Hemnet börjar med bostadsvärdering

Hemnet har precis lagt upp en betaversion i stil med den värderingstjänst som finns på Booli. Man kan ju verkligen hoppas att den blir mer rättvisande med tiden. Jag testade nu och knappade in mitt eget hus och fick den något spretiga värderingen:

Värdeindikation - Beta

4 750 000 kr - 10 530 000 kr

Värdeindikationen är baserad på liknande sålda bostäder och kan skilja sig från det faktiska värdet. Kontakta en fastighetsmäklare för en personlig värdering!

Får man sådana spann är det knappast ett verktyg någon har nytta av. :rofl:

10 gillningar

Överlag verkar många inte förstå hur konfidensintervall fungerar. Man kan prenumerera på bostadsvärdering från Booli också. I början hade de ett intervall, som de sedan började tona ner och nu har de plockat bort intervallet helt och hållet.

Jag tycker om konfidensintervall. Det ger en känsla för hur osäker värderingen är. I ditt fall är värderingen helt enkelt väldigt osäker och då är det bättre att visa det än att säga “7 640 000 kr”.

9 gillningar

Dom går väl på statistik på nyligen sålda boenden i området, det kanske inte har sålts så mycket?

Värdeindikation
Beta
2 520 000 kr - 3 410 000 kr

Jag skulle våga påstå att min lägenhet ligger i spannet, runt 3.1mkr efter senaste årets nedgångar. Så helt orimligt verkar det inte vara. Säljs ganska mycket lägenheten runtomkring där jag bor dock.

1 gillning

Jo, jag förstår ju det också. Kanske färgas jag av att det som ligger i övre spannet av “min” värdering måste handla om väldigt små och nybyggda bostäder och baseras på kvadratmeterpris när den stora merparten av villor i mitt område är ganska stora 70-talare. Men vi får se vad det ger med tiden.

Oavsett så är konfidensintervallet väldigt stort här och jag är ändå inte säker på att 4,7M är lågt nog i dessa tider. Hade det stått 4-6M hade jag haft mindre att invända.

Men, med allt gnäll avklarat så tycker jag det är intressant att även Hemnet börjar med denna tjänst. Är det kanske ett sätt att få till fler försäljningar.

2 gillningar

Hemnets värdering gav ett spann på 800 tkr för min lägenhet i ett område med många försäljningar. Det är rätt dåligt faktiskt.

Bästa värderingen tycker jag att jag får från Blok. Deras senaste spann var 300t kr för samma lägenhet.

3 gillningar

Japp, verkligen. Där var spannet 1170k. Det var viss skillnad. Men Hemnets blir säkert bättre med tiden.

När vi nu ändå pratar om sådana här tjänster. Vet du/ni hur dessa hanterar försäljningar som uppenbart är under marknadspris? T ex sådana som görs upp som gåvor/arv/utköp vid desamma etc. Jag vet att mitt område t ex låg lågt ett tag pga två hus som sålts av föräldrar till barn och där det uppenbart var fråga om förskott på arv och barnet i princip löste lån eller liknande.

Nja de har nog lite att jobba med när det gäller exaktheten i värderingarna :rofl:

6 gillningar

image

10 gillningar

Den naiva metoden är att helt enkelt kasta bort datapunkter som ligger mer än 1-2 standardavvikelser från snittet. Men det är alltid lite riskabelt att filtrera bort outliers. Hur vet man att det är en outlier, liksom? Kan ju finnas värdefullt data i den punkten också.

Om det finns tillräckligt många försäljningar så spelar några enstaka outliers ingen roll. Men i områden med mindre omsättning så kan de ju tyvärr påverka analysen rätt kraftigt.

