Nybyggda hyresrätter lätta att få i Stockholm

Nya trenden: Nybyggda lägenheter hyrs inte ut - P4 Stockholm | Sveriges Radio

Me dom priserna så är det förstårligt…

Spännande!

Tråkigt att de inte berättade om hyresnivåerna. Var det 30 000 kr för en femma eller bara 20 000 kr t.e.x? För det är väl något sådant det handlar om.

1 gillning

Jag skulle tro att det handlar om vissa segment. Det behöver inte handla specifikt om hyresnivåer.

Det är klart det måste handla om hyresnivån i kombination med området? Hyreskontrakt har ju svarta värden i Stockholm och andrahandskontrakt går ju att få tag på till saltade hyror.

För samtidigt:

Att kön är lång till kontrakt med fejkade priser är väl inget märkvärdigt. Samtidigt finns ingen kö till kontrakt med riktiga priser.

1 gillning

Ja, det är relativt lätt att få en nybyggd och dyr hyresrätt i relativt dåliga lägen så som Vega eller Järfälla. Inget fel på de områdena, men det är långt från Slussen, de har inte tunnelbana. Pendeln är bra, men har sämre helg och natttrafik samt är opålitlig.

1 gillning

En faktor som sällan diskuteras är att många nybyggen omkring i landet, används som genomgångsboenden för nyanlända, och som en dumpningsyta för socialtjänsten. Många är dem som har anmälts sig till nyproduktion för att slippa att bo med strulpellar och sen funnit att det nya boendet är full av strulpellar, som inte betalar hyran själv. Skadegörelsen och slitaget i dessa boenden är hög, ofta hyrs de också ut på blocket och liknande, som sedan används av kriminella gäng, talar av egen erfarenhet.

Problemet är ju att man kan tacka nej och stå kvar. En lösning borde ju kunna vara att efter 3 st nej så börjar man om sist i kön.

4 gillningar

Flera köer har en sådan lösning, att man hamnar i karantän i en tid om man tackar nej för mycket

2 gillningar

Då kanske den minskade invandringen är en delorsak till att det nu finns hyresrätter så att det räcker och blir över.

2 gillningar

På vissa orter.

På andra är det fortfarande 10+ år i kö som gäller.

Men i bolaget jag hyr av har de en spärr för hur många man klickar i intresse för och sen tackar nej till. Sen blir man pausad ett halvår, om jag minns rätt. Men det är i praktiken ett ickeproblem, då det är så få lägenheter med rimlig hyra som blir lediga här varje månad.

Det är ju bara den lilla habrovinken att det kostar 200 kr per år att stå i kön och 800 000 står i den… Blir alltså många sköna miljoner per år till bostadsförmedlingen. Mao finns starka incitament för att ha folk som står i kö år ut och år in.

1 gillning

På vissa orter kanske, där jag bor så ser jag inget tecken på det, de flyttar in missköter sig och blir vräkta, eller kan inte betala hyran efter ett år, och sen börjar det om. Enligt en erfaren förvaltare jag talat med så brukar det tydligen ta cirka, tre år för ett nybygge att sätta sig, under den tiden är det mycket in och utflyttningar och en del High Chaparall, kan vara värt att ha med i beaktan om man vill flytta in i nybygge. Själv trodde jag att bo i “fint” område med hög hyra skulle göra att man slapp det värsta, ack så fel man kan ha.

Klart det finns hyresrätter, det är ju marknadshyra light. De står tomma för att folk inte vill/kan betala de hyror som begärs…inget konstigt där.
Till skillnad från en bostadsrätt så tar du inte del av värdeökningen utan snarast får betala kontinuerliga hyreshöjningar.

Som alltid finns det en tydlig brist på “prisvärda” hyresrätter, detta då hyresrätter med en rimlig hyra är så eftertraktade att det blir 10+ år med kö till dem.

1 gillning