Era erfarenheter av att flytta till Stockholm och bostadsmarknaden

Bryter ut denna ur bostadsbubbletråden. I den tråden diskuterar vi bostadsbrist och att det är mycket svårt att få bostad i Stockholm. Jag har många vänner som flyttat till Stockholm och det har alltid löst sig med boende för dem.

Så berätta gärna om era erfarenheter av att flytta till Stockholm och hur det löste sig eller inte löste sig med boende. Ni som tänk flytta dit men som fått avstå på grund av boende får gärna också berätta om er upplevelse.

1 gillning

När jag först flyttade till Stockholm fick jag tag i en studentlägenhet på 18 m2 genom att köa från kl 4 på morgonen utanför SSSBs kontor dagen de släppte sista-minutenboenden, så då löste det sig. Senare i livet har jag aktivt valt bort att bo i Stockholm, bland annat pga de hysteriska priserna för boende.

Mvh

F

2 gillningar

När jag flyttade tillbaka till sthlm som vuxen efter något decennium i andra länder och städer köpte jag en bostadsrätt en bit utanför innerstan, men vid tunnelbanan. Även om det inte står tomma hyresreglerade lägenheter och väntar finns det ju massvis med bostäder i Stockholm.

Jag uppfattar att påståendet i tråden är att det (idag) finns en massa hyresrätter i stockholm att flytta till, så folk är irrationella som betalar de nuvarande bostadsrättspriserna. Eller missförstod jag dig @Anonym

För dom som kan betala finns det alltid lägenheter.
För ett antal år sen flyttade jag in i en hyresrätt efter ett par månaders sökande.
Den var nybyggd och med lite högre hyra. Fin lägenhet i bra område.

1 gillning

Vi är relativt nyinflyttade till Stockholm Stad, har bott här < 5 år. Innan har vi alltid aktivt valt att bo i hyresrätt, då båda parter har flyttat relativt mycket via våra jobb.
Naturligt så ville vi bosätta oss i Stockholm Stad i en hyresrätt, för att på så sätt kunna avgöra om & vart vi ev. ville bo utifall vi skulle vilja bo här permanent (eller åtminstånde en längre tid).
Började med att vi hyrde lägenhet i 2a hand. Tycker inte att det var så svårt att få tag i lägenhet via den vägen, svårigheten var mer att boka visning då vi inte bodde i Stockholm Stad och det var ändå en bit att åka.
Till slut fick vi en nyproducerad lägenhet som vi hyrde i 2a hand. “Problemet” med lägenheter som man kan få tag i relativt snabbt är att de är ganska så dyra.

Efter ca. 1 år i Stockholm Stad så fick vi tag i ett förstahandskontrakt, en lägenhet som vi tyckte var rimligt prissatt och valde därmed att flytta in till den.

För egen del har 2a hand- och hyresrättslägenhet inte varit något problem i Stockholm Stad. Vi bor såklart inte innanför tullarna men har ej heller långt in till stan.

Tittar såklart fortsatt aktivt på hus & lägenhet i Stockholm Stad, dock lutar det lite mer åt att vi flyttar, prisläget är fortsatt relativt högt och vi ser inte nyttan med att betala dessa priser då vi inte är absolut bundna till att bo i Stockholm Stad.

Men som sagt, för oss har det inte varit problematiskt med att hitta lägenhet. Värt att notera är att hushållets inkomster är relativt höga, vet ej om det har spelat någon roll när vi t.ex. fick erbjudandet om lägenheten i 2a hand. Att man t.ex. premierar hushåll med höga inkomster då man känner att det är mindre risk.

Mvh,

Det jag reagerade på var att det är bostadsbrist. I sådant fall torde det vara många som inte flyttar dit, då brist borde = svårt att få tag på boende. Om det faktiskt inte är så svårt att få tag i bostad, då är bristen en myt.

Problemet är väl att de flesta bor i andra hand med hög hyra och man sitter och betalar någon annans amortering och ränta. Då är det många som väljer att köpa istället för de man har råd med.

Finns en stor brist på hyreslägenheter med billig hyra. Det är dessa det är kötid på 30 år.

Sen tycker jag knappast man kan säga att man bor i Stockholm om man bor ute i Täby, Sollentuna, Huddinge etc.

Det är inte brist på bostäder, det är brist på bostäder med låg hyra som folk har råd med.

4 gillningar

Förstår hur du menar, invändningen är väl att man kan alltid bo fler i en lägenhet. 40-talister som bor två personer på 200kvm mot nyvlivna barnfamiljer som bor på 50 kvm. Det skapar ju i någon mån bostäder för fler, men i min mening förenligt med påståendet att det finns en bostadsbrist.