1 gillning

För mig: 1,4-1,9 MSEK på en gata med relativt hög omsättning där de senaste i storleken sålts för ~1,8-1,9 MSEK och priser under 1,5 MSEK inte registrerats sedan typ 2014 :see_no_evil:

Nae. Gör om gör rätt :slight_smile:

1 gillning

För 10,5 kan jag tänka mig att börja packa redan ikväll. :rofl:

11 gillningar

Det är bara att lägga in 10,5 miljoner i FIRE-kalkylen och säga upp dig i eftermiddag.
Friskt vågat …

6 gillningar

Hemnet och Booli har högre värderingar för min lägenhet, Blok måste vara helt ute och cykla :wink:

3 gillningar

Hahahahahahahaha.

Det här tog priset. Orkade inte skapa konto på Hemnet, så jag testade Blok. Fick en siffra på 2.1 miljoner där, vilket är 1,2 miljoner under vad SBAB/Booli säger är nuvarande värde. På toppen var den värderad till 3,5 miljoner där. Har svårt att tro på Blok, då en lägenhet i huset som ligger ute till försäljning nu har utgångspris på 3,4 miljoner omräknat till vår ytstorlek.

1 gillning

Intressant! Berätta gärna om det kommer några bud på den där lägenheten och vad slutpriset blir! Om du orkar såklart.

Här är det många “förhoppningspriser” bland utgångspriserna. Inte många av dem som faktiskt får bud…

1 gillning

Det är åtminstånne inom en tiopotens :rofl:

2 gillningar

En sak att tillägga är att det är släpande siffror. I en nedåtgående marknad är alltså den siffra man kan räkna med lägre än den man tex får från Booli för de flesta.

Själv gissar jag på att mitt hus som redan tappat 20% från toppen bottnar på mellan 30-45% innan det vänder. Räknar man med en familj som hade 10k/per månad att lägga på boende i början av 2022, så bör egentligen mitt hus pris gå ned till 1.7 miljoner från 4 om inte samma familj magiskt har fått mer pengar att lägga på boende. Som alla nu vet är sagan tvärt om; folk får allt mindre pengar att röra sig med. Inte mer.

Många av oss husägare lever i denial och drömmer om nollräntornas återkomst och att detta bara är en tillfällig dipp. Men så är nog inte fallet då energikostnaden inte kommer komma i kapp på en tio år eller när vi får se nästa kärnkraftverk på plats. Faktum är ju att något av våra gamla kärnkraftverk kan ju tvingas få läggas ned innan vi ens fått vårt nästa nya på plats. Dom går ju sönder ju äldre de blir (observerar att två kärnkraftverk just nu står stilla). Så det är brottom. Men bristen på energi kommer hålla inflationen uppe och huspriser kommer få anpassa sig till mycket mycket tommare plånböcker.

Det tror jag vi alla är med på. Men jag fastnar ändå vid mina fantasisiffror och att spannet är större än den lägsta värderingen (som jag anser vara i högsta laget dessutom).

Fast nu tänker du att alla är högt belånade va’? Eller missförstår jag?

Nix. Jag hoppas det stabiliserar sig högre, för då slipper vi den här absurda marknad som varit.

Jag börjar mer och mer tro på ett reformerat elhandelssystem, men det kanske är min tur att önsketänka?

Här är vi överens. Men 50% tapp tror jag inte finns på kartan. Då skulle botten i samhällsekonomin gå ur (eller ha gått ur redan) fullständigt.

1 gillning

Kollar in alla våra hus på Hemnet och ser att de sålda lägenheterna sen oktober sålts inom intervallet 3,5 till 3,7 mille. En lägenhet i samma förening men annat hus med sämre läge ligger ute för 3,8 i utgångspris. Här märks inte nedgången mer än marginellt. Max 10% från toppen just nu. Återstår att se om avgiftshöjningen på runt 20% påverkar priserna något framöver. Kan tilläggas att vi har grönt betyg hos Allabrf.se.

2 gillningar

Å andra sidan kan jag förstå det spannet, vissa äldre har bott här i husen i 50 år utan allt har renoverats och vissa har sålts och blivit helt rustade

1 gillning