Denna diskussion har funnits tidigare på forumet och det finns väl inget självklart svar. Det finns helt enkelt inte ett svar på vad som är en stad. Kommun är dock en väldigt dålig referens för om man bor i en viss stad eller inte. Många delar av Stockholms kommun ligger längre ifrån city, både avståndsmässigt och tidsmässigt än t.ex. stora delar av Sollentuna kommun.
Man kan ju vända på det också. I en förort som nämnda Sollentuna har man kanske småstadskänsla men med tillgång till storstadens arbetsmarknad och nöjesutbud.
För några år sedan hade de en karta i DN där olika områden färglagts utifrån deras avstånd till Centralen. Det var en väldigt spretig karta med en hel del områden långt ut med kort restid in och en del betydligt mer centrala områden med relativt lång restid. Östberga var det enskilt sämsta området av de som låg nära stan medan t.ex. Järvafältet har kort restid trots att det ligger längre ut.
Det här beror ju mycket på. Jag är uppvuxen i Stockholm och har bott på en rad platser både norr och söder om stan, inklusive en kortare period i innerstan.
Om du bor i Sollentuna centrum, alltså nära pendeltåget, så är det i min värld Stockholm utan tvekan. Sedan finns det flera delar av Sollentuna kommun som är betydligt mer avskurna från stadspulsen. När det inte är väldigt enkelt att ta sig in till stan oavsett tid på dygnet så bor man ju i praktiken mer på landet.
Jag bodde några år i södra Botkyrka och upplevde inte det som Stockholm riktigt. Det var helt enkelt för krångligt och tidskrävande att åka in till stan för att det skulle vara vettigt att göra hur som helst. Det “normala och ideala” skulle ju vara att kunna åka till stan, fika med en kompis och ta en kortare promenad efteråt och att restiden ska kännas helt rimlig i förhållande till aktiviteten.
Just från Botkyrka var det också märkbart att restiden blev lång när man skulle åka till andra förorter. Jag hade och har de flesta av mina ärenden på andra håll än just i innerstan. Att behöva åka en lång bit in till stan och sedan ut igen därifrån är extremt opraktiskt. Bor man i en stad vill man i min värld ha 360 graders pendlingsmöjlighet, möjligen med undantag från något håll där det finns sjöutsikt.
Jag skulle alltså inte på något sätt “dissa” boende utanför centrala Stockholm men att förutsättningarna där skulle behöva redas ut mer i detalj först.
Ja, vi hade barn när vi flyttade. Lägenheten är 80kvm och den fick vi via Bostadsförmedlingen i Stockholm (1a handskontrakt).
Själv tyckte jag att det fanns ett ganska så bra utbud av större lägenheter via Bostadsförmedlingen när vi letade. Alternativen smalnar dock av ganska fort om man har alldeles för höga krav & kort kötid.
Intressant diskussion om än sidospår det om vad som ska räknas till Stockholm. Bor man i “Stockholms” skärgård om man bor i skärgården i t ex Nynäshamn, Haninge, Vaxholm eller Norrtälje?
Beror ju helt på kontext. Frågar någon nu var jag kommer från så svarar jag Sverige. Frågade någon när jag bodde på annan ort för att studera var jag kommer ifrån så svarade jag Stockholm. Frågade någon i Stockholm var jag kommer ifrån så svarade jag namnet på villaförorten.
Min poäng var att när man pratar om hyresrätter eller flytta till Stockholm och bostadsbristen kopplat till detta. Så är det viktigt att poängtera och förstå att bara för man får en hyresrätt i Sollentuna, Huddinge, Tyresö på 1 år. Så är det inte i min värld Stockholm, utan det är utanför Stockholm.
För mig blir det på samma sätt att man säger man bor Malmö men att man egentligen bor i Lund. Även om det bara tar 13 min från Lund till Malmö med tåget.
Det blir nog svårt att diskutera denna utan att ange minst kommun man refererar till så varför kan vi inte bara bestämma i denna diskussion att vi får ange kommun om man drar några slutsatser?
Jag kan hålla med båda sidor av debatten.
Det tar mig en timme enkel att åka in där jag och mina vänner ska träffas. Tågen går fort, men sen måste man transportera sig till tåg/vänta på tåg, gå från tåg till rätt plats. Restiden till och från lokaltrafik är minst lika viktig.
Det blir omöjligt at vara spontan med vänner inne i staden för det kommer kosta 2 timmar utan att vi umgås. Och då möts vi ändå upp, då de bor på andra sidan staden. Så jag håller med om att man förlorar fördelarna av Stockholms kommun som är relaterat till efter jobbet.
Alla de där ställena räknas väl till “Stockholms skärgård” men frågan känns i någon mening lite meningslös. Skärgården är ju per definition inte stad och då spelar det väl mindre roll vad den kallas för.
Jag tänker mig dock att en indirekt förutsättning för att prata om “Stockholms skärgård” är att det finns någon typ av båtförbindelse till just Stockholm. Att ha en båt till Nynäshamn eller Norrtälje och inget mer skulle kännas konstigt sett ut det perspektivet.
Om ”Stockholm” bara är innerstaden så blir det mkt svårt att fixa lägenhet utan att skicka in mycket pengar. De flesta anser att minst Stockholms stad + angränsande kommuner är Stockholm. Men ofta även längre ut. Undantaget är väl ytterkanterna av SLs nät, typ Södertälje, Norrtälje etc
Jepp är man ej jättekräsen o kan tänka sig o pendla med tåget/tunnelbanan så går det att hitta lägenheter för en rimlig slant för varje station längre ut ju bättre priser så det är en avvägning man får göra.
Själv så bor jag mellan mellan 30-40 min utanför stockholm central med tåg och trivs ypperligt med det men så jobbar jag även i förorten jag bor i om jag skulle arbeta innanför tullarna så skulle jag nog vilja bo 20 min utanför.
Dock har aldrig innanför tullarna lockat mig trivs ganska bra utanför
Ja definitionen av Stockholms tätort är ju ungefär det jag sa, Stockholms stad (kommunen) samt angränsande kommuner men ej Södertälje, Norrtälje, Österåker, Vallentuna, Salem tex som ligger längre ut i länet
Finner det fascinerande att skåningars största stolthet är att ligga nära ett annat lands huvudstad. ”Vad är ni kända för? Vi ligger geografiskt nära Danmarks huvudstad”.