behov.

Bostadsmarknaden är i stort rätt trasig.

5 gillningar

Vem behöver hyresrätt i stan när man kan flytta till Eslöv för endast… 20 450kr i månaden!

17 gillningar

Självklart. Allt från att kommunerna sitter och håller på mark till löner inom bygg, val av material, användning av pre-fab etc. Det är också extremt lite innovation eftersom folk bara ”betalar vad det kostar” utan att ifrågasätta.

Vi är extremt ineffektiva i Sverige när det kommer till vissa områden, en väg kan vara avstängd i veckor medan några gubbar med hjälm strosar omkring inom avspärrningarna.

Om man hårdrar det ska en normal person med en normal inkomst kunna lägga en rimlig andel av sin inkomst på boendet, annars är det något extremt skevt i systemet i det landet.

7 gillningar

Dom är ju svindyra? 12 000kr för att bo i Hässleholm? Skulle ju nästan viljat ha betalt för att bo där. :joy:

Jag menar 10-15 000kr är vad jag skulle tänka mig betala för en 2-3 i våra storstäder max. Att betala över 10 000kr i en håla är ju inte värt det när hus ligger i samma eller lägre månadskostnad på samma ort.

3 gillningar

foliehatt på

Vid hyreshöjningar i Sverige ska den nya hyran vara skälig, vilket som jag förstår det innebär att den ska vara hyfsat lik andra objekt i samma skick i området.

Finns det då en vinning i att hellre prissätta nybyggnation för högt, såatt ingen vill ha dem? För att det påverkar möjligheten till högre hyra i bostäder folk faktiskt bor i?

foliehatt av

3 gillningar

Jag bor i ett samhälle med 15 tusen invånare och är huvudorten i kommunen, jag betalar med el, vatten, parkering, fiber mm 10 tkr i månaden för min etta. En brf tvåa har ett utgångspris på ca 2,2 miljoner. Så bara för att det är en liten kommun behöver det inte vara billigt att köpa.

6 gillningar