Hej,
Hur billigt kan man komma undan innanför tullarna?
Har fått förslag på denna vecka.
4:a 82 kvm för 10 400 kr,
2:a 59 kvm 8 000 kr
1:a 49 kvm för 5 600 kr. Lite sämre skick.
Hyror innan höjning år 2024.
Kan man hitta billigare alternativ?
Hej,
Hur billigt kan man komma undan innanför tullarna?
Har fått förslag på denna vecka.
4:a 82 kvm för 10 400 kr,
2:a 59 kvm 8 000 kr
1:a 49 kvm för 5 600 kr. Lite sämre skick.
Hyror innan höjning år 2024.
Kan man hitta billigare alternativ?
Tycker det låter extremt bra. Är det via privat kontakt eller hyresförmedling?
Vad betyder egentligen ”innanför tullarna”? Frågan ställs av norrlänning som lämnat Sverige
Se upp så att du inte blir blåst på pengar!
De gamla tullarna in till staden. Normalt innerstaden. Sök på skanstull, hornstull etc för Stockholm.
Det är ett stort bostadsbolag där jag har lång kötid. Så det är ingen risk för blåsning.
De här erbjudandena låter som rena drömmen.
Är det ett bolag som man ska börja köa i?
Det är riktigt bra. Min ränta för 75 kvm är 20k/månaden. Sen avgift 5k på det. Hur kan företag som hyr ut 80 kvm för 10k/månaden gå runt? Varför skulle man hyra ut lägenheter till sånt pris? Glad att jag inte är investerad i hyresrätter!
Räkneexempel.
80 kvm, 100k/kvm = 8 msek.
Om företaget köper lägenheten och hyr ut: 10k/månaden + löpande kostnader + hyresrelaterade risker.
Om företaget stoppar in pengarna på banken till 4% ränta: 26k/månaden utan löpande kostnader och hyresrelaterade risker.
Jag hade personligen viljat se åtminstone 12% avkastning med tanke på riskerna och jobbet (företag har nog bättre skalfördelar dock). Det hade betytt en hyra på minst 80k/månaden!
Jag hade valt den största, alla dagar i veckan.
Därför att staten bestämmer via hyreslagen att hyran inte får vara högre. Direktavkastningen på hyresfastigheter i Stockholm har länge legat på runt 1-2%.
Grattis helt enkelt! Är riktigt prisvärt oavsett vilken du väljer om du fått erbjudande om de. Tycker personligen 4:an känns mest prisvärd och 2:an (tyvärr) minst prisvärd.
Hade jag bott själv hade jag velat ha en 2:a eller möjligtvis en 3:a.
Frågan var lite retorisk. Dock undrar jag uppriktigt varför någon skulle vilja hyra ut öht. Jag antar att dessa lägenheter subventioneras av att ägaren kan hyra ut andra till ett ”riktigt” pris, för jag antar att staten/staden inte betalar mellanskillnaden.
Eller handlar det bara om att äga så mycket fastigheter som möjligt på attraktiv plats inför en ännu hårdare framtid? Hyran är en bonus?
Jag kan inte påstå att jag förstår fastighetsekonomi på makronivå. Jag har personligen aldrig förstått varför man skulle vilja äga hyresfastigheter i storstäderna, men jag gissar att man instället förlitar sig på ökade fastighetsvärden över tid. Varför värdena för hyresfastigheter konsekvent ökar över tid på dessa platser kan jag inte heller påstå att jag förstår. Om hyresregleringen någonsin slopas så sitter man väl dock på en guldgruva.
Anekdotiskt så hade jag en kompis vars bekant ägde en hyresfastighet i Stockholm. Han brydde sig inte om att hyra ut lägenheter när de blev vakanta, han tyckte att det kostade mer besvär än det var värt att hyra ut. En annan anekdot är från ett poddavsnitt där en fastighetsprofil (glömt vad han hette) sålde ett fastighetsbestånd i Linköpings centrum och istället köpte en fastighet i gamla stan som han gick plus/minus noll på men han tyckte det var kul att äga en fastighet där.
Uppdatering trodde jag skulle “få” alla lägenheterna. 37 års kötid räckte inte. 1:an kom jag 2:a på.
2:an och 4:an kom jag inte topp 10 på. Tror de kallar 10 på visning.
Får nog vänta kanske 5 år till
Tråkigt att höra. Det är ju baksidan av att de är billiga.