Kan någon berätta för mig hur man får tag i ett förstahandskontrakt i Stockholm? Det verkar ju finnas en massa andra hand där man hyr 70 kvm för 30 000 kr, men hur får man tag i första hands kontrakt?

Det är ju inte så lätt riva bort barn från förskola och tro att man ska få en plats någon annan stans.

Tittar man på Stockholms bostads förmedling behöver man ha köat minst 20 år.

Jag förstår helt enkelt inte hur jag ska göra för att hitta en hyresrätt för 4 personer + en katt.

2 gillningar

Köa, byta upp sig eller betala svart är väl de traditionella sätten. Vet inte om den svarta marknaden finns kvar längre, men köerna definitivt :slight_smile:

Den här artikeln ser hyffsat ny ut, men hem & hyra är ju förstås lite partiska…

Var kan man köa?

Vi står i kö i vår kommun, men där är det också 15-20 års kötid på objekten.

Beroende på var du bor kan du ju också försöka byta den du redan bor i. Bor du fint och centralt i tex Göteborg eller Malmö/Uppsala/Lund bör du kunna få åtminstone några rimliga erbjudanden.

Det är ju inte så att du kommer kunna använda kötiden om du planerar att flytta dit i närtid, men om du är hyfsat ung och misstänker att du ska bli kvar eller flytta dit när du blir äldre kan det ju vara värt det.

Den enkla och rimliga vägen är att bortse helt från alla äldre lägenheter och titta på nybyggnationen. Det kan kosta 15-20 tkr i månaden för en lägenhet för en familj men då får du ett boende med hög standard där eventuella utländska personer kommer från t.ex. Tyskland eller USA, där skjutningar är något okänt och det finns bra svenskdominerade skolor på nära håll.

Jag har vänner med barn som har goda inkomster men inget egentligt sparkapital som valt denna modell. I många nybyggda områden är omsättningen av lägenheter stor. Många accepterar lägenheter som är dyrare än de egentligen har råd med. När de efter något år hittar något år hittar något billigare flyttar de vidare.

2 gillningar

Det finns väl lite olika vägar att gå. Som jag förstår det så annonserar de flesta ut sina lägenheter via “Bostadsförmedlingen” ( Startsida - Bostadsförmedlingen i Stockholm AB).
Balder inkl. några andra verkar använda sig av en tjänst som heter “HomeQ” ( HomeQ - Sveriges marknadsplats för förstahandslägenheter).

Det är inte helt sant att man måste ha +20 års kötid på Bostadsförmedlingen i Stockholm, kanske för de mest attraktiva objekten i innerstan så stämmer det. Men det finns många andra objekt utanför stan med mindre kötid.
Som sagt, vill man ha ett objekt fort så får man finna sig i att ta ett objekt en bit utanför stan som är lite dyrare. Personer med lång kötid vill inte “slösa bort” sina poäng på dessa objekt, utan väntar på tillfälle att få ett billigare & attraktivare objekt närmare eller innanför tullarna.

Vi fick en lägenhet med kötid < 5 år i Stockholm.

Mvh,

1 gillning

Tyckte den här gav en bra bild av det vi pratar om, det är bostadsförmedlingens siffror.

En dimension som möjligen saknas i denna bild är att det generellt är kortare kötid på mindre lägenheter än på “familjelägenheter”.

2 gillningar

Tack för tipsen! Jag skapade ett konto på homeq.

Av ren nyfikenhet, hur stor var lägenheten då som du fick tag i? Hade ni då barn?

90 % av lägenheterna på dessa site:r verkar vara 20-48 kvm. Känns för litet för oss.

En oro jag har är att om jag tar en hyresrätt som inte känns rätt så kommer jag få flytta runt barnen på skolor. Känns som att de inte skulle å bra av att man flyttar dem 2-3 ggr de närmsta 10 åren… Även om det är många som gör det!

Någon som har tankar kring det?

Pendeltåget från Sollentuna 14 minuter till Stockholm C.

Tycker detta är del av problemet med debatten. Politiskt kan man absolut diskutera bostadsbristen i centrala Stockholm, men jag tycker det finns något intressant med folk som beklagar sig över situationen med antydan att det skulle vara någon mänsklig rättighet att kunna bo i centrala Stockholm, som att det vore otänkbart att just dem skulle behöva bo en hel kvart bort.

1 gillning

Bodde i Stockholm i 10 år, men tycker fortfarande att om man bor i Sollentuna så bor man i Sollentuna och inte Stockholm… helt annan kommun ju.

Tycker man tappar allt de positiva med Stockholm när man bor utanför, man får liksom bara det negativa. Min personliga åsikt.